پیوستن به FATF تمایل ایران به گسترش روابط با جهان را ثابت می‌کند

۱۳۹۸/۰۸/۲۶ - ۱۱:۱۵:۵۶
کد خبر: ۹۲۵۲۸۹
پیوستن به FATF تمایل ایران به گسترش روابط با جهان را ثابت می‌کند
رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و استادیار اقتصاد دانشگاه خلیج فارس گفت: با پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به جهان ثابت می‌کنیم ما در یک فضای فاقد تنش به دنبال گسترش روابط و تعامل با جهان هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت پارسا گفت: با پیوستن به FATF  باید زمینه لازم را برای فعالیت بانک‌های کشور به گونه‌ای فراهم کنیم که با روان‌سازی بیشتری از سیستم مالی بین‌المللی خدمات گرفته شود و با اقدام‌های نسنجیده عرصه را بر فعالان اقتصادی تنگ‌تر نکنیم زیرا در پایان رفاه عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: باید بپذیریم که دنیا با این اقدام به دنبال شناسایی مفرهای تامین مالی تروریسم است.

رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی و استادیار اقتصاد دانشگاه خلیج فارس گفت: FATF  برای همه کشورهای جهان طراحی شده و تعداد کشورهای عضو و کشورهای در انتظار عضویت موید این مساله است پس با بدبینی تصور نکنیم که عضویت در این گروه ابزاری برای زیرفشار قرار دادن ایران است.

پارسا اضافه کرد: افزایش سرعت انتقال در سیستم مالی جهان بواسطه پیشرفت تکنولوژی و روش‌های جدید، نگرانی‌هایی را برای جامعه جهانی در مسیر سلامت این سیستم و نیز تامین مالی تروریسم و  پولشویی ایجاد کرده است لذا جامعه جهانی به این مساله حساس‌تر شده‌است.

این استاد دانشگاه خلیج فارس ادامه داد: این گروه در مسیر شناسایی و توسعه راه‌های محروم کردن کشورهایی که دارای ریسک بالایی در مسیر مبادلات مالی هستند گام برمی‌دارد و طبیعی است کشورهایی که در این مسیر گام برندارند به مرور از محرومیت‌های بیشتری در مسیر نقل و انتقالات مالی بین‌المللی برخودار خواهند شد.

وی بیان کرد: FATF  ابزارهایی برای ایجاد رقابت در حوزه شفافیت مالی بین‌المللی ایجاد کرده و کشورها را در جلب اعتماد طرف‌های تجاری، دولت‌ها و سازمان‌های مالی بین‌المللی و بانک‌های مرکزی ترغیب می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: از این رو طبیعی است برقراری روابط اقتصادی و تامین مالی بین‌المللی از سوی دولت‌ها و برقراری روابط سهل مالی از سوی فعالان اقتصادی و بخش خصوصی هر کشور تحت الشعاع تصمیم‌های جامعه جهانی در این  گروه قرار می‌گیرد.

پارسا اظهار داشت: اما بررسی وضعیت ایران و خردمندی دولتمردان ایرانی در نحوه برخورد با این مساله دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی گفت: با توجه به تحریم‌های شدید ظالمانه علیه ایران حتی کشورهای اروپایی نیز نتوانستند به تعهدات مالی خود در برقراری خط مالی مشترک و مجزا از سیستم یکپارچه جهانی عمل کنند و برخی کشورهای منطقه نیز به دنبال یافتن بهانه‌هایی برای به انزوا کشاندن ایران در عرصه بین‌المللی هستند از این رو شایسته است با تصمیم صحیح و با تکیه به خرد جمعی تلاش‌های کشورهای متخاصم را در این مسیر ناکام بگذاریم.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) اولین بار در سال ۱۹۸۹ با هدف مقابله با پولشویی ناشی از قاچاق مواد مخدر تشکیل شد و در سال‌های بعد با گسترش حوزه فعالیت خود در مسیر مبارزه باپولشویی به هر شکل و پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر با هدف مبارزه با تامین مالی تروریسم به ماموریت‌های خود افزود.

برهمین اساس در زمان حاضر FATF  دارای ۲ ماموریت مبارزه با پولشویی (AML) Anti-Money Laundryو (CFT)یا  Countering the Financing Terrorism  است و مجمع عمومی FATF هر سال سه بار تشکیل جلسه داده و کشورها را بر اساس معیارهایی به لحاظ خطراتی که برای سیستم یکپارچه مالی جهان دارند رتبه‌بندی کرده و با دادن مشاوره به کشورهای پرخطر در مسیر برطرف کردن ابهام‌ها و همراهی با جامعه جهانی به آنها کمک می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز