نوروزی ماندگار در سرزمین خوشه های طلایی "ملارد"

۱۴۰۲/۰۱/۰۱ - ۱۲:۳۷:۵۳
کد خبر: ۱۴۵۱۴۳۳
نوروزی ماندگار در سرزمین خوشه های طلایی ملارد
شهرستان ملارد یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان تهران است بر اساس کاوش های باستان شناسی سال 1390 در تپه پیش از تاریخی ارسطو قدمت این شهرستان در حدود 9 هزار سال است.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ شهرستان ملارد در منطقه ای خوش آب و هوا، سرسبز و زیبا، با آب وهوایی معتدل و چشم اندازهایی طبیعی باغهای میوه و در 40 کیلومتری غرب شهر تهران قرار دارد و از شرق به شهرستان شهریار، از شمال و غرب به شهرستان کرج استان البرز و از جنوب به شهرستان ساوه در استان مرکزی محدود می شود. این شهرستان یکی از قدیمی ترین شهرستان های استان تهران است بر اساس کاوش های باستان شناسی سال 1390 در تپه پیش از تاریخی ارسطو قدمت این شهرستان در حدود 9 هزار سال است. یکی از قدیمی ترین نقوش برجسته با نام نقوش صخره ای کفتر لو قدمتی 4500 ساله، در دهستان اختر آباد از توابع بخش صفادشت شهرستان ملارد قرار دارد شهرستان ملارد حدود 45 اثر و محوطه باستانی شناسایی شده است که از این تعداد حدود 25 اثر فرهنگی تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

637627105503233757

قلعه محمود آباد

قلعه محمود آباد در روستای محمود آباد از توابع دهستان اخترآباد بخش صفادشت و در شمال جده اختر آباد به بیدگنه واقع شده است. ویژگیهای ساختمانی قلعه محمودآباد عبارت است از: باروی چینه ای به ارتفاع ۴ متر در چهار ضلع و برج های مدور به ارتفاع ۸ متر در چهارگوشه قلعه. باروها از ۷ تا ۸ ردیف چینه تشکیل شده است و مقطع باروها شبیه مثلثی است که با افزایش ارتفاع ضخامت آن کاهش می یابد. قدمت قلعه محمود آباد به دوران صفویه می رسد.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۲۰_۱۶-۰۱-۰۳

امامزاده بی بی سکینه (ع) ملارد

یکی از مصفاترین زیارتگاههای حومه شهرستان شهریار، بقعه متبرکه امامزاده بی بی سکینه (علیها السلام) می باشد که در جاده ملارد و در مسیر جاده ترانزیت غرب کشور جنب صالح آباد خاتونلر صفادشت قرار گرفته است که زیارتگاه عاشقان و مریدان اهل بیت (علیهم السلام) و صاحب کرامات فراوانی است که مورد توجه زائران از شهرهای مختلف کشور می باشد و سالانه میلیون ها نفر به زیارت حضرتش مشرف می شوند. ساختمان اصلی بقعه که نوساز و دارای تزیینات معماری اسلامی از قبیل کاشی کاری و آیینه کاری با دیوارهای باربر و سقف طاق ضربتی با نمای سنگ و داخل بقعه به صورت آینه کاری و دارای ضریح نقره ای طلاکوب که در سال ۱۳۷۲ توسط هنرمندان اصفهانی طراحی و نصب گردیده و بقعه مزبور دارای گنبدی آجری با پوشش کاشی خشتی است که اخیراً ساخته شده است. دو گلدسته نیز در طرفین ایوان ورودی بنا گردیده است.

این بقعه از امکانات رفاهی مناسب مثل زائرسرا، واحد فرهنگی جهت استفاده زائرین محترم برخوردار است در محوطه بقعه گورستان و غسالخانه و سردخانه قرار دارد و دارای طرح جامع می باشد. این امامزاده دارای ۴۰ باب زائرسرا با ۱۱۵ اتاق جهت استراحت و اسکان زائران و نیز امکانات اولیه جهت زوار است. در فضای صحن امامزاده قبور شهدا قرار دارد. در مجاورت این بقعه بازارچه ای فصلی برپا می گردد.

67

بقعه امامزاده ابراهیم (ع) ملارد

این امامزاده به باور اهالی، مدفن امامزاده سید ابراهیم از فرزندان امام هادی (امام علی النقی) علیه لسلام می باشد و از قدیم الایام یکی از زیارتگاه های مورد توجه اهالی ملارد و روستاهای پیرامون بوده است. در تشریح شکل و نمای قدیمی آن می وان گفت: اتاقکی بود کاهگلی و بدون زرق و برق که با مصالحی از خشت و گل ساخته شده بود و در وسط آن معجری چوبی که از قدمت زیادی برخوردار نبود قرار داشت. درب ورودی آن پوسیده و موریانه خورده و بام آن کاهگلی و کمی انحنا و قوس داشت.

بنا بر گفته های اهالی بومی ملارد، حدود پنجاه سال پیش سارقان اشیاء عتیقه چندین نقب در قسمت زیرین امامزاده ایجاد نموده، دفینه هایی را با خود برده بودند. این که به راستی، سارقان در آنجا دفینه ای یافته بودند یا خیر معلوم نیست؛ ولی مردم بر این باور بودند که دفینه هایی بوده و به یغما رفته است. برخی که در همان زمان نقب های ایجاد شده را دیده بودند این باور را داشتند که جای برداشته شدن برخی اشیاء در نقب ها مشهود بوده است. مکان این امامزاده در سال های اخیر خاکبرداری و اکنون در حال بازسازی است.

1076

امامزاده قاسم (ع)  بیدکنه ملارد

آن حضرت از نوادگان امام حسن مجتبی (علیه السلام) است. آستان امامزاده قاسم (علیه السلام) در روستای بیدکنه واقع در جاده ملارد به شهریار قرار دارد و تابلوهای راهنما جهت رفاه زائرین در طول مسیر نصب گردیده است. بقعه ایشان با مساحت حدود ۵۰ متر مربع قدیمی و دارای نمای آجری و کاشی است و گنبد آن ساده و فاقد تزیینات است. ضریحی آهنی در این بقعه نصب شده است.

صنایع-دستی-390x220

صنایع دستی شهرستان ملارد

صنایع دستی یکی از قدیمی ترین فعالیت های بشری و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشوری است که گویای روحیه هنری مردمان آن کشور است . امروز اهمیت میراث فرهنگی در اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست . صنایع دستی یکی از مهمترین عناصر در توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده و نقش مهمی در رشد اقتصاد خانواده و پر کردن اوقات فراغت آنها دارد .

شهرستان ملارد بواسطه قرارگیری در کنار تهران بزرگ یکی از شهرستانهایی است که بخش بزرگی از این جمعیت را عمدتا از قشر کم درآمد جامعه هستند را جذب کرده است . بسیاری از هنرمندان سراسر کشور با فرهنگهای مختلف در مهاحرت به استان تهران به خاطر وجود آب و هوای مناسب , باغات سرسبز , زمین مناسب نزدیکی به بازار مصرف در شهرستان ملارد ساکن شده اند . در شهرستان ملارد بیش از ۶۰کارگاه تولید صنایع دستی وجود دارد . بیش از ۳۰۰ نفر نیز به صورت صنایع دستی خانگی فعالیت می کنند .

photo_۲۰۲۳-۰۳-۲۰_۱۷-۴۶-۱۰

تپه بالکین ملارد

تپه بالکین یا ترکمان، یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان ملارد بوده که وسعت آن قریب به ۶۰ هزار مترمربع تخمین زده می‌شود و در ۵۰۰ متری شرق روستای مهرچین از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع‌شده است. بر اساس آثار و شواهد به‌دست‌آمده، قدمت این اثر به چهار هزار سال قبل بازمی‌گردد و با عنایت به آثار موجود، احتمال وجود شهری باستانی در دل این تپه وجود دارد که قطعیت و دستیابی به آن مستلزم کاووش های فنی و تخصصی خواهد بود.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۲۰_۱۷-۵۰-۱۴

تپه ارسطو ملارد

تپه ارسطو یکی دیگر از آثار ارزنده تاریخی ملارد به شمار می‌رود، اثری که از پیشینیان به یادگار مانده و در حال حاضر شهرستان مذکور، میراث دار تپه‌ای است که راوی حکایت‌های بسیاری است، ۹ هزارسال قدمت و چهار هزار و ۲۰۰ سال زندگی مستمر و بدون وقفه در این خطه به همراه کشف آثار سفالی از عصر آهن، انبار آذوقه و اسکلت‌های انسان، همگی مؤید شکوه، عظمت و اقتدار ایرانیان در ادوار دور است.

تپه مورداشاره در کیلومتر هشت جاده صفادشت شهرستان ملارد از میراث‌های ارزشمند و قابل‌توجهی به شمار می‌رود که طبق نظر کارشناسان، فرازها و فرودهای بسیاری را از سر گذرانده است.

روستای گمرکان، مسیر اقتصادی در گذرگاه تاریخ

روستای گمرکان یکی از مناطق تاریخی قابل‌توجه در این خطه تاریخی به شمار می‌رود که می‌توان آن را به‌عنوان روستایی نمونه در حوزه گردشگری روستایی نام برد که همچنان بافت سنتی ساختمان‌های آن، تصویری از بناهای تاریخی و اصیل کهن روزگاران را به نمایش می‌گذارد.

این منطقه، در شمال دهستان اخترآباد از بخش صفادشت شهرستان ملارد قرار دارد که برای دسترسی به آن باید از جاده آسفالته ای که از سه‌راهی شهریار، اشتهارد و اخترآباد به سمت غرب و مناطق کوهستانی اخترآباد، کشیده شده عبور کرد، در کیلومتر ۳۳ این جاده رو به سمت شمال، مسیری است که به روستای گمرکان منتهی می‌شود.

نقوش صخره‌ای ملارد

کوه کفترلو یکی از آثار تاریخی منحصربه‌فرد دهستان اخترآباد شهرستان ملارد محسوب می‌شود، اثری که با قدمت بیش از چهار هزار سال، هنر پیشینیان را بر دل‌سنگ به تصویر می‌کشد، حکاکی و تراش نوشتاری و تصویری بر روی این تپه آن‌چنان ارزنده است که مسئولان میراث را مجاب ساخت در سال ۱۳۸۲ با شماره ۹۹۰۲ آن را به ثبت ملی برسانند.

نقوش حیوانی، انسانی و هندسی با تلفیقی از خطوط ساده، عمودی و مورب و شکسته، تجلی‌گاه هنر مردمان ادوار دور است که هنرمندانه آنچه را که در ذهن می‌پروراندند و با دستان توانای خود بر دل‌سنگ ماندگار ساختند تا امروز بعد از گذشت بیش از چهار هزار و ۵۰۰ سال، یاد کنیم ازآنچه در بر دل این کوه نهفته است. این اثر جذاب و به‌یادماندنی می‌تواند به میزبانی خاطره‌انگیز برای عموم مشتاقان و دلدادگان به فرهنگ و تمدن ایران‌ زمین در این خطه از استان تهران بدل شود.

photo_۲۰۲۳-۰۳-۲۰_۱۷-۵۶-۲۳

تپه بالکین

تپه بالکین یا ترکمان، یکی دیگر از آثار ارزشمند تاریخی در شهرستان ملارد بوده که وسعت آن قریب به ۶۰ هزار مترمربع تخمین زده می شود و در ۵۰۰ متری شرق روستای مهرچین از توابع بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است. بر اساس آثار و شواهد به دست آمده، قدمت این اثر به چهار هزار سال قبل بازمی گردد و با عنایت به آثار موجود، احتمال وجود شهری باستانی در دل این تپه وجود دارد که قطعیت و دستیابی به آن مستلزم کاوش های فنی و تخصصی خواهد بود.

صنایع دستی شهرستان ملارد

صنایع دستی یکی از قدیمیترین فعالیت های بشری و یکی از قابل توجه ترین جاذبه های فرهنگی هر کشوری است که گویای روحیه هنری مردمان آن کشور است . امروز اهمیت میراث فرهنگی در اقتصاد جهانی بر کسی پوشیده نیست . صنایع دستی یکی از مهمترین عناصر در توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده و نقش مهمی در رشد اقتصاد خانواده و پر کردن اوقات فراغت آنها دارد .

photo_۲۰۲۳-۰۳-۲۰_۱۷-۵۲-۱۸

دشت «گل سفید» و آبشار «حاجی آباد» ملارد

دهستان «اخترآباد» از توابع ملارد، که پیش از این بخشی از نگرانی‌های موجود برای تبدیل شدن به کانون ریزگردها شده بود، حالا و با بارش باران‌های اخیر جان تازه ای گرفته و این بارش‌ها سبب زیباتر شدن طبیعت استان تهران شده‌اند. شهرستان زیبای ملارد نیز از این قاعده مستثنی نیست و از آبشار «حاجی آباد» گرفته تا دشت «گل سفید» در دهستان اخترآباد از این سبزی و طراوت بی بهره نماندند.

دشت‌های سرسبز، روستاهای زیبا و طبیعت بکر دهستان اخترآباد چشم انداز بسیار مناسبی دارد و دشت زیبای گل‌های سفید خودرو در این دهستان نیز دیدنی است.

0279abea-1848-409d-b021-4f26ef3800b1-840x560

مسجد چهار باغ

مسجد چهار باغ در شرق روستای چهار باغ از توابع دهستان اختر آباد بخش صفادشت واقع شده است این مسجد از نظر معماری بنایی است با طرح و نقشه ساده و ساختاری از خشت و گل و نمای خارجی آن از جبهه جنوبی سه فضای خشتی متصل به هم را با سطوح خارجی کاهگل شده نشان می دهد فضای غربی چایخانه ی مسجد و فضای شرقی یک انباری است مسجد قدیم چهار باغ قدمتی برابر با اواخر دوران قاجار و عصر پهلوی دارد.

جانمایی مراکز و خدمات فوریتی در مواقع اضطراری

آنچه ضریب امنیت خاطر مسافران و گردشگران را تقویت می‌کند، به تأمین امکانات اورژانسی و اضطراری در مسیرها و مراکز گردشگری بازمی‌گردد.

 ستاد تسهیلات سفر شهرستان ملارد در قالب طرح سلامت نوروزی تدابیر و تمهیدات ویژه‌ای را اندیشیده که پیرو آن آتش‌نشانی، هلال‌احمر، درمانگاه سیار، اورژانس و...در دونقطه غربی و شرقی این منطقه در ایام نوروز مستقر خواهند شد.

ورودی غربی در منطقه صفادشت و ورودی شرقی در تقاطع ملارد، دو حوزه‌ای است که خدمات فوریت دار و اضطراری و امکانات لازم برای تأمین آن جانمایی و تعبیه‌شده تا مسافران نوروزی با آرامش خاطر، ایامی خوش و خاطره‌انگیز را در سرزمین خوشه‌های طلایی تجربه کنند.

خبرنگار : الهه حمزه ای

 

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز