اجرای سامانه نوین آبیاری در یک سوم اراضی استان تهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۱۱:۰۰:۳۴
کد خبر: ۷۵۸۲۸۱
اجرای سامانه نوین آبیاری در یک سوم اراضی استان تهران
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: ۶۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تهران به سامانه های نوین آبیاری تجهیز شده و سهم کشاورزی از آب در استان تهران تنها ۴۰ درصد است.

به گزارش خبرگزاری برنا تهران؛ ستاد آبیاری تحت فشار استان با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح سیستم های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی، معاون برنامه ریزی و رییس گروه سامانه های نوین آبیاری وزارت، ریاست سازمان، معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی و کلیه مدیران شهرستان ها و مدیران ستادی با موضوع بررسی مسائل و مشکلات پیش رو در توسعه سامانه های نوین آبیاری در شهرستان های ۱۶گانه برگزار شد.

مجری طرح سیستم های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه با بیان توضیحاتی در خصوص این سامانه ها، بر لزوم اهمیت استفاده از ظرفیت صندوق توسعه بخش کشاورزی برای تکمیل طرح های نیمه تمام آبیاری نوین، شفاف سازی و نظارت بر اجرا و بهره برداری پروژه ها تاکید کرد.

زارع در پاسخ به مشکل عدم ثبات قیمت و افزایش قیمت لوله و سایر تجهیزات که به عنوان یکی از موانع اجرای سامانه های نوین مطرح شد، گفت: ۲۰۵هزارتن مواد اولیه پلی اتیلن به قیمت کارخانه جهت تخصیص به شرکت های تولیدکننده لوله و تجهیزات آبیاری تحت فشار برنامه ریزی شده که پس از برش استانی و تعیین میزان نیاز به مواد اولیه و باتوجه به قیمت ارز در بازار ثانویه در چند روز آینده اقدام می شود.

وی در مورد طرح های آبیاری بارانی قدیمی که مایل به استفاده از طرح های جدید مثل تیپ را دارند نیز گفت: برای طرح های مستهلک شده، طرح های بهبود و نوسازی تهیه و پیشنهاد شده اما تسهیلات دولت به توسعه تعلق می گیرد نه نوسازی با این حال نمایندگان مجلس پیگیر هستند و درصورت حل این مشکل، طرح های نوسازی نیز عملیاتی خواهد شد.

ذوالفقاری با بیان اینکه برنامه ابلاغی امسال در اجرای این سامانه ها ۱۴هزار هکتار است، گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۳۰۳هکتار در استان اجرا شده که ۱۶هزارهکتار نیز شناسایی و ۱۴هزار هکتار مطالعه شده در سطح استان داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران هم چنین با تاکید بر تسریع در مطالعه، انعقاد قرارداد و اجرای سامانه ها در ۱۶ شهرستان استان گفت: با اجرای سامانه های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی علاوه بر کاهش مصرف آب، شاهد ارتقای بهره وری در این بخش خواهیم بود.

وی انجمن صنفی شرکت های مجری آبیاری تحت فشار را مجموعه تعاملی سالم خواند و تشکیل این انجمن در استان را اتفاق خوبی در جهت پیشبرد اهداف بخش آب و خاک سازمان دانست.

مدیر آب وخاک سازمان با بیان اینکه ۴هزار و ۷۰۰هکتار سامانه آبیاری تحت فشار درحال اجراست، افزود: با بهره برداری از این مساحت جمعا ۷هزار هکتار از اراضی امسال به سامانه های نوین آبیاری تجهیز می شود .

غلامرضا نیرو با اشاره به اهمیت سامانه ثبت اطلاع‌رسانی طرح‌های نوین آبیاری گفت: این سامانه یک سامانه کامل و جامع درمورد رصد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری است که تمام طرح های این حوزه باید در سامانه ثبت شود.

وی ادامه داد: ۱۸پرونده با مساحت ۶۷۰هکتار به دلیل مشکلاتی مثل عدم پرداخت خودیاری در شهرستان های اسلامشهر، ورامین، پاکدشت، شهریار و ملارد برای پیگیری حقوقی به این بخش انتقال یافته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز