اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست

۱۳۹۴/۰۱/۳۰ - ۱۱:۱۳:۱۸
کد خبر: ۲۷۸۵۷۰
اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست.

به گزارش گروه جوان و جامعه برنا، شهلا میرگلوی بیات درباره اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، افزود: با توجه به اینکه قانون مذکور در سال 86 به تصویب رسید اما همچنان شاهد بلاتکلیفی در اجرای این قانون هستیم چرا که مسئولان وزارت بهداشت هنوز تصمیمی برای اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اتخاذ نکرده‌اند.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با وجود آنکه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری قانون 7 ساله است اما هنوز اجرایی نشده که علت اصلی اجرا نشدن آن نیز به گفته مسئولان وزارت بهداشت، نبود منابع مالی است؛ اگر چه مجلس اعتبارات خوبی برای حوزه سلامت در بودجه 93 و 94 در نظر گرفت که باید این اعتبارات در محل خود هزینه شود اما متأسفانه باید اذعان داشت که حوزه بهداشت و درمان به جهت وجود معضلات فراوان، نیازمند اعتباراتی بیش از این‌ها است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تأکید بر ضرورت تعیین تکلیف اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تصریح کرد: زمانی که قانونی مصوب می‌شود باید منابع مالی آن نیز دیده شود و باید بر اساس ظرفیت وزارتخانه توقع اجرایی شدن طرح ها و قوانین را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: با اجرای طرح تحول سلامت و کاهش هزینه‌های درمان سیل مراجعه بیماران به بخش دولتی افزایش پیدا کرده این در حالی است که وزارت بهداشت هنوز نتوانسته نیروی انسانی مناسب را برای ارایه خدمت به این مراکز تامین کند که البته بخش اعظمی از این ناتوانی وزارت بهداشت نیز به جهت کمبود منابع مالی است.

میرگلوی‌بیات با بیان اینکه اکنون اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جزو اولویت‌های وزارت بهداشت نیست، افزود:‌ زمانی که منابع مالی برای اجرای این قانون دیده نشده چگونه این وزارتخانه می‌تواند آیین‌نامه‌ای برای آن ابلاغ کرده و دستگاه‌ها را ملزم به اجرای آن کند؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: البته طی آخرین جلسه‌ این کمیسیون با معاونان وزارت بهداشت، تلاش برای اجرای این قانون احساس می‌شود و معاونان این وزارتخانه به دنبال تامین منابع مالی برای اجرای این قانون است.

هفته پیش نیز جلسه ای با حضور نمایندگان سازمان نظام پرستاری و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای پیگیری اجرای  این قانون تشکیل شد. شمس الدین شمس درباره این نشست گفت:  با توجه به مشکلاتی که در بحث تعرفه گذاری خدمات پرستاری پیش آمده، سازمان نظام پرستاری به جد از این بابت به اعضاء کمیسیون بهداشت و درمان گلایه کرد که چرا مسئولان اجرایی به رغم قول ها و وعده هایی که به جامعه پرستاری دادند باز هم در اجرای این قانون کوتاهی کرده اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: همچنین در همین راستا اعلام شد که سازمان نظام پرستاری به شدت پیگیر اصلاح نظام پرداخت در حوزه سلامت برای همه گروه ها از جمله پرستاری است.

احمد نجاتیان، قائم مقام سازمان نظام پرستاری نیز در این مورد گفته بود: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس است و 7 سال از عمر آن می‌گذرد به همین دلیل لازم ‌الاجراست. در دولت‌های گذشته، سیستم‌های وزارت بهداشت و بدنه کارشناسی آن در معاونت درمان با اجرای این قانون مخالفت داشتند، در حالی که سازمان نظام پرستاری همواره بر اجرای این قانون مصوب مجلس اصرار داشته و دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز