هرآنچه درباره نحوه صحیح تمرینات ورزشی باید بدانیم

۱۴۰۱/۰۴/۱۱ - ۱۵:۲۳:۵۹
کد خبر: ۱۳۴۶۱۳۶
هرآنچه درباره نحوه صحیح تمرینات ورزشی باید بدانیم
تمرینات ورزشی به حفظ سلامتی شما کمک می کنند، پس هنگام انجام این تمرینات به خود آسیب نزنید!. معمولا هنگامی که مردم شروع به ورزش می‌کنند، بیش از حد به بدن خود فشار می‌آورند. بیشتر تمریناتی که انجام می‌دهید ، احتمال صدمات ناشی از تمرین مفرط و تروما را در شما افزایش می‌دهند، تعادل در انجام تمرینات، کلید ورزش سالم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ معمولا هنگامی که مردم شروع به ورزش می‌کنند، بیش از حد به بدن خود فشار می‌آورند. بیشتر تمریناتی که انجام می‌دهید ، احتمال صدمات ناشی از تمرین مفرط و تروما را در شما افزایش می‌دهند، تعادل در انجام تمرینات، کلید ورزش سالم است. هیچ‌گاه در زمان کوتاه، حجم تمرینات را زیاد بالا نبرید، همیشه سرعت، قدرت و شدت تمرینات پله پله و آرام افزایش دهید.

راهنمای انجام صحیح تمرینات ورزشی :

همواره از لباس و پوشش مناسب استفاده کنید، کفش‌های ورزشی خود را در صورت مستعمل شدن تعویض کنید. پوشش راحت داشته باشید. لباس‌هایتان به‌اندازه‌ای آزاد و متناسب باشد تا بتوانید آزادانه حرکات خود را انجام دهید و همچنین لباس‌هایتان تااندازه‌ای نازک باشد که دمای بدنتان به‌راحتی تبادل شود.

قبل از ورزش بدن خود را گرم‌کنید و این کار را همگام با حرکات کششی انجام دهید. حرکات تمرینی خود را در ادامه به‌آرامی تکرار کنید و نفس‌های عمیق و آرام بکشید. گرم کردن سبب افزایش جریان خون و ضربان قلب شما می‌شود و همچنین باعث آمادگی ماهیچه‌ها، رباط ها و تاندون‌های شما می‌شود.

حرکات کششی خود را به‌آرامی و با دقت انجام دهید و تا جایی که در عضلاتتان احساس کشش کنید ادامه دهید. هر حرکت را به مدت ده تا بیست ثانیه ادامه دهید و سپس به‌آرامی حرکت را تمام کنید. دم را تا قبل از حس کشش و بازدم را در حین رهاسازی انجام دهید. هر حرکت را فقط یک‌بار انجام دهید. هیچ‌گاه اندام را تا حد حس درد نکشید. همیشه بر انجام حرکت مسلط باشید و هیچ‌گاه درحالی‌که عضله‌تان کاملاً کشیده و منقبض است پرش و جست‌وخیز نکنید.

هنگام تمرین، زمان را محاسبه کنید. در هر تکرار، تا حد انتهای دامنه حرکت، کشش را انجام دهید. تنفس تان منظم باشد تا با تنظیم فشارخون، ذخیره خون مغزتان تأمین شود.

برای جلوگیری از کاهش آب بدنتان، (گرمازدگی و خشکی ناشی از گرما ) آب بنوشید۱۵دقیقه قبل از تمرین و پس از خنک کردن هر بار نیم لیتر ( تقریب ۲ لیوان ( آب بنوشید. هر ۲۰ دقیقه‌یک‌بار تا زمانی که ورزش می‌کنید، آب بنوشید.

در انتهای ورزش روتین خود بدنتان را سرد ‌کنید(ریکاوری کنید). این زمان باید ۲ برابر زمان گرم کردن شما باشد. حرکات و شدت تمرین خود را در ۱۰ دقیقه‌ی پایانی تمرینات خود، کاهش دهید. هنگامی بدنتان خنک شده است که پوستتان خشک باشد.

روزهای مشخص را در برنامه‌ی خود برای استراحت قرار دهید و زمانی که خسته هستید ورزش نکنید. خستگی، جراحت و درد دلایل منع انجام تمرین هستند.

حبیب اله آذرحزین/مربّی ،معلّم و مدرّس دانشگاه(مشاور سلامت و تناسب)

مدرّس کشوری حوزه سلامت وزارت آموزش و پرورش

کاندیدای دکترای تخصّصی رفتارحرکتی

(یادگیری،کنترل،رشد و روانشناسی ورزش)

 

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز