استاندار تهران خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی:

طرح های سرمایه گذاری نباید به بهانه حفظ بیت المال معطل بمانند

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۱۶:۲۰:۴۷
کد خبر: ۶۸۴۳۳۵
طرح های سرمایه گذاری نباید به بهانه حفظ بیت المال معطل بمانند
محمد حسین مقیمی، در همایش سراسری دهیاران استان گفت:مدیران دستگاه های اجرایی استان نباید به بهانه ی حفظ بیت المال طرحی که با میلیاردها تومان می تواند به رونق اقتصادی استان کمک کند را معطل نگه دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران سومین همایش سراسری دهیاران استان تهران با حضور استاندارتهران ،جمعی از معاونین و مدیران کل استانداری،برخی از رؤسای دستگاه های اجرایی و ٤٠٠نفر از دهیاران استان تهران در محل سالن اجتماعات شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی (ع)امروز ١٢اسفند برگزارشد.

 

photo_2018-03-03_17-18-20

محمدحسی مقیمی در ابتدا با اشاره به نیاز امروز استان تهران در جذب منابع مربوط به سرمایه گذاری تأکید کرد:گاهی مشاهده می شود بعضی از رؤسای دستگاه های اجرایی استان طرحی را که بواسطه آن میلیاردها تومان درآمد و صدها فرصت شغلی در استان ایجاد می شود با این بهانه که بخش کوچکی از آن مغایر با حفظ بیت المال است معطل می گذارند و روند سرمایه گذاری در استان را با کندی روبرو می کند.

 

مقیمی با ذکر این مطلب که  حساسیت در خصوص حراست از بیت المال از سوی مدیران ستودنی است تصریح کرد:مردم وقتی در اخبار (درست یا غلط )می شنوند که در جایی غفلتی در خصوص حفظ بیت المال شده است، مأیوس می شوند .اما دقت کنید که اگر بخش کوچکی از یک طرح اقتصادی و سرمایه گذاری با حفظ بیت المال مغایر بود در چارچوب قانون ،آن بخش را برطرف کنید تا سرمایه گذاری در استان رونق یابد.

 

وی در ادامه با مرور سیر تاریخی تشکیل دهیاریها و توجه به مشکلات زیربنایی روستاها در کشور یادآورشد:مدیریت در روستاها از جمله مواردی بود که در سال های اول انقلاب خیلی در اولویت سیاست های دولت نبود چراکه روستاها با مشکلات نبود امکانات زیربنایی از جمله عدم وجود آب و برق مواجه بودند.

 

استاندار تهران ادامه داد:در اوایل انقلاب شخصی که بعنوان متولی امر توسعه در روستاها مشغول به کار باشد وجود نداشت اما با اجرای قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخاب شهردار و دهیار از سوی شوراها ،دهیاران با حوزه ای از اختیارات که طبق مصوبه هیأت وزیران از سوی رؤسای دستگاه های اجرایی یه آنها تفویض شده است ،وارد عرصه مدیریتی کشور شدند.

 

مقیمی با اشاره به انتخاب همه ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران ازعالی ترین مقام توسط مردم و خاطرنشان کرد:امروز تمام مدیران در هر سطح مدیریتی با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند و دهیاران هم از این امر مستثنی نیستند چرا که منتخب شوراهایی هستند که مردم به آنها رأی داده اند.

 

مقیمی با اشاره به نقش اثرگذار دهیاران در توسعه  روستاها ،قانون گرایی،پاکدستی،حفظ بیت المال ،پرهیز از اعمال سلیقه را از اولویت های کاری دهیاران در روستاها برشمرد و تصریح کرد:تمکین و تعهد به اجرای قانون اولین ملاک برای فعالیت همه مسوولین است و اگر به جایگاه های اداری به چشم محملی برای دورزدن قانون یا زدوبندهای اقتصادی نگریسته شود باید در پیشگاه خدا و مردم پاسخگو باشیم.

 

رییس شورای اداری استان تهران از مسوولیت گرایی بعنوان وظیفه ذاتی دهیاران یاد کرد و ادامه داد:مردم با امید به شوراها رأی داده اند و اگر دهیاران که منصوب شوراها هستند فعالیتی کنند که ناشی از عدم مسوولیت گرایی آنها باشد ؛موجب دلسردی مردم شده است وهمه ما باید مصداق حدیث "حاسبوا قبل أن تحاسبوا" باشیم.

 

مقیمی ادامه داد:فرصت ٤ساله خدمت بسیار کوتاه و در عین حال مغتنم است ودهیاران با مسوولیت پذیری و تلاش باید مقدمات جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر ها را فراهم کنند.

 

مقیمی  مردم داری و تلاش بی حدوحصر برای پیگیری مشکلات مردم روستا ها را از دیگر وظایف دهیاران برشمرد و خطاب به دهیاران گفت:دهیاران باید مجری سیاست های دولت در روستاها باشند با پرهیز از اعمال سلیقه شخصی دهیار همه روستاییان چه منتقد و چه موافق باشند.

 

استاندار تهران شنیدن نظرات مردم و بهره گیری از این نظرات را در پیشبرد اهداف مدنظر توسعه ای در روستا ارزیابی کرد و گفت:شنیدن و جدی گرفتن نظرات مردم در اکثر موارد به پیشبرد اهدافی که در توسعه روستاها مدنظر دارید کمک می کند .

 

استاندار تهران پاکدستی و صیانت از بیت المال را از دیگر وظایف همه ی مسوولین و بویژه دهیاران دانست وادامه داد:پاکدستی شرط اول خدمت برای مسوولین است و اگر در جایی غفلتی کردیم بدانیم که به نظام و اعتماد مردم خدشه وارد کرده ایم.

 

استاندار تهران برنامه محوری را یکی از اصول علم مدیریت دانست و افزود:دهیاران باید برنامه محور باشند و از جلسات غیرضروری و وارد شدن در بحث های حاشیه ای که نفعی برای روستاییان ندارند پرهیز کنند.

 

وی با اشاره به تغییر شیوه ی مدیریت روستاها اظهار کرد:قرار نیست روستاها را به سبک و سیاق سابق اداره کنیم و امروز با رشد و پیشرفت لحظه ای علوم مواجه هستیم و باید با علم روزآمد باشیم.

 

مقیمی تقلیل مطالبات روستاییان را به کارهای عمرانی و مرمت معابر روستایی از سوی دهیاران بسیار ناکارآمد ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت:امروز روستاییان ما مطالبات جدی و در عین حال منطقی تری از دهیاران دارند این نیازها برآمده از سلیقه و ذائقه ی مبتنی بر رشد فناوری است .

 

رییس شورای برنامه ریزی و توسعه ی استان حراست از بیت المال و هزینه کرد بجای بودجه از طرف دهیاران را خواستار شد و گفت:این بودجه از محل مالیات بر ارزش افزوده در اختیار دهیاران قرار داده شده و همه ی ما و شما دهیارن باید در هزینه کرد بیت المال باید سیره ی عملی امیرالمؤمنین (ع)را ملاک عمل خود قرار دهیم.

 

وی ادامه داد:بعضی اوقات تعبیر نادرست از حفظ بیت المال باعث می شود که طرحی با صرف هزینه ی میلیاردی بواسطه ی اینکه درجایی از آن ایرادی وجود دارد زمین مانده است و اگر میخواهیم بیت المال را حراست کنیم باید آن بخش کوچک را اصلاح کنیم و حفظ بیت المال به معنای کامل کلمه است.

 

مقیمی همکاری و تعامل دهیاران با همه ی ارکان از جمله متنفذان روستا و شوراهای اسلامی را خواستار شد و یادآورشد:تعامل خوب و حداکثری با بخشدار و فرماندار در پیشبرد اهداف دهیاران بسیار مؤثر و کارآمد است.

 

استاندار تهران صیانت از عرصه های منابع طبیعی ،رشد و توسعه ی سرانه ی فضای سبز ،مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و همچنین توجه به ارتقا شاخص های سلامت در روستا را ازسوی دهیاران خواستار شد و افزود:تلقی کار صرف عمرانی از سوی دهیاران اشتباه است و دهیاران باید به همه مشکلات مردم در حوزه های کاهش آسیب های اجتماعی و درمانی ورود کنند.

 

وی توجه همزمان  به مقاوم سازی و حفظ هویت خانه های روستایی را لازم و ملزوم هم دانست و گفت:شورها و دهیاران هم قسم شوند که به خانه ی غیرمقاوم در برابر زلزله مجوز ساخت ندهند و همزمان به این نکته توجه کنند که مردم با دیدن ساختمان ها در روستا احساس شادابی و سرزندگی کنند.

 

استاندار تهران ادامه داد:برخی دهیاران به دنبال انجام کارهای بزرگ در روستا هستند که البته خوب است اما بدانیم که برخی اوقات با صرف هزینه ای اندک می توانیم کارهای بزرگ انجام دهیم و اینکار ستودنی است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسیدگی و ایجاد فرصت های شغلی در روستاها را یکی دیگر از وظایف شوراها برشمرد و گفت:شوراها و دهیاران بخوبی از ظرفیت ها وفرصت ها در روستاها خبر دارند و باید برای ایجاد اشتغال روستاییان تلاش کنند.

 

استاندار تهران خطاب به دهیاران گفت:اگر طرحی را ارائه کردید که بواسطه ی آن سه نفر مشغول بکار شدند شخصأ بعنوان استاندار تهران برای افتتاح طرح حاضر می شوم.

 

وی دهیاران موفق را ،دهیاران پیگیر در ایجاد فرصت های شغلی در روستا توصیف کرد و افزود:فکر نکنید که ایجاد اشتغال خردوکوچک  در روستاها کار کوچکی است و خیلی از کارهای کلان از بستر کارهای کوچک سرچشمه می گیرند.

 

مقیمی با اشاره به مساله ی کمبود آب در کشور ،آگاهی بخشی روستاییان از طرف دهیاران راخواستار شد وگفت:اگر مصرف بهینه ی آب را جدی نگیریم با بحران بی آبی روبرو خواهیم شد و دهیاران باید در این زمینه به روستاییان آگاهی دهند.

 

وی در ادامه تأکید کرد:بخش کشاورزی بخش پربازدهی نیست اما میتوانیم با تغییر الگوی کشت ،یکپارچه سازی اراضی و پوشش انهار از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

 

مقیمی با اشاره به افزایش سطح درآمد روستاییان از طریق ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها افزود:اگر روستاییان سطح درآمدی بالایی داشته باشند دیگر انگیزه ای برای مهاجرت به شهرها نخواهند داشت .

 

استاندار تهران در خاتمه با اشاره به نقش دهیاران در پیگیری و افزایش سطح مطالبات مردم خطاب به دهیاران گفت:وقت خود را به بطالت نگذارنید وبا تعامل با شوراهای فرادستی  و عوامل اجرایی بخش و شهرستان؛ پیگیر رفع مشکلات مردم باشید و اگر بخشدار یا فرماندار مشکلات روستا را پیگیری نکردند موضوع را به شخص استاندار منعکس کنید تا شخصأ با مسوول متخلف برخورد کنم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز