یاداشت روز:

طرح ترویج و توسعه طب سنتی در سیاست های کلی سلامت

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۸:۵۸:۲۱
کد خبر: ۶۵۴۴۴۳
طرح ترویج و توسعه طب سنتی در  سیاست های کلی سلامت
در دنیای پزشکی امروز طب سنتی می‌تواند به عنوان طب مکمل به پزشکان و بیماران برای کسب بهبودی کمک کند، استفاده از طب سنتی و تربیت دانشجویانی در این رشته تا حد زیادی میتواند به جامعه سلامت کمک کند.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، با توجه به ابلاغ و تاکید مقام معظم رهبری نسبت به ترویج و توسعه طب سنتی در  سیاست های کلی سلامت و تحقق این سیاست ها نسبت به تقویت همکاری ها و تعاملات علمی - آموزشی ایران با دانشگاه های پزشکی - سنتی در منطقه نظرات بسیار خوبی ارائه شد.

همچنین سازمان جهانی بهداشت به سه دلیل مدافع طب سنتی است که یکی از آنها ریشه دار بودن در فرهنگ و باور مردم است لذا عامه پسندتر است، نکته دوم این است که این نوع طب کل نگر بودن است و در نهایت دردسترس بودن و ارزان قیمت بودن آن است که باید از این ظرفیت ها نهایت بهره را برد.

دکتر سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت اظهار داشت،افرادی که با طب مدرن سروکار دارند، می توانند از طب ایرانی به عنوان طب مکمل استفاده کنند. و افرادی هم که در بخش طب سنتی کار می کنند، باید آگاهی بیشتری پیدا کنند، چرا که امروز در جامعه چین نسبت به طب سنتی به عنوان طب ملی شان، اقبال خوبی پیدا شده است، آن هم در قرن بیست و یکم، که باید به این موضوع واقع بینانه نگریست، هیچ کدام از این دو گروه نمی توانند با نفی دیگری باعث رشد خودشان شوند، این دو طب مکمل یکدیگر هستند و در ایران هم اگر این باور به وجود بیاید، زمینه احیای روزافزون طب ملی ما فراهم خواهد شد که البته نیاز به آموزش، دانش و مهارت دارد.

 

همچنین، در این خصوص سیدامیرحسین قاضی‌زاده با تاکید بر این‌که طب سنتی کارکردهای بسیار زیادی در پزشکی دارد، گفت: اما هنوز واقعا روشن نیست که قرار است توسط طب سنتی چه کارهایی انجام دهیم لذا نخست باید اهداف و موارد استفاده از طب سنتی را مشخص کنیم.

 عضو کمیسیون بهداشت همچنین افزود؛ با  نمایندگانی از دانشکده طب سنتی به ارایه گزارشی در خصوص کارهای انجام شده و اقداماتی که در دستور کارشان قرار داد پرداختیم که  در مجموع گزارشاتی خوبی در خصوص طب سنتی ارایه شد.

محمدنعیم امینی فرد عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در خصوص طب سنتی گفت،  وزارت بهداشت به عنوان سیاستگذار اصلی سلامت باید برنامه و استراتژی مشخصی را در تربیت نیروهای متخصص درحوزه طب سنتی اتخاذ کند.

وی با بیان اینکه  در حال حاضر همه افراد به نوعی اقدام به ارایه داروهای طب سنتی کرده و به نوعی تایید نیز می شود تاکید کرد، تجویزها در حوزه طب سنتی از سوی افراد ذی‌صلاح باید صورت گیرد و هدف ما این است که این کار به دست پزشکان واجد صلاحیت انجام گیرد.

امینی گفت،  با توجه به ارائه لایحه طب سنتی به کمیسیون، کمیسیون بهداشت و درمان و مجلس در تصویب  لایحه طب سنتی به طورحتم همکاری های لازم را خواهد داشت.

دکتر محمد مهدی اسعدی متخصص طب سوزنی در خصوص این نوع درمان نیز میگوید،به طور کلی طب سوزنی می‌تواند به درمان یا کاهش ریزش مو کمک کند و درمان وزوز گوش با طب سوزنی امکان‌پذیر است  همچنین طب سوزنی در افزایش و کاهش وزن افراد می‌تواند به طور مؤثر عمل کند.

دکتر 'امیر هومن کاظمی' استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران که انتخابات هیات رییسه و مجمع عمومی فدراسیون جهانی طب سوزنی ، به عنوان نائب رئیس این فدراسیون انتخاب شد.در خصوص طب سنتی، اظهار امیدواری کرد طب سنتی و طب های سنتی و مکمل در همه کشورها بیش از پیش توسعه علمی پیدا کرده و در کنار طب رایج به بیماران ارائه شود.

وی افزود، فدراسیون جهانی طب سوزنی 30 سال پیش در نتیجه همکاری با سازمان جهانی بهداشت تاسیس شد و در حال حاضر 215 مرکز دانشگاهی و آموزشی طب سوزنی از بیش از 60 کشور دنیا عضو آن هستند.

مهم‌ترین پیام طب سنتی ایرانی، اصلاح سبک زندگی با اصول معروف سته ضروریه یا اصول شش‌گانه سالم زیستن است، که با بسترهایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شده و قانون و ماده‌ای که در مجلس تصویب شده دست‌اندرکاران نظام سلامت و همه پژوهشگران بتوانند م نسبت به اصلاح سبک زندگی مردم بر اساس آموزه‌های بسیار غنی طب سنتی ایرانی اسلامی و ارتقای سلامت جامعه بپردازند.

 

گردآورنده: سید علیرضا کیایی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز