تهران قطب صنایع معدنی کشور؛

چند «معدن» فعال در تهران وجود دارد؟ / تهران بزرگترین تامین کننده مواد اولیه کارخانجات سیمان کشور / تهران از لحاظ وجود منابع سنگ تزئینی چندان غنی نمی باشد

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۰:۴۰:۵۹
کد خبر: ۸۷۳۷۶۶
چند «معدن» فعال در تهران وجود دارد؟ / تهران بزرگترین تامین کننده مواد اولیه کارخانجات سیمان کشور / تهران از لحاظ وجود منابع سنگ تزئینی چندان غنی نمی باشد
تهران به عنوان پایتخت کشور در خصوص اکتشاف و مراکز معدنی در حال حاضر با احتساب معادن تعطیل و غیر فعال به 400 مورد می رسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از تهران ؛ استان تهران به عنوان پایتخت کشور در خصوص اکتشاف و مراکز معدنی حال حاضر با احتساب معادن تعطیل و غیر فعال به 400 مورد می رسد.

در حال حاضر  278 معدن فعال مصالح ساختمانی در استان مشغول فعالیت هستند، که عمده معادن مربوط به مصالح ساختمانی از قبیل شن و ماسه، گچ، سنگ آهک و مواد اولیه سیمان است.

مخالفت چندی از دستگاههای اجرایی و معارضین محلی از عمده دلایل تعطیلی بعضی معادن است . شرایط حاکم بر اوضاع بازار مصرف کشور ، منطقه و جهان ، قیمتهای تمام شده بالای برخی مواد معدنی ، سنگینی اجاره ماشین آلات و غیره از دلایل دیگر می باشند .

با توجه به برسی های بعمل آمده در استان تهران یک معدن زیر زمینی فسفات قرار دارد، که علاوه بر تامین مواد اولیه صنعت کودشیمیایی به عنوان منبع فسفر در صنایع مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد، و در جنوب تهران حوالی رباط کریم و شهریار نیز معدن منگنز وجود دارد که این معدن هم اکنون در حال  بهره برداری نهایی است.

قابل اشاره است که در تهران مواد معدنی مس نیز در منطقه ملارد و شهر ری با عیار 1/2  شناسایی شده که این اکتشاف نوید بخش وجود معادن فلزی در استان است.

با توجه به وجود ۵ کارخانه سیمان در استان ( بزرگترین تامین کننده مواد اولیه کارخانجات سیمان کشور ) عمده استفاده مواد معدنی مستخرجه استان در صنایع سیمان می باشد . سیمان آبیک با دو معدن در شمال شهر آبیک ، کارخانه های سیمان تهران با سه معدن در کوههای بی بی شهربانو ، و سیمان شمال با دو معدن در بومهن و همچنین خرید قابل توجه مواد معدنی از سایر معادن شهرستان های دماوند و پاکدشت تامین مواد اولیه واحدهای سیمان آبیک شمال و تهران را به عهده دارند .

گفتنی است، مواد معدنی استراتژیک استان تهران شامل فسفات جیرود ( جهت تولید فسفر قرمز و سفید و اسید فسفریک در صنایع دفاع ) مخلوط یا شن و ماسه کوهی تامین کننده شن و ماسه ، بتون و آسفالت پروژه های عمرانی و ساختمان سازی ( نواحی دماوند ، پاکدشت و ری ) بازالت لواسان ( تولید پشم سنگ ) بوکسیت کارخانه سیمان ( با هدف تامین Al2O3 ) ، باریت ( گل حفاری ) ، زئولیت ( مکمل های غذایی دام و طیور ) ، سلستین ( لامپ تصویر تلویزیون و نیز کربنات استرانسیوم ) ، بنتونیت ( گل حفاری ) ، کائولینت ( کاشی و سرامیک ) ذغال سنگ کک شو و حرارتی ، سیلیس ریخته گری ، منگنز فولاد و سایر کانیهای صنعتی که تامین کننده مواد اولیه صنایع مختلف مستقر در استان تهران و کشور هستند ، می باشد .

در ارتباط با معادن سنگ تزئینی استان تهران بایستی عنوان کرد: اساسا استان تهران از لحاظ وجود منابع سنگ تزئینی چندان غنی نمی باشد . تعداد معادن سنگ تزئینی استان تهران ۱۰ معدن شامل گرانیت طالقان ( نواکوه ) ، گرانیت جوستان ، آندزیت محمد آباد ، گرانیت و سنگ لاشه دو توئی کهریزک ، گرانیت و امکوه سنج کرج ، گرانیت چراغعلی ماهدشت ، گرانیت کوه کورابلاغ ، ترورتن های منطقه دلیچای ، تراورتن شادمهند فیروزکوه است که مهمترین و غعالترین آنها گرانیت نواکوه طالقان می باشد .

با توجه به ویژگی های زمین شناسی و همچنین ماهیت ساختاری نظیر پدیده های ماگماتیسم درونی و بیرونی ، دگرسانی ، راندگیها و گسل ها و تاثیر محلولهای ئیدروترمال به صورت انباشتگی در شکافها و شکستگیهای حاصل از فعالیت فازهای تکتونیکی به صورت کانی سازی های نختلف و ذخایر متنوع در استان تهران ، انتظار می رود که به لحاظ فعالیتهای گسترده پروژه های عمرانی و ساختمانی و نیز ضرورت سایر مواد اولیه مورد نیاز صنایع استان ، اکتشاف ، اسخراج و فرآوری مواد معدنی در الویت فعالیتهای بخش معدن و صنایع معدنی استان تهران قرار داشته باشد .

مهندس عبدی معاون امور معادن و صنایع معدن استان در خصوص وضعیت معادن در استان تهران به برنا گفت :وضعیت فعالیت معادن استان تهران از نگاه آماری تعداد معادن استان تهران ، با تنوع مواد معدنی فوق الذکر بوده که برخی به دلایل ویژه غیر فعال می باشند . برخی از این معادن به صورت فصلی فعالیت می نمایند. به عنوان مثال معادن واقع در نقاط سردسیر و برفگیر چند ماه از سال تعطیل هستند . کیفیت برخی خاکهای صنعتی ، بنتونیتها و غیره به گونه ای نیست که بتوان در صنایع کاشی و سرامیک استفاده کرد . لذا بحث فرآوری و تولید مواد معدنی قابل استفاده در صنعت برای آنها مطرح می باشد . معادن سولفات سدیم نیازمند وجود شرایط جوی مناسب به منظور تشکیل تخته های سولفات سدیم بوده بنابراین در بعضی سالها تعطیل است .

وی در این خصوص بگفت: تنوع مواد معدنی استان تهران ، تنوع مواد معدنی در استان تهران به نحوی است که از ۷۰ ماده معدنی در حال بهره برداری ، تعداد ۲۳ نوع ماده معدن در استان استخراج می شود و اندسیس های سرب ، روی ، مس ، مولیبدن و خاک نسوز در مراحل اکتشافی قرار دارند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز