اخبار و چهره های فرهنگ و هنر در هفته ای که گذشت؛

ماجرای گربه های کیانوش عیاری/ حسن فتحی نگاهی به ترکیه ندارد/ مهران احمدی پشیمان از بازی در سریال پایتخت/ مجری های پرسپولیسی و استقلالی / هدیه رهبری به بازیگر سینما رکوردار اخبار شبکه های اجتماعی /جمله رکیک روی صحنه تئاتر ممنوع!/ رئیس سازمان سینمایی اتمام

۱۴۰۲/۰۳/۱۱ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۹۷۴۴
ماجرای گربه های کیانوش عیاری/ حسن فتحی نگاهی به ترکیه ندارد/ مهران احمدی پشیمان از بازی در سریال پایتخت/ مجری های پرسپولیسی و استقلالی / هدیه رهبری به بازیگر سینما رکوردار اخبار شبکه های اجتماعی /جمله رکیک روی صحنه تئاتر ممنوع!/ رئیس سازمان سینمایی اتمام
هفته ای که گذشت اخبار حوزه فرهنگ و هنر با موضوعات متفاوتی در عرصه های سینما، موسیقی و ... همراه بود . از داستان بیماری محمد کاسبی که همه نگران حال او هستند تا قصه ای که مهران احمدی از حضورش در سریال پایتخت و پشیمانی اش روایت کرد.

تعطیلی هفته؛ سریال عیاری

گربه ها سریال را تعطیل کردند!

همه کسانی که با سینمای نزدیک به زندگی کیانوش عیاری آشنا هستند می دانند که او در سینما به زبانی کاملا ساده می تواند حرف هایی را بزند که شاید خیلی ها با پروداکشنی به مراتب قوی تر نمی توانند اما کیانوش عیاری کارگردان باسابقه سینما و تلویزیون که تاکنون چهار سریال ساخته است خانه به خانه (۱۳۷۵)، هزاران چشم (۱۳۸۰)، روزگار قریب (۱۳۸۶–۱۳۸۱) و ۸۷ متر ، حالا نگران پخش آخرین اثرش است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر برنا؛ مدیران سیما می گویند :

طبق جلساتی که با آقای عیاری داشتیم احتمالاً سریال به خارج از تلویزیون واگذار می‌شود.

این در پاسخ به سوال در خصوص پخش سریال 87 متر است که گویا قرار است به جای تلویزیون در پلتفرم های شبکه نمایش خانگی توزیع شود اما گویا عیاری از این ماجرا ناراحت است. 

هنوز معلوم نیست تلویزیون کاملا با پخش این سریال مخالفت کرده است یا ممکن است با سانسور بعضی از لحظات بتوان امیدوار بود که آخرین ساخته کارگردان روزگار غریب برای تلویزیون دوباره از رسانه ملی پخش خواهد شد.

شنیده می شود تلویزیون با چند پلتفرم وارد مذاکره شده است و گویا به زودی محل پخش این مجموعه تلویزیونی در یک پلتفرم تعیین می گردد. 

شاید باورتان نشود اما حضور چند گربه کار پخش سریال عیاری را به اما و اگر رسانده است اما مگر چه اتفاقی قرار است بیفتد که گربه ها توانستند سریال را به محاق ببرند.

 عیاری چندی پیش  گفته بود، «من می‌خواهم پیشِ آقای جبلی (رییس صداوسیما) بروم و این را بگویم که گربه مثل سگ نیست تا مثلا بگویید از نظر شریعت مشکلی برای تلویزیون ایجاد می‌کند. همه جای ایران پر از گربه است ...»

 شبکه یک سیما اما می گوید: «برخلاف ادعای آقای عیاری، سابقه پخش سریال‌های مختلف از تلویزیون حاکی از آن است که نشان دادن عادی برخی حیوانات مانند گربه و پرندگان در آثار نمایشی محل اشکال و حذف نیست، بلکه نمایش تصاویر مکرر، غیرضروری و نابجا در صحنه‌هایی از سریال برای نشان دادن رفت و آمد حیوانات در محیط خانه از سوی بازبین تذکر داده شده است و برخی تصاویر مانند غذا دادن به گربه در سریال از سوی بازبین ایراد گرفته نشده و صرفا تصاویر مکرر، محل اشکال بوده است.»

آنچه در بالا خواندید برای پخش نکردن سریال کیانوش عیاری با این جایگاه در سریال سازی و فیلمسازی خیلی منطقی نمی آید. 

عیاری نه تنها قاب تلویزیون و سینما را خوب می شناسد که با مذاق و سلیقه مخاطب ایرانی به خوبی آشنا است و خوب می داند چگونه می توان با یک داستان کاملا معمولی حرف هایی بزرگ زد. 

ماجرای گربه ها را به زودی از یکی از پلتفرم ها در سریال 87 متر خواهیم دید و قضاوت خواهیم کرد که آیا حق با عیاری بوده است یا رسانه ملی. 

ولی بی تعارف باید گفت تلویزیون در شرایط عادی قطعا سریال آماده کارگردانی با نام و قواره عیاری را از دست نمی داد مگر اینکه اتفاقات رخ داده در این سریال واقعا خارج از عرف و قواعد رسانه ملی باشد. 

هدیه هفته؛ انگشتری رهبری

بازیگر مطرح سینما چفیه رهبر و انگشتر حاج قاسم را با ارزشترین هدیه‌های خود دانست

محمد کاسبی بازیگر سینما و تلویزیون از چفیه رهبر معظم انقلاب و انگشتر حاج قاسم به‌عنوان ارزشمندترین موارد اهدایی به خود یاد کرد که تا آخرین لحظه عمر خود از آن‌ها با جان و دل نگهداری می‌کند.

در ادامه تکریم و دیدار با هنرمندان و اعضای صندوق اعتباری هنر، سید مجید پوراحمدی مشاور وزیر فرهنگ و مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با حضور در منزل محمد کاسبی هنرمند پیشکسوت عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون کشور، جویای احوال این هنرمند همراه با آخرین وضعیت جسمی و درمانی او شد.

سیدمجید پوراحمدی با تبریک فرارسیدن سالروز تولد این هنرمند پیشکسوت، محمد کاسبی را جزو متعهدترین هنرمندان عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون کشور برشمرد و گفت: بدون تردید نقش بی‌بدیل او در برخی آثارش برای علاقه مندان، ماندگار و فراموش نشدنی است.

رئیس هیأت مدیره صندوق اعتباری هنر در ادامه، خدمت و حمایت از اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور را رسالت خطیر صندوق هنر برشمرد و گفت: از وظایف ذاتی این صندوق است که همواره حامی و پشتیبان همه جانبه هنرمندان به ویژه در شرایط بیماری و مشکلات مالی و معیشتی آنها باشد. صندوق اعتباری هنر مصمم است تا در این دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت مردمی، با عزم و اراده‌ای جهادی، با شناسایی هنرمندان واقعی بهترین، بیشترین و شایسته‌ترین خدمات و تسهیلات بهینه را به این قشر فرهیخته ارائه دهد.

در ادامه این دیدار بازیگر مجموعه «خوش رکاب» نیز با قدردانی از حضور و تلاش مسئولان صندوق اعتباری هنر در راه حمایت و کمک به هنرمندان، تاکید کرد: با شناختی که از حمایت‌ها و تلاش‌های صندوق هنر دارم، بدون تردید بار مسئولیت حمایت از هنرمندان بر دوش این مجموعه است. 

بازیگر سریال‌های تلویزیونی «صاحبدلان» و «هم‌سفر خورشید»، با مرور نقش آفرینی در برخی از آثار تولیدی به ذکر خاطراتی از دوران گذشته کار حرفه‌ای بازیگری و فراز و نشیب‌های این حرفه پرداخت و اظهار کرد: امروز به‌رغم اینکه در کاری هنری و نمایشی حضور ندارم هیچ حسرتی نمی‌خورم چون که بنده به وقتش تلاش حرفه‌ای خودم را کرده‌ام فقط شرمنده هواداران و مخاطبان هستم که توان ارائه تولیدات جدید را ندارم.

کاسبی همچنین به انجام کارهای مشترک سینمایی با برخی هنرمندان و کارگردانان و تهیه‌کنندگان کشور اشاره کرد و گفت: گاهی گفتگوهای دوستان را در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی مطالعه کرده و از گذشته‌ها یاد می‌کنم.

بازیگر سریال «خوش رکاب» با مرور نقش آفرینی در سری اول و دوم این مجموعه تلویزیونی، اظهار کرد: معتقدم مجموعه‌های تلویزیونی ادامه‌دار باید هرکدام کامل‌تر، جامع‌تر، بهتر نسبت به شماره‌های قبلی کلید بخورد و در عین حال حرفی جدید برای گفتن به مخاطب همراه داشته باشد که در نهایت منجر به جذب آنها برای ادامه تماشای این مجموعه‌ها شود.

بازیگر مجموعه «بچه مهندس 1» در بخش دیگری از سخنان خود پس از فوت کردن شمع کیک تولدش و برش آن به همراه همسر خود، تاکید کرد: امروز با حضور شما مسئولان صندوق اعتباری هنر که برای عیادت و برگزاری جشن تولدم به منزلم تشریف آوردید، با پوست و گوشت نعمت خدا احساس می‌کنم؛ شما نعمت بزرگی برای من و خانواده‌ام هستید.

کاسبی در ادامه با ذکر حدیثی از نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) که فرمودند «قدم‌هایی که برای عیادت از بیمار برداشته می‌شود حسنات برای آنها نوشته می‌شود»، مطرح کرد: امروز که شما برای عیادت بنده آمدید بدون تردید طبق این حدیث شریف، حسنات فراوانی نصیب شما خواهد شد.

این هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشور در خاتمه با قدردانی مجدد از حضور مسئولان صندوق اعتباری هنر، برای همگان آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون کرد.

رونمایی از چفیه رهبر معظم انقلاب همراه با انگشتری حاج قاسم سلیمانی برای حاضران که سال گذشته به هنگام بستری در بیمارستان به وی اهدا شده بود پایان بخش این دیدار صمیمانه بود.

کاسبی از این از دو هدیه به عنوان ارزشمندترین موارد اهدایی به خود یاد کرد که تا آخرین لحظه عمر خود از آنها با جان و دل نگهداری خواهد کرد.

فقدان هفته؛ خواننده قدیمی

درگذشت یک خواننده قدیمی

جمشید کهربایی از خواننده‌های قدیمی رشت درگذشت.

استاد جمشید کهربایی به دلیل کهولت سن در ۹۰ سالگی به دیار باقی شتافت.

این استاد آواز و موسیقی گیلان در طول دوران هنری خود خوانندگان بسیاری را پرورش داد و با ارکستر‌ها و استادان بنام موسیقی ایران همکاری‌ داشت.

وی یکی از قدیمی‌ترین خواننده هایی است که سال ۱۳۳۰ به رادیو پیوست.

اعتراف هفته؛ مهران احمدی 

مهران احمدی: اصرار محسن تنابنده شد بزرگترین اشتباه زندگی من!

بازیگر سریال سیاه چاله در گفتگو با یکی از شبکه های اینترنتی از بزرگترین اشتباه زندگی حرفه ای و حتی شخصی‌اش رونمایی کرد او معتقد است بازگشت من به سریال پایتخت بزرگترین اشتباه زندگیم بود.

پرسپولیسی هفته: مجری خانم 

محیا اسناوندی: برد استقلال برای ما یک هدف کوچک است/ بعد از پیروزی یک استوری کوبنده منتشر می‌کنم/ بردن دربی برای پرسپولیس بی‌مزه شده است

مجری پرسپولیسی صدا و سیما اعتقاد دارد سرخ‌ها روز چهارشنبه برنده دربی هستند.

محیا اسناوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا، در خصوص دربی پیش رو گفت: با برد مقابل استقلال در کسب جام دبل می‌کنیم. ما به فکر قهرمانی در آسیا هستیم نه لیگ و حذفی.

وی افزود: البته این را باید بگویم که این کری‌ها بیشتر جنبه گرم کردن فضای هوادارای دارد. این حرف‌ها باعث فضای جذاب و امید دادن به بازیکنان می‌شود. با همین حرف‌ها بازیکنان انگیزه و انرژی می‌گیرند تا به زمین بروند. خود بازیکنان هم می‌گویند هواداران یار دوازدهم ما هستند.

مجری برنامه از فراز الوند درباره آخرین برد پرسپولیس در دربی اظهار داشت: من هر سال در اینستاگرام خودم حسابی کری می‌خواندم که امسال نشد. هر سال این اتفاق تکرار می‌شد و پس از بازی هم  پست‌های فوتبالی منتشر می‌کردم. جالب بود برایم که این بار به دلیل گرفتاری کری نخواندم اما پرسپولیسی‌ها به شدت به من معترض بودند که چرا کری نخواندیم. متوجه شدم که همین کری‌ها چقدر برای هوادارن مهم است. استقلالی‌ها به من می‌گفتند فکر می‌کنی لایق برد نبودی که دیگر کری نخواندید؟ من هم گذاشتم تا با برد در فینال جام حذفی یک جواب کوبنده خواهم داد. منتظر یک استوری از من باشید.

اسناودی در ادامه گفت: بردی نبوده که آن چنان برایم ویژه باشد از بس که برنده شدیم. از کودکی در خانواده‌ای پرسپولیسی بزرگ شدم و مطمئن بودیم که می‌بریم. فقط می‌خواستیم ببینیم چگونه می‌بریم.

وی در مورد پیش بینی خود از دربی یکصدویکم خاطرنشان کرد: به نظرم با نتیجه 2 بر یک برنده می‌شویم. فکر نمی‌کنم آل‌کثیر گل بزند و به نظرم ترابی گلزنی خواهد کرد. شک ندارم که برنده می‌شویم چون روحیه بازیکنان بسیار خوب است. اصلا برد استقلال یک هدف کوچک برای رسیدن به اهداف بزرگ است. به نوعی بردن دربی برای پرسپولیس بیمزه شده است.

اسناوندی در مورد واکنش مردم نسبت به کری‌خوانی‌ها توضیح داد: از زمانی که در برنامه از فراز الوند کار می‌کردم به عنوان یک مجری فوتبالی شناخته می‌شدم. اخبار پرسپولیس را عنوان می‌کردم و همه می‌دانستند یک پرسپولیسی پیگیر هستم. به من می‌گفتند چرا اعلام می‌کنی پرسپولیس هستی اما من هیچ ترسی نداشتم. وقتی یک چیزی را دوست داری نباید آن را پنهان کنیم.

وی در پایان گفت: بخاطر دارم تیم ملی در یک تورنمنت چهارجانبه در امارات بود و من آن جا بودم. ماجرا برای ۱۵ سال یپش است اما سعی می‌کردم با استقلالی‌ها سلام و علیک نکنم. تنها بازیکنی که  پرسپولیسی بود و با او صحبت کردم محمد نصرتی بود.

استقلالی هفته؛ محمودرضا قدیریان 

قدیریان: کمک‌های غیبی نرسد پرسپولیس را شکست می‌دهیم/ چشمی مجری خوبی نمی‌شد اما قایدی چرا!/ به قصد انتقام وارد زمین می‌شویم

مجری برنامه‌های شهر امن و از فراز الوند از شانس بالای استقلال برای برتری در دربی گفت.

محمودرضا قدیریان در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری برنا، درباره دربی پیش رو بین پرسپولیس و استقلال گفت: این دربی برای ما استقلالی‌ها طعم و بوی دیگری دارد و به قصد انتقام وارد زمین می‌شویم. دربی قبل را هم با بدشانسی و کمک داور به پرسپولیسی‌ها واگذار کردیم.

وی افزود: خوشخبتانه تیم آماده است و همه چیز برای برد آماده است. اگر مشکلی در داوری و عوامل خارجی نباشد یک اتفاق خوب برای ما رخ دهد. دوست دارم پرگل برنده شویم اما اصولا دربی‌ها پرگل نمی‌شود. احتمالا کشیده شدن بازی به پنالتی هم وجود دارد. در نهایت اما با توجه به آمادگی تیم اعتقاد دارم برنده می‌شویم.

مجری صداوسیمای ایران در خصوص احتمال گلزنی و درخشش دربی‌بازهای استقلال گفت: به نظرم بازیکنان همه آماده هستند و اینگونه نیست که به قایدی یا ارسلان امید داشته باشیم. به نظرم بازیکنان برای درخشش خودشان هم که شده تا آخرین حد تلاش می‌کنند تا گلزن دربی لقب گیرند.

قدیریان درباره واکنش‌ها و برخوردها از طرف مردم پس از شکست استقلال در آخرین دربی عنوان کرد: پرسپولیسی‌ها یک برد بدست آوردند و تا توانستند کری خواندند. لااقل با انصاف باشند و پس از برد شیرینی بدهند. من قول می‌دهم بعد از برد چهارشنبه استقلال کام آنها را هم شیرین کنم و به آنها شیرینی بدهم. حداقل این را به آنها یاد می‌دهم. برادر من یکی از استقلالی‌های چند آتشه است و پس از برد در محله‌مان شیرینی می‌دهد.

کدام بازیکن استقلال مجری خوبی می‌شد؟ قدیریان در پاسخ به این سوال گفت: مثلا حسینی کاپیتان تیم است و شاید صحنه را خوب اداره کند یا مثلا قایدی چون سرعتی است می‌توانست ریتم را خوب در دست بگیرد. جعفر سلمانی اما کم حرف است و چشمی هم اخمو این دو نفر را بعید می دانم مجری خوبی می‌شدند.

وی در پایان پیش‌بینی خود را برد استقلال مطرح کرد و توضیح داد: به نظرم یک بر صفر برنده می‌شویم اما از آنجایی که همیشه کمک‌هایی به پرسپولیسی‌ها می‌شود ممکن است کار به پنالتی هم بکشد. در آن صورت با پنالتی برنده می‌شویم!

آغاز هفته؛  اکران دانشگاهی فیلم سینمایی «مصلحت»

آغاز اکران دانشگاهی فیلم سینمایی «مصلحت»

سرانجام فیلم سینمایی «مصلحت» با رفع توقیف، جریان اکران عمومی خود را با نمایش در دانشگاه‌ها آغاز می‌کند.

نزدیک‌شدن به آغاز اکران سراسری فیلم سینمایی «مصلحت» در سینماهای سراسر کشور، اکران دانشگاهی این فیلم از دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر و تهران آغاز می‌شود.

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه،

اثری در ژانر سیاسی- معمایی و محصول مشترک سازمان سینمایی سوره و سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که پس از سه سال بلاتکلیفی، به زودی اکران عمومی خود را در سینماهای سراسر کشور آغاز خواهد کرد.

این فیلم قرار است در‌ نخستین قدم با حضور دانشجویان و نخبگان دانشگاهی در روز یکشنبه ۶ خردادماه در دانشگاه صنعتی‌شریف، دوشنبه ۷ خرداد در دانشگاه امیرکبیر و سه‌شنبه ۸ خرداد ماه در دانشگاه تهران نمایش داده شود.

تشکل‌های‌ دانشجویی‌ و علاقمندان برای هماهنگی اکران دانشگاهی این فیلم می‌توانند با شماره ۰۹۳۰۴۱۰۳۰۰۸ تماس بگیرند یا از طریق درگاه اینترنتی https://esayar.ir اقدام به ثبت نام کنند.

عشق هفته؛ عشق  بی خطبه مهدی هاشمی 

 

عشق بی خطبه مهدی هاشمی و چند بازیگر دیگر

برزو نیک نژاد که سال‌ها با سریال ها و فیلم های سینمایی مختلف درخشیده است حالا به سراغ عشق بی خطبه رفته است تا یک اتفاق دراماتیک را با مهدی هاشمی، حامد کمیلی و دیگر بازیگران تجربه کند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر برنا ؛ سریال عشق بی خود به کارگردانی برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی شایسته فیلم این روزها جلوی دوربین رفته است.

سریال عشق بی خطبه در ژانر خانوادگی اجتماعی میباشد. در این سریال بازیگرانی چون مهدی هاشمی , شهرام حقیقت دوست , حامد کمیلی و غیره … به ایفای نقش پرداخته اند.

با توجه به اینکه برزو نیک نژاد در سال‌های اخیر سینما و تلویزیون و البته شبکه نمایش خانگی را توأمان درژانر های مختلف تجربه کرده است  بدیهی است با این تیم بازیگری و حساسیتی که روی انتخاب تک تک بازیگرانش دارد یک اتفاق ویژه را این بار برای یکی از پلتفرم های شبکه نمایش خانگی رقم بزند .

او با سریال آفتاب پرست در شبکه نمایش خانگی توانست نظر مخاطبان را جلب کند.

 

اشتباه هفته؛ مهران احمدی

مهران احمدی: اصرار محسن تنابنده شد بزرگترین اشتباه زندگی من!

بازیگر سریال سیاه چاله در گفتگو با یکی از شبکه های اینترنتی از بزرگترین اشتباه زندگی حرفه ای و حتی شخصی‌اش رونمایی کرد او معتقد است بازگشت من به سریال پایتخت بزرگترین اشتباه زندگیم بود.

الگوی هفته؛ حسن فتحی از الگوی سریال‌های ترکی استفاده نکردم

 

حسن فتحی: از الگوی سریال‌های ترکی استفاده نکردم

حسن فتحی کارگردان اعتقاد دارد که کارگردانی سریال «جیران» از سریال «شهرزاد» یک قدم جلوتر است.

/حسن فتحی کارگردان سریال «جیران» درباره کلیت قصه «جیران» و الگوی ذهنی‌اش از این مجموعه در واکنش به این دیدگاه که شاید از نظر برخی ها کار کمی مشابه به سریال‌های ترکی پربیننده بود، گفت: «اصلاً و ابداً از این الگوی ذهنی استفاده نکردم. شاعر معروف آلمانی یک قطعه شعری دارد و می‌گوید: چنان که آغاز کرده‌ای همیشه بر همان خواهی بود. من فکر می‌کنم این، داستان فیلمسازهای مولف است. همواره در هر اثری ممکن است شما چیزهای جدیدی پیدا کنید و از نظر بیان فنی و بصری به درک جدیدی برسید اما نهایتاً قالبی را برای تولید یک اثر انتخاب می کنید که بیانگر درد و رنج ها و دغدغه هایی باشد که تجربه کرده اید.

از این منظر آثار من به هم شباهت هایی دارند و وقتی اثری به من پیشنهاد می‌شود اگر با دغدغه ها، اندیشه ها و افکاری که سالهاست با من همراه است نزدیک باشد، این احتمال وجود دارد که من آن اثر را بسازم. اگر بخواهم «جیران» را با سریال «شهرزاد» مقایسه کنم شاید راجع به قصه «شهرزاد» عده‌ای معتقد باشند که قصه جذابیت بیشتری داشته اما از حیث کارگردانی به نظر می‌آید «جیران» یک قدم از «شهرزاد» جلوتر است.»

منبع: سینما دیلی

خط و نشان هفته؛ نشست هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران

نشست هیأت مدیره انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران برگزار و طی آن تأکید شد که نباید هر کسی با هر متنی و با کلام و حرکات رکیک و جنسی صرف خنداندن مخاطب روی صحنه برود.

تئاتر کمدی تهران با حضور محسن افشار رئیس هیأت مدیره، حسین ریاحی، فریبا منتظریان، پژمان علیپور و علیرضا غنچی اعضای هیأت مدیره انجمن و همچنین مهرداد صادقی عضو هیأت مؤسس انجمن، صبح دوشنبه ۸ خرداد در سینما تئاتر قدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست افشار به ذکر تاریخچه‌ای از صنف پرداخت و گفت: در دهه ۷۰ با حمایت زنده‌یاد داود رشیدی شرایط برای تأسیس انجمن فراهم شد و در سال ۷۶ انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران تأسیس شد.

سپس غنچی در ادامه این سخنان افزود: در سال ۸۰ مجوز انجمن از وزارت ارشاد دریافت شد و در طبقه بالای خانه تئاتر دفتری به انجمن اختصاص پیدا کرد.

وی یادآور شد: چندین دوره انجمن هنرمندان تئاتر کمدی با اداره‌کل هنرهای نمایشی تفاهم‌نامه در جهت بهبود کیفیت آثار را داشتیم تا هر کسی هر متنی را روی صحنه ببرد. ولی در دوره مدیریت مهدی شفیعی به ما اعلام شد برای ادامه تفاهم باید تبدیل به اتحادیه شویم و ما بلافاصله اقدام کردیم و اولین صنف تئاتری را به ثبت رساندیم.

غنچی اظهار کرد: در سال ۹۶ متأسفانه صنف منحل شد. پیگیری دوستان ادامه داشت و اساسنامه از نوع نوشته و امسال انتخابات برگزار شد که این هیأت مدیره، سومین هیأت مدیره انجمن است.

سپس افشار متذکر شد: متأسفانه ما صنفی هستیم که جای ثابتی نداریم و از حمایت برای رسیدگی به امور اعضای انجمن و بهبود شرایط تئاتر کمدی برخوردار نیستیم.

غنچی در ادامه این نشست تصریح کرد: قصد ما تصدی‌گری و دخالت در امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حاکمیت نیست. ما یک صنف قانونی هستیم که باید توسط وزارتخانه حمایت شویم. اگر اعتراض به صدور مجوزهای بی‌رویه داریم به این دلیل است که تماشاگران و خانواده‌ها با رغبت بیشتری در سالن‌ها حضور پیدا کنند و ارتزاق اعضای انجمن هم به درستی انجام شود.

وی اظهار کرد: گروه‌های نمایشی این صنف ریالی کمک هزینه دریافت نمی‌کنند. خواست صنف این است که صلاحیت فعالان این عرصه بررسی شود تا به حقوق دیگر هنرمندان و همچنین مخاطبان لطمه‌ای وارد نشود. اعضا باید باعث حفظ و ارتقای آبروی صنف شوند اما متأسفانه شرایط برای صنف فراهم نشده تا صلاحیت اعضا را بررسی کند تا هر کسی هر متنی را روی صحنه نبرد.

دبیر انجمن صنفی تأکید کرد: در حال حاضر تعداد کمی از آثار کمدی در حال اجرا به لحاظ کیفی و فرهنگی مورد تأیید انجمن هستند. امکان روی صحنه رفتن هر کسی نباید فراهم شود. ما از حضور افراد برای فعالیت استقبال می‌کنیم ولی در ابتدا باید مراحل حرفه‌ای برای فعالیت را طی کند. به جرأت می‌توان از ۱۰۰ اثر به صحنه رفته شاید ۱۰ اثر کیفیت لازم را داشته باشند. ما با هر کلام رکیک و حرکات و رفتار جنسی بر صحنه تئاتر کمدی مخالفیم.

افشار نیز در ادامه یادآور شد: وقتی تفاهم با اداره‌کل هنرهای نمایشی وجود داشته باشد این روند بهبود پیدا می‌کند.

وی درباره مکان ثابت انجمن توضیح داد: شهرداری به ما وعده داد و در ساختمان آفتاب فضایی برای ما در نظر گرفته شد. همه امور انجام شد ولی در دقیقه ۹۰ با تغییر شهردار تهران جلوی این اقدام گرفته شد. این در حالی است که دوره‌های قبلی شهرداری با انجمن تئاتر کمدی همکاری و همراهی داشتند.

حسین ریاحی از اعضای هیأت مدیره انجمن نیز در ادامه این نشست گفت: در دوران کرونا بسیاری از اعضای ما بیکار شدند ولی جای ثابتی برای رسیدگی به امور اعضا و حمایت از آن‌ها نداریم.

فریبا منتظریان دیگر عضو هیأت مدیره انجمن هم در ادامه یادآور شد: بیمه بچه‌های ما اختیاری است. ۴ ماه در سال هم به دلیل مناسبت‌ها بچه‌های انجمن کارنمی‌کنند. با این حال ما نیاز به پول و حمایت مالی نداریم بلکه حرف‌مان این است که فقط مکانی برای انجمن اختصاص دهند.

سپس غنچی تصریح کرد: ما مطلقاً ریالی سوبسید از دولت و جای دیگر نگرفته و نمی‌گیریم. حرف‌مان این است برای نشاط جامعه کار را برای فعالیت اعضای انجمن سخت نکنند.

وی ادامه داد: ما پیگیر موضوع بیمه اعضای انجمن و همچنین ساماندهی صدور مجوز هر چه بیشتر و بهتر در تعامل با اداره‌کل و شورای نظارت هستیم. ما باید به سراغ صندوق اعتباری هنر برویم تا وضع بیمه هنرمندان عضو انجمن بهبود پیدا کند.

ریاحی نیز در ادامه تأکید کرد: ما نه تنها سربار دولت نیستیم بلکه در حال اشتغالزایی هستیم و حدود ۵۰۰ نفر فعال در این عرصه داریم.

غنچی در بخش پایانی این نشست درباره روند بررسی کیفی آثار توسط انجمن صنفی هنرمندان تئاتر کمدی تهران در گذشته، توضیح داد: در شورای نمایشنامه‌مان آثار را به لحاظ کیفی بررسی و سپس به شورای نظارت ارائه می‌شد. در حین اجرای نمایش‌ها هم همه اجرا دیده می‌شد تا تغییرات غیر اخلاقی در کارها ایجاد نشود. از این رو در دورانی که انجمن و اداره‌کل در تعامل با هم کار می‌کردند، آثار با کیفیت و قابل قبولی اجرا می‌شدند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: کسانی که این هنر را نمی‌شناسند از چیزی غیر از عناصر تئاتر استفاده می‌کنند تا مخاطب را بخندانند. ما از این نوع آثار شرمساریم ولی صدای‌مان به گوش مسئولان نرسیده است. ما برای رسیدگی به این امر آمادگی لازم را داریم.

اتمام حجت هفته؛ محمد خزاعی

محمد خزاعی: کت و شلوار خود را درست تن کنید !

رئیس سازمان سینمایی در سخنانی صریح با اشاره عفو برخی سینماگران فعال در ناآرامی‌های سال گذشته از سوی رهبر انقلاب، از ادامه فعالیت‌های برخی از آن‌ها در قالب اپوزیسیون به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر  برنا؛ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی امشب دوشنبه ۸ خردادماه با حضور در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس که در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، در سخنانی گفت: خدا را شاکرم که فرصتی فراهم کرد امروز در جمع دوستان، همکاران و راویان تصویری انقلاب و دفاع مقدس باشیم جمعی که سالیان سال ارزشمندانه راوی جنگ بودند و اگر شما نبودید شاید این ایثارگری‌ها ثبت و ضبط نمی‌شد. بچه‌های سینما در این زمینه کار مهمی انجام دادند که گاهی در میان ناملایمات‌ها گم می‌شود.

وی ادامه داد: از شما ممنونم که مردانه ایستادید، زخم خوردید اما ماندید، مجاهدت کردید و جنگ کردید تا با صداقت داستان‌های واقعی روایت شوند. امشب شب پرافتخاری برای من بود. خوشحالم که در یک همدلی فارغ از مسائل سال گذشته دور هم جمع شدیم و با هم صحبت می‌کنیم از همه دوستانی که سال گذشته کمک کردند تا مشکلات حل شود، هم‌چنین از برخی دوستان خانه سینما که کمک کردند تا مشکلات دوستانی که ناآگاهانه کاری کرده بودند، حل شود، تشکر می‌کنم.

جهان تک قطبی در سینما تمام شده است

رئیس سازمان سینمایی افزود: چند صباحی است که برخی در مجامع بین‌المللی می‌گویند که سینمای ایران تحریم می‌شود، تحریم اما ادبیات انسان‌های ضعیف است، مبنای ادبیات قوی بر عقلانیت و ارتباطات است. تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی همه و همه از روی ضعف است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. جهان تک قطبی در سینما تمام شده است. شاید گروه اندکی تلاش کنند سینمای ایران به حاشیه برود، همان‌ها هستند که بیانیه صادر می‌کنند برای حضور آثار ایرانی در جشنواره‌ها شرط می‌گذارند و.... اما این‌چنین نمی‌شود. این یک ابطال بزرگ است؛ اینکه دو سه نفر قبلاً در سینما فعالیت می‌کردند و حالا آن ور دفتر و دستکی راه انداخته‌اند و علیه مام وطن و سینمای ایران فعالیت می‌کنند به جایی نمی‌رسند.

خزاعی با اشاره به حضور آثار ایرانی در جشنواره کن هم مطرح کرد: درباره جشنواره کن هم باید بگویم وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و ایجاد امنیت شغلی است اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم. خانه سینما هم همین کار را می‌کند. تمام عوامل این آثار از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد اگر این کارها را نکنیم دیگر سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را تأمین کنیم.

افزایش صددرصدی تولیدات دفاع مقدسی

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما در سال جدید رشد خوبی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داشتیم وظیفه ما البته توجه به همه ژانرها از جمله سینمای سیاسی، کمدی، اجتماعی و… است ما نسبت به ۱۵ سال گذشته صد درصد افزایش تولیدات در حوزه سینمای دفاع مقدس داشتیم. از همه دوستانی که در سال گذشته مردانه ایستادند تشکر می‌کنم، همه دوستان که اینجا هستند مرد جنگ بودند با کمک همان‌ها خرمشهر آزاد شد.

خزاعی گفت: سال گذشته دچار بحران‌های مختلف شدیم که همین جمع کمک کردند برخی هم سکوت کردند که به دلیلی ترور شخصیت و فضای رسانه‌ای بود که من به آنها حق می‌دهم خانواده سینمای ایران نجیب است اینکه چند وقتی یک بار چهار اثر دچار مشکل می‌شود، نباید آن را به کل سینما ربط داد و باید تفکیک کنیم.

سینماگرانی که مورد عفو رهبری قرار گرفتند

وی اظهار کرد: خیلی وقت‌ها به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقات باعث شدید خیلی‌ها مشکلاتشان حل شود با این حال می‌گویم همه کسانی که در حوزه اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مورد عفو رهبری قرار گرفتند، از همین رو برخی خانم‌های سینماگر، جعفر پناهی و رسول اف مورد عفو رهبری قرار گرفتند. در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم شاید اگر به من بود من نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم با این حال برخی فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهند. به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزسیون هستید یا نه. نمی‌شود شب کت و شلوار اپوزسیون بپوشید، صبح کار دیگری کنید. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند از جمله در جریان بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و می‌توانند فعالیت کنند.

خزاعی توضیح داد: سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند ما هم سکوت کردیم در اینجا هم از این مقوله هم می‌گذریم.

منبع: مهر

رئیس سازمان سینمایی در سخنانی صریح با اشاره عفو برخی سینماگران فعال در ناآرامی‌های سال گذشته از سوی رهبر انقلاب، از ادامه فعالیت‌های برخی از آن‌ها در قالب اپوزیسیون به‌شدت انتقاد کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر  برنا؛ محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی امشب دوشنبه ۸ خردادماه با حضور در نخستین گردهمایی سینماگران انقلاب و دفاع مقدس که در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، در سخنانی گفت: خدا را شاکرم که فرصتی فراهم کرد امروز در جمع دوستان، همکاران و راویان تصویری انقلاب و دفاع مقدس باشیم جمعی که سالیان سال ارزشمندانه راوی جنگ بودند و اگر شما نبودید شاید این ایثارگری‌ها ثبت و ضبط نمی‌شد. بچه‌های سینما در این زمینه کار مهمی انجام دادند که گاهی در میان ناملایمات‌ها گم می‌شود.

وی ادامه داد: از شما ممنونم که مردانه ایستادید، زخم خوردید اما ماندید، مجاهدت کردید و جنگ کردید تا با صداقت داستان‌های واقعی روایت شوند. امشب شب پرافتخاری برای من بود. خوشحالم که در یک همدلی فارغ از مسائل سال گذشته دور هم جمع شدیم و با هم صحبت می‌کنیم از همه دوستانی که سال گذشته کمک کردند تا مشکلات حل شود، هم‌چنین از برخی دوستان خانه سینما که کمک کردند تا مشکلات دوستانی که ناآگاهانه کاری کرده بودند، حل شود، تشکر می‌کنم.

جهان تک قطبی در سینما تمام شده است

رئیس سازمان سینمایی افزود: چند صباحی است که برخی در مجامع بین‌المللی می‌گویند که سینمای ایران تحریم می‌شود، تحریم اما ادبیات انسان‌های ضعیف است، مبنای ادبیات قوی بر عقلانیت و ارتباطات است. تحریم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی همه و همه از روی ضعف است. سینمای ایران هیچگاه تحریم نمی‌شود. جهان تک قطبی در سینما تمام شده است. شاید گروه اندکی تلاش کنند سینمای ایران به حاشیه برود، همان‌ها هستند که بیانیه صادر می‌کنند برای حضور آثار ایرانی در جشنواره‌ها شرط می‌گذارند و.... اما این‌چنین نمی‌شود. این یک ابطال بزرگ است؛ اینکه دو سه نفر قبلاً در سینما فعالیت می‌کردند و حالا آن ور دفتر و دستکی راه انداخته‌اند و علیه مام وطن و سینمای ایران فعالیت می‌کنند به جایی نمی‌رسند.

خزاعی با اشاره به حضور آثار ایرانی در جشنواره کن هم مطرح کرد: درباره جشنواره کن هم باید بگویم وظیفه ما صیانت از سینمای ایران و ایجاد امنیت شغلی است اینکه فیلمی زیرزمینی تولید و روانه بازار شود و مسائل شرعی را رعایت نکند، امنیت شغلی را به خطر می‌اندازد. وظیفه نهادهای صنفی این است که مراقبت کنند. همین جا می‌گویم هر کسی به هر دلیلی با فیلم‌های قاچاق بدون مجوز در ایران و خارج از ایران و علیه جمهوری اسلامی همکاری کند با این دوستان قطع ارتباط می‌کنیم. خانه سینما هم همین کار را می‌کند. تمام عوامل این آثار از بازیگر و تهیه‌کننده تا عوامل فنی دچار مشکل خواهند شد اگر این کارها را نکنیم دیگر سینمایی نخواهیم داشت که بخواهیم امنیت آن را تأمین کنیم.

افزایش صددرصدی تولیدات دفاع مقدسی

رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: ما در سال جدید رشد خوبی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس داشتیم وظیفه ما البته توجه به همه ژانرها از جمله سینمای سیاسی، کمدی، اجتماعی و… است ما نسبت به ۱۵ سال گذشته صد درصد افزایش تولیدات در حوزه سینمای دفاع مقدس داشتیم. از همه دوستانی که در سال گذشته مردانه ایستادند تشکر می‌کنم، همه دوستان که اینجا هستند مرد جنگ بودند با کمک همان‌ها خرمشهر آزاد شد.

خزاعی گفت: سال گذشته دچار بحران‌های مختلف شدیم که همین جمع کمک کردند برخی هم سکوت کردند که به دلیلی ترور شخصیت و فضای رسانه‌ای بود که من به آنها حق می‌دهم خانواده سینمای ایران نجیب است اینکه چند وقتی یک بار چهار اثر دچار مشکل می‌شود، نباید آن را به کل سینما ربط داد و باید تفکیک کنیم.

سینماگرانی که مورد عفو رهبری قرار گرفتند

وی اظهار کرد: خیلی وقت‌ها به من نقد می‌کنند که چرا بعد از این اتفاقات باعث شدید خیلی‌ها مشکلاتشان حل شود با این حال می‌گویم همه کسانی که در حوزه اغتشاشات بودند یا قبل از آن پرونده داشتند مورد عفو رهبری قرار گرفتند، از همین رو برخی خانم‌های سینماگر، جعفر پناهی و رسول اف مورد عفو رهبری قرار گرفتند. در این حوزه ما کاره‌ای نبودیم شاید اگر به من بود من نمی‌توانستم اینقدر وسیع فکر کنم با این حال برخی فعالیت‌های خود را همچنان ادامه می‌دهند. به آنها می‌گویم چگونه وقتی مورد عفو قرار گرفتید اپوزسیون می‌شوید؟ کت و شلوار خود را درست تن کنید یا اپوزسیون هستید یا نه. نمی‌شود شب کت و شلوار اپوزسیون بپوشید، صبح کار دیگری کنید. تمام کسانی که در سال گذشته دچار مشکل شدند از جمله در جریان بیانیه «تنفنگت را زمین بگذار» تا «می تو» و اغتشاشات و خانم‌های مرتبط با این موضوعات همه مورد عفو رهبری قرار گرفتند و می‌توانند فعالیت کنند.

خزاعی توضیح داد: سال گذشته سال امتحان همه ما بود که برخی نمره قبولی گرفتند، برخی تک ماده کردند و برخی هم مردود شدند ما هم سکوت کردیم در اینجا هم از این مقوله هم می‌گذریم.

انتهای پیام ./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز