دکتر نوبخت در نشست مشترک با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس عنوان کرد:

پرداخت هشت هزار میلیارد تسهیلات برای اشتغال پایدار روستائیان و عشایر

۱۳۹۷/۰۳/۰۲ - ۱۰:۴۹:۵۳
کد خبر: ۷۱۰۲۹۰
پرداخت هشت هزار میلیارد تسهیلات برای اشتغال پایدار روستائیان و عشایر
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ کشور گفت: طی چهار ماه گذشته،‌ ۸۰۰ میلیارد تومان توسط بانک‌های عامل به اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی در روستاها اختصاص یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران ، دکتر محمدباقر نوبخت در جلسه مشترک با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی و تعدادی از مدیران بانک‌ها که در محل سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، افزود: دولت با پرداخت تسهیلات برای ایجاد این فرصت های شغلی به دنبال پول پاشی نیست؛ بلکه سعی دارد به اهداف دیگری همچون حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا نیز دست یابد.

وی با بیان این که از ۷ حوزه‌ای که برای اشتغال در سال ۹۷ در برنامه جامع اشتغال طراحی شده نباید فقط به برنامه اشتغال روستایی تمرکز کرد گفت: طرح اشتغال روستایی، تنها یکی از برنامه‌های ۷گانه اشتغال برای ایجاد بیش از یک میلیون شغل در سال ۹۷ است.

دکتر نوبخت افزود: در طرح اشتغال‌زایی سال ۹۷ منابع تخصیص داده شده از صندوق توسعه ملی با سود صفر درصد و منابع بانک‌ها با سود ۱۸ درصد لحاظ شده که معدل این تسهیلات نرخ سود ۹ درصد است. این در حالی است که قانونگذار نرخ سود ۶ درصد را برای تسهیلات اشتغال‌زایی در نظر گرفته است به همین منظور ۲۵ درصد از منابع در نظر گرفته شده از صندوق توسعه ملی قبل از انجام کار برداشت شده است.

معاون‌رئیس‌جمهوری ادامه داد: این مبلغ به عنوان خواب سرمایه در اختیار بانک‌ها قرار گرفته تا تقلیل ۳ درصدی هزینه تسهیلات برای تامین نظر قانون‌گذار ایجاد شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در این جلسه که با موضوع بررسی عملکرد قانون برداشت ۵/۱ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال پایدار روستاییان و عشایر برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌های اشتغال‌زایی دولت، رونق ساخت مسکن در سال ۹۷ بوده که بر این اساس باید ۵۰ هزار مسکن روستایی، ۵۰ هزار مسکن حمایتی شهری و ۱۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده ساخته شود.

به گفته دکتر نوبخت: در سال ۹۷ با ساخت ۲۰۰ هزار مسکن در سراسر کشور ۲۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری خاطر نشان کرد: با اجرای این طرح ۲۵ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. همچنین با استفاده از تزریق منابع برای ۳ برنامه در بخش کشاورزی ۲۳ هزار فرصت شغلی جدید شکل خواهد گرفت.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که در حوزه اشتغالزایی در سال ۹۷ صنایع وابسته به کشاورزی و گردشگری دارای اهمیت جدی است، گفت: در حوزه سیاست‌های بازار کار نیز قرار است حق بیمه کارجویان تحصیل‌ کرده از طرف دولت پرداخت شود.

دکترنوبخت با بیان این که در سال گذشته ۷۹۷ هزار نفر وارد بازار کار شده‌اند، گفت: از این تعداد ۷۹۰ هزار نفر مشغول به کار شده، اما ۷ هزار نفر باقی‌مانده به جمعیت  بیکاران کشور اضافه شده‌اند.

تخصیص ۶۰هزار و ۴۰۰میلیارد تومان منابع اعتباری برای اشتغال

امیرباقری، مدیر دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه از اختصاص ۱۵هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی، ۳۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت بانک‌ها به موجب بند ب تبصره ۱۸ قانون بودجه و ١۵ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومان از بودجه عمومی برای اشتغالزایی خبر داد.

وی افزود: برای نرخ سود تسهیلات، مدل‌های مختلفی تهیه شده که قرار است در جلسه هیات امنای صندوق توسعه ملی مطرح شود.

باقری ارقام طرح شده برای نرخ سود تسهیلات را ۱۲، ۱۴ و ۱۶درصد اعلام و در عین حال تصریح کرد: تلاش می‌شود نرخی پایین تر تعیین شود.

گزارش عملکرد چهار ماهه بانک ها برای اشتغال

بنا به این‌گزارش، پیش از سخنان دکتر نوبخت، مدیران ارشد بانک های توسعه تعاون، پست بانک و کشاورزی گزارشی از عملکرد چهار ماهه پرداخت تسهیلات برای طرح های اشتغالزایی ارائه کردند.

در انتهای جلسه پس از بحث و تبادل نظر درخصوص مباحث برنامه اشتغال روستایی و عشایر،‌ غلامرضا کاتب،‌ رئیس‌فراکسیون تولید و اشتغال با بیان اینکه امیدواریم پرداخت تسهیلات به روستاییان ادامه پیدا کند،‌ گفت: این اولین تجربه استفاده از صندوق توسعه ملی برای استفاده در طرح‌های اشتغالزایی در روستاها است.

همچنین مقرر شد تا جلسه بعدی اعضای فراکسیون اشتغال مجلس  با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در خرداد ماه سال جاری برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز