نیمه تاریک یک تکنولوژی/ آیا کنترل هوش مصنوعی از دست ما خارج می‌شود؟

۱۴۰۲/۰۱/۱۱ - ۰۲:۳۸:۳۹
کد خبر: ۱۴۵۴۴۹۵
نیمه تاریک یک تکنولوژی/ آیا کنترل هوش مصنوعی از دست ما خارج می‌شود؟
هوش مصنوعی در کنار فرصت‌های بسیار زیادی که برای انسان‌ها به ارمغان ‌آورده، تهدیداتی نیز به همراه دارد که شاید منجر به نابودی بشر و ایجاد چالش‌های بزرگی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا‌، پیشرفت‌های به وجود آمده در حوزه تکنولوژی و به ویژه هوش مصنوعی در سال‌های اخیر که شتاب خیره ‌کننده‌ای هم داشته است، به ما هشدار یک دگرگرونی بزرگ را می‌دهد و چه بسا در همین زمان هم به آن گام نهاده‌ایم.

وابستگی بیش از اندازه انسان به رایانه نشان ‌دهنده این است که تکنولوژی و چه بسا هوش مصنوعی به زندگی بشر نفوذ کرده و شاید در حال رسیدن به پیش‌بینی‌های استیون هاوکینگ هستیم که اعلام کرده بود به زودی هوش مصنوعی به بزرگترین تهدید برای بقای انسان تبدیل خواهد شد. همچنین در مصاحبه‌ای در سال 2014 گفته بود که توسعه هوش مصنوعی می‌تواند به معنای پایان نژاد انسان باشد.

اگر فیلم «2001 :اودیسه فضایی» را که یک شاهکار قدیمی در رابطه با سفر انسان به فضا بود، دیده باشید، متوجه می‌شوید که در آن فیلم نیز نشانه‌هایی از خارج شدن کنترل رایانه علمی «هال 9000» که تقریباً کنترل تمام سفینه را بر عهده داشت، دیده می‌شود. در فیلم، این رایانه قابلیت مشاهده محیط پیرامون، نگاه کردن و تجزیه و تحلیل گفته‌ها، حالات چهره و حرکات فضانوردان را داشت و قرار بود از سفینه نگهداری و محافظت کند اما در طول فیلم وقتی که فضانوردان قصد خاموش کردن و غیرفعال کردن آن را دارند، می‌تواند از طریق لبخوانی پی به نقشه آنها ببرد و با کشتن سیستماتیک ساکنان فضاپیما جان خودش را نجات بدهد.

پیش‌بینی‌ها به وقوع می‌پیوندد؟

این که تا چه اندازه این پیش‌بینی‌ها به واقعیت می‌پیوندد را نمی‌توان صددرصد اعلام کرد و باید با گذر زمان به آن رسید اما با توجه به اتفاقات و روند پیشرفت این حوزه می‌توانیم بگوییم هوش مصنوعی در واقع یکی از تهدیدات بزرگ برای بشر است.

این تهدیدات به خاطر شرور بودن یک هوش مصنوعی یا یک ربات خاص نیست و باید گفت این خطر به دلیل توانمند بودن هوش مصنوعی است، چرا که هوش مصنوعی برای رسیدن به اهدافش بسیار قدرتمند ظاهر می‌شود و اگر این اهداف در راستای اهداف ما انسان‌ها نباشد، شاید یک مشکل بسیار جدی ایجاد شود.

به زبان ساده هوش مصنوعی به جایی رسیده که با هوش انسان برابری می‌‎کند و در ادامه گوی سبقت را گرفته و از انسان جلو می‌زند.

نیمه تاریک هوش مصنوعی

در حال حاضر با وجود ابزارها و ربات‌هایی که بر اساس هوش مصنوعی کار می‌کنند، می‌توان نشانه‌هایی را مشاهده کرد که به ما ثابت می‌کند ما وارد نیمه تاریک و پر چالش هوش مصنوعی شده‎‌ایم.

به طور مثال «ChatGPT» را در نظر بگیرید. این ربات مبتنی بر هوش مصنوعی تا به امروز توانسته در آزمون مهارت کدنویسی رتبه سوم را کسب کند و به عنوان کارمند در گوگل استخدام شود و باید بدانید که این شغل در گوگل سالانه 183 هزار دلار درآمد دارد.‌

همچنین اخیراً در کلمبیا یک قاضی برای صدور حکم قضایی در مورد پرونده بیمه پزشکی یک کودک مبتلا به اوتیسم از «ChatGPT» استفاده کرده است که نشان می‌دهد این چت‌بات می‌تواند بر جای قاضی نیز بنشیند.

در نشریه «CNET» نیز مقالاتی تهیه شده که اشتباهات محتوایی بسیار دارند و گویی بر اساس هوش مصنوعی بوده و یعنی دست کاربری برای نوشتن آنها در کار نبوده است.

مورد بعدی ترکیب سیستم‌های نظارتی و هوش مصنوعی است که احتمالا منجر به یک شبکه اَبَرجاسوسی شود.  بازارهای مالی نیز اعلام کرده‌اند هر کسب و کار بزرگی که به سمت هوش مصنوعی رفته‌، با صعود سهام بورس خود روبرو شده و از این رو غول‌های‌ فناوری را به تکاپو انداخته است.

مثلاً مایکروسافت نسخه جدید موتور جستجوی بینگ را معرفی کرده و گوگل هم اعلام کرده که هوش مصنوعی خود موسوم به Bard را به موتور جستجویش اضافه می‌کند. همچنین Alibaba و بایدو نیز در چین قصد دارند ابزار هوش مصنوعی خود را داشته باشند.

چاقو دسته‌ی خودش را می‌برد؟

بنا بر اعلام کارشناسان تا ۵۰ الی ۱۰۰ سال آینده هوش مصنوعی بیشتر از کل جمعیت جهان در مغزش اطلاعات خواهد داشت و این یعنی می‌تواند کنترل هر وسیله و دستگاهی را بر عهده بگیرد. در واقع انسان این هوش مصنوعی را پدید آورد و حالا برای کنترل آن با مشکلاتی مواجه شده است. شاید اینجاست که باید ضرب‌المثل «چاقو که دسته خودش را نمی‌برد» را نقض کرد و گفت: گویی با پیشرفت تکنولوژی می‌برد.

انتهای پیام/

نظر شما