برج طغرل شاهکار هنر معماری در شهرری

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۵:۳۱
کد خبر: ۶۹۰۰۸۱
برج طغرل شاهکار هنر معماری در شهرری
برج طغرل که در فهرست ثبت ملی قرار داد یکی از جاذبه های تاریخی برای مسافرین نوروزی در شهرستان ری است.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران، برج طغرل  با قدمت 700 ساله در شهرستان ری و در شرق آرامگاه ابن باویه در کنار ساختمان های سربه فلک کشیده قرار دارد.

این مکان تاریخی شاهکار دوران گذشته از دوره ایران باستان سلجوقیان است و با ظرافت خاص هنرمندان معماران ایرانی همچنان توانسته است قدمت و زیبایی خود را در شهر شلوغ تهران حفظ کند.

این بنا با مساحتی بالغ بر ۴۸ متر مربع و ارتفاعی در حدود ۲۰ متر و با اسکلتی خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای افراشته خودنمائی می‌کند که نمای داخلی آن به صورت استوانه گون و نمای بیرونی آن بصورت مشلع تزئین یافته است که از ۲۴ کنگره با زوایه‌های حاده تشکیل شده است.

این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. در ضلع شمالی و جنوبی برج دو سردر با معماری طرح رازی ساخته شده است و تقریباً تا ارتفاع ۴ متری برج دیوارها به صورت توپ تا قطر دیوارهای حدود ۱.۵ متر تشکیل شده و دیوارهای بالای ارتفاع ۴ متر به صورت تو خالی طراحی شده و وسط آن پلکانی وجود دارد که درب آن در همان ارتفاع در ضلع شمالی بنا خودنمایی می‌کند که رابطی بین قسمت‌های تحتانی و فوقانی برج می‌باشد. درب‌ها و قوس‌های رازی که فشار فوق‌العاده‌ای را تحمل می‌کند و تو خالی بودن دیوارهای فوقانی به استحکام بنا کمک کرده و جنس خشت به کار رفته در برج که از زاج و خاک و سفیده‌ی تخم مرغ است بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی عظیم است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز