مخترع ایرانی در گفت و گو با برنا:

وقتی جایزه گرفتم، با لباس درون استخر پریدم

۱۳۹۴/۰۱/۰۴ - ۰۰:۴۹:۵۹
کد خبر: ۲۷۳۶۲۳
وقتی جایزه گرفتم، با لباس درون استخر پریدم
همیشه تصور من از مخترع، فردی خشک و بی احساس بود که عینک بزرگی به صورت دارد و همیشه سرش در کتاب است. برای یک مصاحبه کاملا رسمی آماده بودم اما خاتم قاسم‌زاده تصورات من از یک مخترع را از بین برد.نخبه 27 ساله ایرانی گرم و صمیمی بود و به همه سوالات با آرامش جواب داد.او که دانشجوی کارشناسی ارشد مگاترونیک دانشگاه آزاد قزوین است، توانسته در یک کار گروهی رباط زیر دریایی Rov را طراحی کند. رباطی که به گفته خودش روزی وارد بازار می‌شود.

از کجا شروع شد؟

 

برخی می گویند مخترعان در خانواده‌های نخبه متولد می‌شوند، اما قاسم زاده روایت متفاوتی دارد:«در یک خانواده معمولی به دنیا آمده ام، پدرم فرهنگی و مادرم خانه‌دار است. دوران ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه دولتی درس خواندم و برای مقطع دبیرستان در آزمون ورودی مدرسه نیمه دولتی شرکت کردم و قبول شدم. بعد از اتمام دبیرستان در رشته الکترونیک در دانشگاه قبول شدم.یعد در مقطع کارشناسی ارشد یک رشته جدید به نام مگاترونیک پذیرفته شدم.موفقیتم در این رشته چشم گیر بود و با حمایت های بی دریغ دانشگاه به صورت گروهی توانستیم یک رباط زیردریایی را اختراع کنیم که چهار سال پی در پی مقام اول را کسب کرد.»

 

همه ما خاطرات زیادی از تجربه اولین جایزه زندگی داریم اما تجربه قاسم‌زاده از اولین مقام اولی شنیدنی است:«وقتی برای اولین بار در مسابقات مقام اول را گرفتیم، همه گروه از خوشحالی با لباس به درون استخر پرآب پریدند.»

این نخبه جوان معتقد است که حمایت خانواده نقش زیادی در موفقیت‌های او داشته است:« مهم ترین قسمت حمایت را خانواده ام بر عهده داشتند که حمایت معنوی بود.همسرم به نوعی هم رشته من است و در این پروژه هم از لحاظ مشاوره ای و تحقیقاتی کمکم می کند. »

Rov رباطی برای اعماق دریاست

حتما برایتان جالب است که بدانید رباطی که چهار سال مقام اول کشور را گرفته، چه کاری انجام می‌دهد.قاسم زاده در این باره می‌گوید:«کارایی این رباط در مناطق صعب‌العبور یا مکان‌هایی است که قابلیت فرستادن غواص در آن ها وجود ندارد. این رباط با نام تجاری ROV شناخته می شود و برای صنعت نفت خیلی کاربرد دارد.»

از دید بسیاری اختراع وقتی ارزش دارد که قابل عرضه در بازار باشد.کاری که خاتم و دوستانش سعی دارند، انجام دهند:« ما کاتالوگ‌ها و بروشور این محصول را به شرکت‌های مرتبط فرستاده‌ایم، استقبال خوبی شد ولی شرکت‌ها شرط گذاشته‌اند، در صورتی که محصول ساخته شود و بتوانیم کارایی آن را ثابت کنیم، آن را می خرند.»

درآمدم کفاف زندگی را نمی‌دهد

خیلی‌ها فکر می‌کنند، نخبه که باشی، جیبت هم پر پول می‌شود، اما خاتم معتقد است که درامد ماهانه اش کفاف زندگی را نمی‌دهد:«در حال حاضر استاد حق التدریس هستم و ماهیانه یک میلیون درآمد دارم. همسرم هم استاد است اگر کمک ایشون نبود حقوق من کفاف زندگی را نمی داد.»

در سال‌های اخیر نخبه‌های زیادی برای ادامه تحصیل از ایران رفته‌اند.خاتم هم دوست دارد برود اما می‌گوید در شرایط خاص دوست دارد در ایران بماند:«برای ادامه تحصیل خیلی علاقمند هستم که به خارج از کشور بروم اما اگر پروژه به ثمر بنشیند در ایران می مانم.»

 

 

نظر شما
نظرات
نعیمه
|
-
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
0
0
خانم کاظمی از اینکه یک نخبه جوان هموطن رو معرفی کردید
تشکر میکنم.
موفق باشید.
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
0
0
ان شالله تمام حوانان موفق وپیروز و سربلند باشن
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
0
0
خانم کاظمیان امیدوارم درکارتان موفق باشیدونخبگان رابه جامعه معرفی نمایید
ناشناس
|
-
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۴
0
0
عالی بودد
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز