ری؛ شهری توریستی و گردشگری به قدمت هشت هزار سال

۱۴۰۲/۰۱/۰۴ - ۰۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۰۷۷
ری؛ شهری توریستی و گردشگری به قدمت هشت هزار سال
شهر تاریخی ری در استان تهران قرار دارد و ری شهری سیاحتی و زیارتی است که بواسطه وجود حرم عبدالعظیم حسنی(ع) به قبله تهران نامگذاری شده است و همه ساله شاهد حضور زائران و مسافران از اقصی نقاط ایران در این شهر تمدنی هشت هزار ساله هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی مهم‌ترین جاذبه مذهبی این شهر است و سفر به شهر ری و گشت‌و‌گذار در بازاری که ۵۰۰ سال قدمت دارد دیدار از آثار باستانی، طعم لذیذ کبا‌ب‌های معروف این شهر و زیارت آستان متبرکه امام‌زاده‌ها و عبدالعظیم حسنی از خاطرات فراموش‌نشدنی است.

در ادامه جاذبه های گردشگری شهر ری و آثار تاریخی شهر ری را معرفی می کنیم.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۳_۱۰-۱۵-۰۸

برج طغرل

برج طغرل یکی دیگر از جاهای دیدنی شهر ری است. این برج در شرق آرامگاه ابن بابویه شهر ری قرار دارد. برج طغرل از آثار دوران سلجوقیان می‌باشد.

در گذشته بر بالای برج طغرل گنبد مخروطی شکل قرار داشته که امروزه اثری از آن دیده نمی‌شود. ارتفاع برج طغرل در حال حاضر حدود ۲۰ متر است. برخی منابع برج طغرل را به نام برج خلیفه یزید معرفی می‌کنند.

آرامگاه بی‌بی شهربانو

یکی از جاهای دیدنی شهر ری، آرامگاه بی بی شهربانو است که از نظر مردم محلی مکان بسیار مقدسی محسوب می‌شود. بی بی شهربانو به باور مردم محلی، مقبره همسر امام سوم شیعیان و مادر امام چهارم شیعیان است.

ما برخی از کارشناسان اعتقاد دارند که این مکان متعلق به ایزدبانوی آناهید است. این مکان بر فراز کوه و نزدیک چشمه قرار دارد و همچنین در دوران خاصی، تنها زنان اجازه زیارت این مکان را داشتند. از طرفی واژه بانو در دورانی از تاریخ برای ایزدبانوی آناهید استفاده می‌شده است.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۳_۱۰-۱۴-۱۲

چشمه علی

تپه‌های چشمه‌علی در نزدیکی شهر ری مکانی تاریخی است که با طبیعت گره خورده. چشمه‌ای قدیمی در این مکان وجود دارد که از زمان هخامنشیان جریان دارد و برای اهالی بسیار ارزشمند است. در گذشته مردم در روزهای نزدیک نوروز فرش‌های خود را با آب این چشمه می‌شستند. به دستور فتحعلی‌ شاه روی دیوارهای تپه و کنار چشمه‌علی تصویرش را حک کرده‌اند که هنوز هم کاملاً مشخص است.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۱۳_۱۰-۱۴-۳۲

آتشکده بهرام

یکی از آثاری که از زمان ساسانیان در شهر ری باقی مانده است آتشکده بهرام یا آتشکده ری (تپه میل) می باشد که در نزدیکی این شهر قرار گرفته است. شما برای اینکه بخواهید از این آتشکده بازدید کنید باید در جنوب شرقی شهر ری به سمت ورامین ۱۲ کیلومتر را طی کنید و در روی تپه ای در قلعه نو بخش کهریزک آن را مشاهده نمایید. برخی اعتقاد دارند افرادی که از دور این تپه را می دیده اند، بقایای کاخ را شبیه به دو پایه می دیدند که به همان دلیل این تپه به میل نیز معروف شده است. بخشی از این آتشکده زمانی که اسکندر به ایران حمله کرد تخریب شد و در حال حاضر قسمتی از چهارطاقی آن باقی مانده است.

خبرنگار مهدی محمدی

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز