اعزام کوهنورد شهرقدسی به اکسپدیشن "صعود قلل کومونیزم و کورژنفسکایا"

۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۱۱:۱۶:۵۶
کد خبر: ۸۷۲۶۷۲
اعزام کوهنورد شهرقدسی به اکسپدیشن صعود قلل کومونیزم و کورژنفسکایا
مراسم بدرقه کوهنورد شهرقدسی به قلل کومونیزم و کورژنفسکایا روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۹۸ در محل اداره ورزش و جوانان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛  مراسم بدرقه حسین رضایی کوهنورد شهرقدسی جهت صعود به قلل کومونیزم و کورژنفسکایا در کشور تاجیکستان ظهر امروز از مقابل اداره ورزش و جوانان با حضور علیوند رئیس شورای اسلامی، مردانی معاون اداره و اعضای هیات کوهنوردی همچنین خانواده های کوهنوردان برگزار گردید.

گفتنی است؛ قله کورژنفسکایا با ارتفاع ۷۱۰۵ متر سومین قله بلند در کوه‌های پامیر در تاجیکستان است. این قله یکی از پنج قله‌ای است که در منطقهٔ اتحاد جماهیر شوروی قرار دارد و به پلنگ برفی موسوم اند. نام این قله همنام با اِوِگنیا کورژنفسکایا، همسر جغرافی‌دان روسی، نیکولای کورژنفسکایا است که در آگوست ۱۹۱۰این قله را کشف کرد.

همچنین قله کومونیزم با ارتفاع ۷۴۹۵ متر  در بخش شمال شرقی پامیر قرار گرفته و یکی از ۵ قلل مربوط به دریافت نشان پلنگ برفی به شمار می‌رود. برای اولین بار در سال ۱۹۲۸ نقطه‌ای بلندتر از قله لنین در اتحاد جماهیر شوروی ثبت گردید، با این تفاوت که این قله زیر مجموعه‌ای از قلل گارمو محسوب می‌شد. با بررسی‌های بیشتر انجام گرفته در سال ۱۹۳۲ مشخص شد که این قله وابسته به قله گارمو نیست و نهایتا در سال ۱۹۳۲ بلندترین قله شوروی در رشته کوه‌های پامیر تحت عنوان قله استالین نامگذاری گردید. در سال ۱۹۶۲ بعد از آغاز پروژه استالین زدایی که در تمام خاک شوروی انجام گرفت نام قله به کمونیزم تغییر یافت. این نام امروزه هم متداول است ولی به طور رسمی و بعد از استقلال رسمی قرقیزستان در سال ۱۹۹۹ نام قله به افتخار یکی از پادشاهان قرن ۹ سامانیان، به نام اسماعیل سامانی تغییر یافت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز