حامد کناریوند: اگر بستری مهیا شود تجربیاتم را در اختیار نسل جوان قرار می دهم

۱۴۰۱/۰۲/۱۹ - ۱۸:۵۵:۵۱
کد خبر: ۱۳۲۷۱۷۵
حامد کناریوند: اگر بستری مهیا شود تجربیاتم را در اختیار نسل جوان قرار می دهم
حامد کناریوند مربی و تکواندو کار تهرانی گفت: اگر بستری مهیا شود خوشحال می شوم تجربیاتم را در اختیار نسل جوان قرار بدهم.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ در متن زیر گفتگوی با حامد کناریوند مربی و تکواندو کار تهرانی را مطالعه می نمایید.

_از چه سنی ورزش را شروع کردید؟ آیا از ابتدا تکواندو رشته ورزشی شما بوده است؟

حامد کناریوند هستم در ٢٦ فروردین ١٣٦٦ تقریبا در اواخر جنگ در شهر ایلام متولد شدم.کودکی درس خوان و ورزشکار , که با تمام وجود هم درس میخواند هم در فکر قهرمانی بود. در کلاس پنجم در هر دو آزمون مدارس استعداد های درخشان ( تیزهوشان ) و نمونه دولتی قبول شدم که در نهایت راهی مدرسه تیزهوشان شدم و دوره ی راهنمایی را آنجا گذراندم. در مقطع دبیرستان با توجه به اینکه پیشنهاد های بسیاری از تیم های مطرح پایتخت داشتم مجبور شدیم که به کرج مهاجرت کنیم.در کنکور در رشته ی مهندسی شیمی طراحی فرایندهای صنایع نفت در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب قبول شدم و تا مقطع دکترا در همین دانشگاه تحصیل کردم. در سال ٢٠١٧ نیز به همراه همسرم به فرانسه مهاجرت کردیم. در سال ١٣٧٢ در اواخر ٥ سالگی تکواندو را نزد اساتید عزیزم باج و دارابی در شهر ایلام آغاز کردم. که آن شروعی بود بی پایان تا امروز.

_ دلیل انتخاب این رشته و مشوق شما در زمینه ادامه دادن آن چه کسی بوده است ؟

من در یک خانواده کاملا ورزشی به دنیا آمدم , پدرم کارمند تربیت بدنی بود و در بیشتر حوزه های ورزش تخصص داشت وبه طبع دوستان مربی زیادی داشت. و اساتید پایه ی من نیز از دوستان پدر بودند. مادرم هم در رشته ی تیراندازی عناوین متعددی کسب کردند. به لطف شغل پدر بسیاری از ساعت های کودکی را در سالن های ورزشی سپری می کردم و حتی بسیاری از قهرمانان را از نزدیک می دیدم. به یاد دارم که در همان ابتدای شروع فعالیت من در تکواندو , پدرم به عنوان سرپرست تیمی از تکواندو عازم اسپانیا شد و اسامی قهرمانان بزرگی چون فریبرز عسکری و مجید افلاکی در همان کودکی در ذهن من نقش بست که بعدها در تیم های مختلف و تیم ملی افتخار شاگردی این اساتید نصیب من شد.

_ دریافت اولین کمربند در چه سنی و آخرین کمربندی که گرفتید در چه سنی بوده است؟ در صورت امکان ترتیب ها را بفرمایید.( در حال حاضر دارای چه درجه ای از مربی گری هستید)؟

 من در ٩ سالگی موفق به اخذ کمربند مشکی شدم و در حال حاضر دارای کمربند مشکی دان ٥ و مربی درجه دو بین المللی هستم.

_مقام هایی که از آغاز فعالیت حرفه ایتان در این رشته کسب کردید تا کنون؟ و در چه تیم هایی فعالیت داشته  و در بخش آموزش چه فعالیت هایی در ایران داشته اید؟

 برای من افتخار بزرگی محسوب می شود که در تمام رده های سنی از خردسالان تا بزرگسالان قهرمان کشور شده ام. اولین قهرمانی کشور  من برمیگردد به سال ١٣٧٤ که نقره کشور رو در ٢٤ کیلو کسب کردم تا آخرین قهرمانیم در رده بزرگسالان در ٢٣ سالگی و در سنگین وزن که بعد از آن به ناچار از ورزش قهرمانی خداحافظی کردم. در این بین عناوین متعددی در لیگ برتر و جام باشگاههای آسیا و جام فجر به همراه تیم های دانشگاه آزاد و سایپا کسب کردم. همچنین در سالهای حضورم در تیم های ملی امید و بزرگسالان به مسابقات مختلف در کشورهای انگلستان , صربستان ,هند,... اعزام شدم وکسب مدال کردم.بطبع هر ورزشکاری پس از دوران قهرمانی به مربیگری و بحث آموزش فکر می کند و من هم از این قاعده مستثنی نبودم.

_چالش ها و موانعی را که در این رشته ورزشی به عنوان یک ورزشکار حرفه ای با آن مواجه بودید چه بودند؟

 به نظر من مسائل مالی همیشه دغدغه ی ورزشکاران بوده و خواهد بود اما مسئله ی بسیار مهمی که خیلی کم به آن پرداخته میشود مسئله ی روحی روانی ورزشکاران حرفه ایی است. موضوعی که من به عینه با آن دست و پنجه نرم کردم .اگر هنگام آسیبی که دیدم و باعث شد به کل ورزش قهرمانی را در سن پایین فراموش کنم, یک روانشناس در کنارم بود شاید تا همین حالا می توانستم مسابقه دهم. همانطور که بسیاری از رقبای بنده همچون سجاد مردانی عزیزم و محمه چو بازیکن سرشناس انگلیسی هنوز در کورس قهرمانی قرار دارند و در دو المپیک حضور داشتند.

_ به عنوان یک مربی حرفه ای در رشته تکواندو، جایگاه تیم ملی تکواندو ایران را در جهان چگونه ارزیابی می کنید؟

 ببینید ایران یکی از قدرت های تکواندو جهان است و این جایگاه را نیم توان به آسانی از ایران گرفت.

.آیا جایگاه ایران در تکواندو جایگاه مطلوبی است؟ در صورت بله و یا خیر دلایل آن را بفرمایید.

متاسفانه یا خوشبختانه امروزه حضور در المپیک نیازمند جایگاه بالا در رنکینگ است , به همین خاطر کشورهای مختلف با تمام قوا در حال سرمایگذرای و حضور اکثریت در تورنمنت های مختلف در اقصی نقاط دنیا هستند ولی کشور ما با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر قادر به حضور در این تورنمنت ها نیست به همین دلیل از کورس قهرمانی جا مانده است و جایگاه ایران را از سکوهای جهانی پایین کشیده است.

درباره متد آموزشی نوین" تکفاندو" که شما مبدع آن هستید،لطفا توضیح کامل بفرمایید.(کجا ثبت شده است)؟

ببینید تعریف تکواندو برای کودکان در کشورهای توسعه یافته فراتر از تعریفی است که ما در ایران داریم.در حالی که روانشناسی کودک و علم تمرین هرگونه مسابقه برای کودکان زیر ده سال را شدیدا مضر تلقی میکند ولی ما در ایران برای کودکان لیگ قهرمانی داریم. از آنجایی که من در فرانسه و سوئیس مشغول به کار وزندگی هستم و کشور سوئیس از پیشگامان روانشناسی کودک در دنیا محسوب می شود , من و همسرم روشی را ابداع کردیم که  تکنیک های تکواندو در حین بازی و سرگرمی به کودکان آموزش داده میشود . این متد آموزشی ابداعی تکفاندو Taekfundo  نام دارد و در کشور سوئیس ثبت شده است. خوشبختانه تاکنون کشورهای سوئیس و فرانسه با آغوشی باز از این روش استقبال کرده اند.

_آیا امکان اجرای این طرح در ایران وجود دارد؟

در جواب شما هم میتوان بله گفت هم خیر, یک بیزینس موفق نیاز مشتری را برطرف میکند. وقتی در جامعه ی ما نیاز والدین در همان ابتدای کودکی فرزندشان قهرمانی است چطور میشود از فان و سرگرمی که منابع خوشبختی و خشنودی فرزندانشان را در بزرگسالی تامین میکند  صحبت به میان آورد. ولی با این تفاسیر من همیشه از اینکه تجاربم را در اختیار هموطنانم بگذارم با کمال میل استقبال میکنم.

فعالیت فعلی شما در چه زمینه ای  و در کجا هست؟

 در حال حاضر این متد به صورت فرانشایز به کشورهای سوئیس و فرانسه ارائه شده است و در حال آموزش است و در آینده ایی نزدیک در انگلستان و ایتالیا در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.

چطور شد که به عنوان مربی تیم ملی فرانسوی زبان کشور سوئیس انتخاب شدید؟

از آنجایی که شاگردانم در مسابقات قهرمانی کشور سوئیس نتایج خوبی کسب کردند فدراسیون سوئیس تصمیم گرفت هدایت این تیم را در اختیار من بگذارد.

_علت تشکیل کلاب های زنجیره ای تکواندو در دو کشور سوئیس و فرانسه توسط شما چه بوده است ؟

کوریو کلاب مرکزی است که مختص آموزش تکواندو از سنین پایه تا بزرگسالان است . این مرکز را من و همسرم با تلاش شبانه روزی پس از یک سال در اینجا احداث کردیم که در ابتدا فقط دو شاگرد داشتیم ولی در حال حاضر به پنج شعبه رسیدیم که بیشترین شعبه را در سوئیس داریم.

به غیر از ورزش به چه فعالیت دیگری مشغول هستید؟

من علاوه بر آموزش تکواندو در سطح ملی و گسترش متدد تکفاندو به صنعت زعفران هم علاقه ی ویژه ایی دارم و برند سفرانه ( به فرانسه یعنی به رنگ زعفرانی) را در فرانسه ثبت کرده ام که بهترین زعفران ایرانی را با باکیفیت ترین بسته بندی روانه ی اروپا میکند.

_ رشته تحصیلی شما دکتری شیمی است، آیا در راستای تخصص علمی که  دارید فعالیتی دارید؟

متاسفانه خیر , چون مقوله ی مهاجرت مقوله ی بسیار سخت و پیچیده ایی است, غربت , فرهنگ جدید, زبان جدید, دوری از خانواده , عدم پشتوانه مالی ,....

به همین خاطر در همان ابتدای مهاجرت من مجبور بودم که درآمد کسب کنم ودر ابتدا  تنها از طریق تکواندو این امکان که بسیار هم ناچیز بود میسر بود که دست تقدیر باعث شد از مهندسی شیمی فاصله بگیرم. ولی با توجه به علاقه ی وافری که به مارکتینگ و بیزینس دارم در حیطه ی مارکتینگ تحصیلاتم رو ادامه دادم و از دانشگاه کلاگ مدارک مارکتینگ را اخذ کردم.

_آیا برنامه ای برای همکاری با بخش ورزشی ایران دارید؟

به نظر من همه ی ایرانیان مقیم خارج قلب شان برای  ایران می تپد ,هویت ما محسوب میشود.اگر بستری مهیا شود خوشحال میشوم تجربیاتم را در اختیار نسل جوان قرار بدهم.

_آینده تکواندو ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

 با آمدن هادی ساعی صدرصد اوضاع تغییر میکند , ساعی خود استخوان خورد شده ی این ورزش است و درد ها را چشیده است.امیدوارم روزهای خوب تکواندو ایران باز گردد.

انتهای پیام

 

 

نظر شما