۷۲ هزار پرنده مهاجر امسال مهمان سواحل و تالاب‌های بوشهر شدند

۱۴۰۱/۱۲/۲۰ - ۱۴:۰۱:۲۰
کد خبر: ۱۴۴۷۱۴۲
۷۲ هزار پرنده مهاجر امسال مهمان سواحل و تالاب‌های بوشهر شدند
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بر اساس سرشماری انجام شده از پرندگان زمستان‌گذران، امسال ۷۲ هزار پرنده در مناطق تالابی و سواحل بوشهر حضور یافتند.

به گزارش برنا؛ خسرو درویشی گفت: این سرشماری در چهار سایت هدف پرندگان زمستان‌گذران شامل منطقه حفاظت‌شده حله، منطقه حفاظت‌شده مند، پارک ملی دیر نخیلو و پارک ملی دریایی نایبند و همچنین ساحل بوشهر و تالاب‌ها پیرامون آن انجام شده است.

وی بیان کرد: بر اساس این سرشماری جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی زمستان‌گذران استان بوشهر نسبت به سال گذشته حدود پنج درصد افزایش یافته است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: بیشترین شمار این پرندگان مهاجر در سایت ساحلی و تالاب‌ها و آبگیرهای پیرامونی شهرستان بوشهر مانند ساحل این بندر و هلیله، بندرگاه و جزیره شیف سرشماری شده‌ است.

درویشی با بیان اینکه پرندگان زمستان‌گذران از اوایل پاییز تا فروردین ماه به تالاب‌ها و سواحل استان بوشهر کوچ می‌کنند، یادآور شد: از ۳۴۰ گونه پرنده که حضور آنها در استان بوشهر به ثبت رسیده بیش از ۱۱۰ گونه آبزی و کنارآبزی هستند که می‌توان به بابلان‌، کاکایی‌، پلیکان، غاز، سلیم خرچنگ‌خوار، اردک‌، لک لک، حواصیل، درنا، آبچلیک و فلامینگو اشاره کرد.

وی با اشاره به فرارسیدن تعطیلات و افزایش مسافران و گردشگران استان بوشهر در هفته‌های پیش رو، توصیه کرد: مردم ضمن همراهی با محیط زیست در پیشگیری از شکار بی‌رویه این پرندگان، از غذا دهی بویژه با ضایعات مرغ و گوشت به این پرندگان پرهیز کنند چرا که سبب ایجاد مشکلات بیولوژیک برای آنها می‌شود.

درویشی افزود: این پرندگان وحشی هستند و می‌توانند به تغذیه خود از طبیعت دست‌یابند؛ بنابراین در شرایطی که در هفته‌های ابتدایی فروردین آماده آغاز کوچ و پرواز در مسیری هزاران کیلومتری می‌شوند، تغذیه دستی آنها می‌تواند مشکلاتی را برای آنها ایجاد کند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از قایق‌های گردشگری در سواحل به عنوان یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده این پرنده‌های مهاجر نام برد و تاکید کرد: صاحبان این قایق‌ها از تردد در محل تجمع و استراحت این پرندگان بپرهیزند.

 

نظر شما