استاندار تهران:

در تدبیر ظرفیت‌سدهای اطراف استان تهران اشراف لازم را داریم

۱۳۹۸/۰۱/۲۵ - ۱۳:۰۷:۵۴
کد خبر: ۸۳۳۹۳۶
در تدبیر ظرفیت‌سدهای اطراف استان تهران اشراف لازم را داریم
محسنی‌بندپی در برنامه زنده‌باد زندگی گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، دانشگاه تهران در نظر دارد تا در راستای پیشگیری از بروز و تبعات بعدی سیلاب در کشور، برنامه مطالعاتی داشته و خروجی آن را برای بهره‌برداری دستگاه‌ها ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران؛  محسنی بندپی صبح امروز در برنامه زنده‌باد زندگی شبکه دوم سیما با اشاره به بروز سیلاب‌های اخیر در کشور گفت: تغییرات اقلیمی در دنیا باعث بروز سیلاب شده و در ایران نیز شاهد آن هستیم.

استاندار تهران ضمن تشکر از مردم فهیم کشوردر خصوص کمک رسانی به مناطق سیل زده گفت: در بحران اخیر، انسجام و وحدت مردم را شاهد بودیم که بی‌نظیر بوده است.

محسنی‌بندپی ادامه داد: هفدهم فروردین ماه، وزیر کشور با توجه به وضعیت استان خوزستان، استان تهران را به عنوان معین این استان تعیین کرد که بلافاصله پس از دستور وزیر کشور، تیم تخصصی مدیریت بحران استان تهران با حضور همه دستگاه‌های ستاد به محوریت معاون  هماهنگی امور عمرانی راهی منطقه شد.

وی با اشاره به اینکه استاندار خوزستان در ایام سیلاب این منطقه بسیار پرتلاش ظاهر شد گفت: استاندار خوزستان به درستی از ظرفیت جوانان بومی برای مقابله با سیلاب در این منطقه استفاده کرد.

محسنی بندپی در برنامه زنده‌باد زندگی شبکه دوم سیما عنوان داشت: حضور استان تهران در شهرستان دشت آزادگان با ۶هزار مترمربع مسافت و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در بحران سیل اخیر بسیار تاثیرگذار بود. 

وی ادامه داد: شهرهای اصلی بستان، کوت سیدنعیم، ابوحمیظه و سوسنگرد در شهرستان دشت آزادگان درگیر سیل بودند که ستاد مدیریت بحران استان تهران با احداث ۲۱ کیلومتر سیل‌بند در این منطقه، بخصوص در اطراف سوسنگرد و بستان، گام بزرگی را در جلوگیری از ورود آب به صورت سیل و با حجم فشار بالا برداشت.

استاندار تهران با تاکید بر حجم بالای آب در رود کرخه گفت: حجم دبی آب رود کرخه در حالت عادی ۸۰۰ متر مکعب در ثانیه بود که در ایام اخیر و اوج سیلاب‌ها به بیش از ۳هزار مترمکعب در ثانیه رسید و اکنون نیز با کاهش نسبی به ۱۴۰۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین گزارش از شهرستان سوسنگرد، سطح آب تا ۵۰ سانتیمتر پایین آمده است و رو به کاهش خواهد بود.

استاندار تهران در برنامه زنده‌باد زندگی شبکه دوم سیما عنوان داشت: در تدبیر ظرفیت‌سدهای اطراف استان تهران اشراف لازم را داریم و بخشی از آب پشت سدها نیز به فراخور ورودی آب تعادل بخشی می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی از تهران بین ۳۰ تا ۳۵ سانتیمتر نشست زمین داریم که باید نسبت به این تهدید حساسیت لازم را داشته باشیم.

محسنی‌بندپی در برنامه زنده‌باد زندگی شبکه دوم سیما ضمن اشاره به نقاط آسیب پذیر دراستان تهران اظهار داشت: یکی از نقاط آسیب‌پذیر در تهران، وجود رود دره‌های کن، فرحزاد، دربند و گلابدره در شمال پایتخت است که

بر اساس بررسی‌های تخصصی و کارشناسی صورت گرفته، ۳۵ نقطه آسیب در تهران شناسایی شده که در نظر داریم تا با کمک شهرداری تهران نسبت به رسیدگی به وضعیت این نقاط اقدام کنیم.

استاندار تهران ادامه داد: دو عامل، لایروبی بهنگام و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها جزو موارد پیشگیرانه است که باید نسبت به آن توجه و اهتمام لازم را داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بارش رگبار در عرض ۱۰ دقیقه به صورت مداوم در بالادست تهران، شاهد سیلاب در منطقه خواهیم بود عنوان داشت: آبخیزداری یک علم است و علم نیز در هر حوزه و زمینه‌ای، راهکار مشخصی را پیش‌بینی کرده است و باید برای تقویت آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها اقدام کنیم.

 

استاندار تهران در برنامه زنده‌باد زندگی شبکه دوم سیما اظهار داشت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، دانشگاه تهران در نظر دارد تا در راستای پیشگیری از بروز و تبعات بعدی سیلاب در کشور، برنامه مطالعاتی داشته و خروجی آن را برای بهره‌برداری دستگاه‌ها ارائه کند.

محسنی‌بندپی ادامه داد: تمام تلاش ما این خواهد بود که با تقویت آبخیزداری در شمال تهران و همچنین رسیدگی به وضعیت ۳۵ نقطه شناسایی شده آسیب‌پذیر، به صورت عملیاتی و کارشناسی به مسائل ورود کنیم تا در صورت بارش نزولات جوی، مردم نگرانی از بابت تبعات احتمالی در پایتخت و استان نداشته باشند.

وی عنوان داشت: پس از بروز سیل در استان گلستان به این منطقه نیز ورود کردیم.

لازم به ذکر است: میزان تلفات سیل امسال بنا بر اعلام پزشکی قانونی، ۷۶ نفر در کل کشور و ۵ نفر در استان خوزستان بوده است.

استاندار تهران با اشاره به اطلاع رسانی به هنگام و افزایش آگاهی مردم در مواقع بحران گفت: اداره کل روابط عمومی استانداری تهران در سیل روزهای اخیر در استان خوزستان در راستای آگاهی بخشی از اقدامات صورت گرفته و اعلام هشدارهای کارشناسی به مردم منطقه خوش درخشید و این مسئله نشانگر این است که امر اطلاع‌رسانی در مواقع بحران تا چه میزان می‌تواند در افزایش آگاهی مردم و اقدامات پیشگیرانه موثر بوده و نقش اساسی ایفا کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز