نمایش «آقای اشمیت کیه؟» در تماشاخانه شانو

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۱۲:۰۹:۵۵
کد خبر: ۱۰۳۹۴۰۳
نمایش «آقای اشمیت کیه؟» در تماشاخانه شانو
نمایش «آقای اشمیت کیه؟» به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی محمد مهدی رضائیان این روزها در تماشاخانه شانو به صحنه می رود.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ محمد مهدی رضائیان گفت: در این نمایش سعی‌مان بر این بود است که یکی از بزرگترین و مهلک ترین درد های بشری در عصر حاضر را به تصویر درآوریم. بی هویتی...

نمایش "آقای اشمیت کیه؟" به نویسندگی سباستین تیری و کارگردانی محمد مهدی رضائیان که از ۸ مرداد ماه در تماشاخانه شانو روی صحنه است، ساعت ۱۹ پنجشنبه ۳۰ مرداد ماه به ایستگاه پایانی خود می رسد.

محمد مهدی رضائیان درباره روند شکل‌گیری نمایش "آقای اشمیت کیه؟" گفت؛ این نمایشنامه را حدود دو سال پیش برای اولین بار خواندم . در آن زمان بسیار برایم تاثیرگذار بود و باعث شد تا با کمک دوست همکار عزیزم، شایان قنادزاده روی آن کار کرده و آن را پرورش دهیم. پس از صحبت های بسیار به این نتیجه رسیدم که این نمایشنامه را به صورت سمبلیک روی صحنه ببریم و از فضای رئالیستی فاصله بگیریم در همان زمان هم اعتقادمان بر این بود که این نمایشنامه با حال و روز ما شباهت های زیادی دارد . لذا در اوایل پاییز نود و هشت تمرین های این نمایش آغاز و مقرر شد در فروردین ماه نود و نه بر روی صحنه برود که متاسفانه جامعه جهانی دچار پاندمی کرونا شد و این اجرا هم تا مرداد ماه به تعویق افتاد که این روزها و در حال و هوای کرونایی کشور، سعی مان بر این بوده با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرایی با کمترین دغدغه برای مخاطبان به روی صحنه آوریم.

او درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش عنوان کرد؛ این اثر یک کمدی گروتسک است که ما نخست سعی کردیم که در اجرای اثر کمدی های موقعیت داشته باشیم. مخاطب زمانی‌که به تماشای این نمایش می نشیند با موقعیت های فی‌نفسه کمدی مواجه خواهد شد. به واقع تصویری کمیک از یک روند تلخ و به یقین تامل برانگیز به تصویر کشیده می شود. در اینجا جا دارد از سر کار خانم مرجان خرمی، طراح صحنه و لباس نمایش، که تلاش های بی دریغ بسیاری در راستای پرورش جلوه های بصری ایده های ما داشتند خالصانه و صمیمانه تشکر کنم. در طراحی صحنه و لباس هم سعی بر آن بوده که علاوه بر حفظ فضای سمبولیک حاکم بر اجرا ، لایه های زیرین نمایش که شاید در گام اول، مورد توجه قرار نگیرد، به نمایش در آید. همچنین ایجاد یک فضای صمیمی و گرم در اجرا و بین شخصیت های نمایش یکی از دغدغه های مهم بود که امیدوارم بدان رسیده باشیم. آقای شایان قنادزاده هم که علاوه بر پذیرش ایفا نقش قهرمان داستان که چالشی بسیار جذاب، سخت و پیچیده بود، به عنوان مشاور کارگردان و طراح نور تلاش فزاینده ای در راستای اهدافمان انجام داد.

رضائیان در ادامه اضافه کرد؛ ما در این نمایش بحث‌مان بر سر این موضوع است که چگونه مدرنیته و نظام کاپیتالیستی حاکم بر بعضی جوامع بشری می تواند انسان ها رو به موجوداتی بی هویت و ربات گونه تبدیل کند. موجوداتی که خواسته ها و آمال خود را کنار گذاشته و شاید فراموش می کنند و دنبال رو مسیری می شوند که بدان ها تحمیل شده است. اجرای این اثر با تغییرات اندکی در متن نمایشی همراه است و شخصیت پردازی ها کمی فانتزی و اغراق شده است.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه در این نمایش تلاش‌مان بر این بوده تا مانیفست اثر را به خوبی منتقل کنیم، یادآور شد؛ بحران هویت در دنیای امروز ما بسیار جدی و غیر قابل انکار است، به طوری که گاهی مشاهده می کنیم افراد عامدانه هویت خود را پس زده و نقابی جدید بر صورت زده تا بیشتر دیده شده و در معرض توجه عوام قرار گیرند که عموما هم در راستای کسب شهرت و به طبع آن ثروت است. به واقع رو آوردن به آنچه مورد علاقه فرد نیست، و به اجبار بدان تن می دهد.

محمد مهدی رضائیان در پایان صحبت‌هایش گفت؛ امیدوارم در این روزها تماشاگران بیشتری به تماشای این نمایش بنشینند چرا حیات هنر به ویژه تئاتر، در زمان حال نیاز به مهر و حمایت بیش از پیش مخاطبان دارد. ما با درک شرایط حاضر، با تهیه تعدادی ماسک و مواد ضد عفونی کننده و توزیع آن بین مخاطبان سعی کرده ایم اجرایی با کمترین دغدغه برای تماشاگران فراهم نماییم. امید است با حمایت مخاطبان، زحمات چندین ماهه گروه اجرایی به ثمر نشسته و خستگی چندین ماهه ما از جان و تنمان بدر شود.

دیگر عوامل نمایش «آقای اشمیت کیه؟» عبارتند از؛

تهیه کننده و کارگردان: محمد مهدی رضائیان

نویسنده: سباستین تیری

مترجم: شهلا حائری

بازیگران ( به ترتیب ورود به صحنه):

نازنین خلیلی، شایان قنادزاده، حامد سوری، مهدی اسدی، علی همایونی فر

مشاور کارگردان: شایان قنادزاده

دستیاران کارگردان: کیانا تصاعدیان

ساینا طلایی

منشی صحنه: فاطمه رضائیان

مدیر صحنه: شانا قنادزاده

طراح صحنه و لباس: مرجان خرّمی

دستیاران صحنه:سید زاده، مرضیه غلام پور

طراح نور: شایان قنادزاده

چهره پرداز: فاطمه رضائیان

موسیقی: مارتیا

روابط عمومی: شانا قنادزاده، کیانا تصاعدیان

طراح پوستر و بروشور: کیانا تصاعدیان

عکاسان: محمد رحیمی، ایمان بازوبندی

تیزر: حسام نبوی

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه نمایند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز