رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران خبر داد:

تولید انبوه کشت برنج‌های تراریخته در کشور

۱۳۹۴/۰۲/۱۴ - ۲۳:۱۰:۲۵
کد خبر: ۲۸۲۴۴۳
تولید انبوه کشت برنج‌های تراریخته در کشور
بهزاد قره یاضی با بیان اینکه ایران نخستین کشور دنیاست که برنج تراریخته را در سال 1383 به تولید انبوه رساند گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم عقبگرد داشتیم ولی اکنون کشت آزمایشی و محدود برنج‌های تراریخته از سرگرفته شده و تولید انبوه آن را طی سال آینده آغاز می‌کنیم.

به گزارش گروه علمی فناوری خبرگزاری برنا ، دکتر بهزاد قره یاضی با بیان اینکه بیوتکنولوژی کشاورزی در ایران از جایگاه علمی مناسبی برخوردار است گفت: از حیث تعداد مقالات ارائه شده در سطح منطقه خاورمیانه در تبه اول هستیم. اما از لحاظ کیفیت مقالات در دنیا هنوز به جایگاه دلخواه دست نیافته ایم.

وی افزود: ایران سالهاست در زمینه تولید محصولاتی چون واکسن‌های انسانی و دامی فعال است و در تامین بسیاری از آنها خودکفا شده است و واکسن هایی چون فلج اطفال، اوریون، سزخک، سرخجه و ثلات  را در داخل تولید می کنیم. رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با اشاره به اینکه در زمینه تولید واکسن‌های دامی نیز موفق عمل کرده‌ایم گفت: موسسات سرم رازی  و انستیتوپاستور در این زمینه پیشگام هستند.

قره‌یاضی برخی دستاورهای حاصل از زیست فناوری در زمینه کشاورزی را معرفی و اظهار کرد: اکنون بذر اولیه سیب زمینی (مینی تیوبر) از طریق کشت بافت در کشور تولید می‌شود و قابلیت صادرات هم دارد. هسته اولیه بذر این سیب زمینی‌ها عاری از بیماری و ویروس هستند.

وی ادامه داد: در زمینه سلولهای بنیادین و حیوانات تراریخته نیز توفیقاتی حاصل شده که بزغاله‌های "شنگول"، "منگول" و "حبه انگور" از این جمله‌اند و در شیر آنها مولکولهای بااهمیت پزشکی وجود دارد.

رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی ایران با بیان اینکه ایران نخستین کشور دنیاست که برنج تراریخته را در سال 1383 به تولید انبوه و در سال 84 به مرحله کشت رساند گفت: متاسفانه با روی کار آمدن دولت نهم و دهم عقبگرد داشتیم ولی اکنون کشت آزمایشی و محدودبرنج‌های تراریخته  از سرگرفته شده و تولید انبوه آن را طی سال های آینده آغاز می کنیم.

قره یاضی با بیان اینکه در محصولات تراریخته از هیچ گونه سمی استفاده نمی‌شود اظهار کرد: علاوه بر سلامت، تراریخته ها از نظر اقتصادی نیز بصرفه اند و محصول بیشتری می‌دهند.

بنابراین گزارش، سومین جشنواره زیست فناوری ایران از 31 اردیبهشت تا 2 خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برپا می‌شود.

سومین جشنواره و همایش زیست فناوری ایران با شعار "زیست فناوری : امنیت غذایی، سلامت ، محیط زیست و توسعه پایدار توسط ستاد توسعه فناوری  31 اردیبهشت تا 2 خرداد در نمایشگاه بین المللی سالن خلیج فارس برگزار می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز