مراقب عوارض نوشیدنی پرطرفدار این روزها باشید!

۱۴۰۲/۰۳/۰۳ - ۰۹:۰۱:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۸۶۰
مراقب عوارض نوشیدنی پرطرفدار این روزها باشید!
به گفته این متخصصان ترکیبات رایج در نوشیدنی‌های انرژی زا قند و کافئین است که می‌تواند انرژی بخش باشند اما هزینه جانبی دارد.

به گزارش برنا؛ خوراکی پرطرفداری که می‌تواند به شروع یک روز پرانرژی کمک کند یا اینکه خستگی یک صبح کاری را از بدن بیرون کند، نوشیدنی‌های انرژی‌زا هستند. در سال‌های اخیر مصرف این نوشیدنی‌ها از سوی جوانان برای تمرینات ورزشی و دیگر فعالیت‌های روزانه افزایش یافته است و معمولاً به‌عنوان محصولاتی که باعث افزایش انرژی، تمرکز مغزی، هوشیاری و تقویت قوای جسمانی می‌شوند، مصرف می‌شوند. 

اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل این نوشیدنی ها چیست،  «کلی مورو» متخصص تغذیه در دانشگاه واشنگتن، و کلارا دی وینچنزو، عضو موسسه سلامت گوارش یوتا درباره این نوشیدنی‌ها توضیحاتی ارائه کرده‌اند که خواندنی است.

به گفته این متخصصان ترکیبات رایج در نوشیدنی‌های انرژی زا قند و کافئین است که می‌تواند انرژی بخش باشند اما هزینه جانبی دارد. کلی مورو می‌گوید: هر دوی این ترکیبات می‌توانند در کوتاه‌مدت به شما انرژی بدهند، اما در طولانی‌مدت باعث می‌شوند احساس خستگی بیشتری کنید.

برای برخی، کافئین می‌تواند انرژی و تمرکز بیشتری را فراهم کند. اما عوارض جانبی زیادی هم دارد به ویژه در دوزهای بالا که معمولا در نوشیدنی های انرژی زا یافت می‌شود.

مورو توضیح می‌دهد: کافئین مانند آدرنالین در بدن عمل می‌کند و وقتی از بین می‌رود، می‌تواند احساس خستگی بیشتری در شما ایجاد کند، به خصوص اگر آن را بدون غذا مصرف کنید. 
وینچنزو نیز می‌گوید: با مقادیر بالای قند و کافئین که در نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد، قند خون به سرعت بالا می‌رود که به طور موقت سطح انرژی را بالا می‌برد ولی بعد از چند ساعت این انرژی سقوط کرده و شخص دچار کسلی می‌شود. 

به گفته این کارشناسان علوم تغذیه از ترکیبات اصلی این نوشیدنی‌های انرژی‌زا، شیرین کننده‌های مصنوعی است که از جمله آنها می‌توان به مواد سوربیتول، زایلیتول و سوکرالوز اشاره کرد. این شیرین کننده های مصنوعی علائم بیماری روده تحریک پذیر مانند نفخ، و اسهال را تشدید می‌کنند.
به اعتقاد این کارشناسان تغذیه بهترین انرژی‌دهنده‌ها برای بدن تامین آب کافی بدن، خواب منظم شبانه، وعده‌های غذایی متعادل، ورزش منظم، تمرین‌های کاهش استرس و مصرف قهوه و چای برای تامین کافئین طبیعی بدن هستند. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز