رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شهر تهران خبر داد:

صدور پروانه ساخت و ساز دو مرحله‌ای می‌شود

۱۳۹۴/۰۲/۱۶ - ۱۰:۴۵:۴۵
کد خبر: ۲۸۲۸۵۸
صدور پروانه ساخت و ساز دو مرحله‌ای می‌شود
محمد سالاری گفت: تغییر در فرایند صدور پروانه‌های ساخت و ساز و دو مرحله‌ای شدن آن در دست بررسی قرار دارد و پیش بینی می‌شود در تابستان به تصویب هیأت دولت برسد.

به گزارش گروه شهروشهروندجوان خبرگزاری برنا، محمد سالاری در پایان جلسه اعضای کمیسیون شهرسازی و معماری، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و رئیس شورا با مسوولان وزارت مسکن، سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: در این جلسه آقایان مظاهری(معاون امور مکسن و ساختمان سازی وزارت مسکن، راه و شهر سازی،، غفرانیان (رئیس سازمان نظام مهندس استان تهران)، زاهدی( مدیر کل شهرسازی و معماری استان تهران)، کریمی (معاونت عمرانی استاندار تهران )و همچنین پژمان پشمچی‌زاده (معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ) حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در این جلسه مباحث مختلفی مطرح شد که از آن جمله می‌توان به مدل و الگوی جدید در ارتباط با فرایند و روند صدور پروانه‌ها و پایان کارهای ساختمانی در کل کشور و به ویژه در شهر تهران اشاره کرد.

سالاری بیان داشت: هر گونه اتفاق جدید در شهر تهران به عنوان یک تجربه جدید به سایر شهرها منتقل می‌شود و تدوین مدل‌های جدید می‌تواند در حوزه شهرسازی و معماری مؤثر باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران بیان داشت: مدل و الگوی جدید به لحاظ شکلی با مدل فعلی و جاری صدور پروانه‌ ساخت‌وساز در شهر تهران تفاوت قابل توجهی خواهد داشت.

سالاری با اشاره به تدوین مدل جدید صدور پروانه‌های ساخت‌وساز در شهر تهران گفت: در مدل جدید دو پروانه صدور ساخت و ساز پیش‌بینی شده است که در بخش اول پروانه اولیه یا به عبارتی پروانه شهرسازی برای ساختمان‌ها نامیده می‌شود و مرحله دوم، پروانه نهایی ساختمان است.

وی با اشاره به جزئیات فرایند صدور پروانه در گام نخست گفت: در این مرحله کارگزاری تعریف شده است که این کارگزار می‌تواند مهندسین ذیصلاح حقیقی یا حقوقی باشد و این کارگزار تمامی اقدامات فنی و اداری صدور پروانه را انجام می‌دهد و در این مرحله صرفاً نقشه‌های فاز اول معماری ( شامل سطوح، سطح، میزان بارگذاری و سطح اشغال و تعداد طبقات) بررسی می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: موارد اشاره شده توسط کارگزار منطقه تهیه و شهرداری منطقه با در نظر گرفتن مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران و مقررات ملاک عمل و مصوبات شورا مبنی بر اخذ عوارض، کلیه مطالبات خود را از بابت پروانه‌ای که قرار است صادر شود دریافت می‌کنند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: تمامی مراحل در فرایند صدور پروانه در مرحله نخست در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به مرحله بعدی فرایند صدور پروانه گفت: این مرحله در اصل زمانی صادر می‌شود که مالک یا کارفرمای ملک تمامی بررسی‌های لازم را در جهت جدی بودن در احداث ساختمان انجام می‌شود یعنی سرمایه‌گذاری‌های لازم تهیه شده باشد.

سالاری خاطرنشان کرد: در فاز دوم صدور پروانه‌، نقشه‌های مربوط به معماری، سازه، برق، مکانیک و برگه‌های تعهد مهندسین چهارگانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در شهر تهران شاهد پروژه‌هایی هستیم که به صورت نیمه‌تمام باقی مانده و همواره مورد نقد شهروندان، دیده‌بانان شهری و رسانه‌ها قرار می‌گیرند و بیان می‌شود که تکلیف این پروژه‌ها تکلیف این پروژه‌ها چه خواهد شد که با اجرای دو مرحله‌ای فرایند صدور پروانه این مشکلات برطرف و در نهایت ساماندهی خواهد شد.

سالاری تصریح کرد: در این روش مالک چنانچه ببیند سرمایه‌ لازم را برای اتمام ساختمان ندارد می‌تواند پروانه اولیه را بگیرد و در واقع از حقوق مکتسبه از محل طرح تفصیلی و جامع استفاده کند و در هر زمانی که سرمایه لازم را داشت اقدام به گرفتن مهندسین لازم کند چرا که در روش فعلی مالک وقتی پروانه را می‌گیرد، می‌بایستی همه مهندسین مربوطه را بگیرد و همین امر هزینه‌های قابل توجهی را برای کارفرما و مالک به وجود می‌آورد.

وی تصریح کرد: در مدل فعلی صدور پروانه و  از آنجایی که مدت نظارت و برگه‌های مهندسی زمان دارد و مالکان از ترس اینکه این زمان برسد و در نهایت مالک اقدام به گودبرداری می‌کند  و همین امر مشکلاتی را به وجود می آورد.

سالاری بیان داشت: متأسفانه در مدل فعلی صدور پروانه‌ها اشکالاتی وجود دارد و اگر مالکی پروانه بگیرد و گودبرداری نکند و فنداسیون نریزد بعد از مدتی پروانه ساختمانی باطل و حقوق مکتسبه وی از بین می‌رود ولی در مدل جدید این نگرانی برای مالکان از بین خواهد رفت.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با توجه به اینکه در فرآیند صدور پروانه دو مرحله‌ای ساختمانی ابهاماتی وجود داشت و این نگرانی از سوی اعضای شورا مطرح شد که شاید فرآیند صدور پروانه طولانی‌تر شود، به همین جهت قرار شد دوستان ما در وزارت راه و شهرسازی به چابک‌سازی فرایند در زمان صدور پروانه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: برای همین کمیته‌ای متشکل از معاونت شهرسازی شهرداری تهران، رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران و رئیس تشکل‌های حرفه‌ای وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون شهرداری و معماری شورای شهر تشکیل و این مدل را مورد بررسی کارشناسی قرار خواهند داد.

  سالاری گفت: کمیته پنج نفره مذکور در ماههای پایانی سال گذشته تصمیم گرفته بود که متراژهای زیر 2 هزار متر تا 1000 متر مجری ذیصلاح داشته باشد و از آنجا نظام مهندسی ظرفیت لازم و تعداد مهندسین ذیصلاح به تعداد پروانه‌های درخواستی در مناطق مختلف وجود ندارد، این موضوع باعث ناراحتی گسترده در سطح شهر تهران شده است.

سالاری خاطر نشان کرد:کمیسیون شهرسازی در این زمینه پیش قدم شد و  مجموعه جلسات این کمیته پنج نفره تشکیل داد و در جلسه اشاره شده نیز مقرر شد که طی 15 روز آینده این مجری برای متراژهای دو هزار تا هزار متر به مدت یک سال لغو شود تا بسترسازی لازم انجام شده و بانک اطلاعات ارایه شده از سوی نظام مهندسی بررسی شود تا ایا مهندسان جای دیگری بیمه برایشان رد نمی‌شود و جای دیگری شاغل نیستند بررسی شود. چرا که مجری باید به صورت تمام وقت در پروژه حضور داشته باشد تا بعد از بستری سازی مجری ابقا شود.

وی اضافه کرد: برخلاف رویه فعلی که مدت اعتبار برگه‌های نظارت یک سال است با تشکیل کمیته و انجام بررسی‌های لازم ناظر یا مهندسین پروژه انتخاب می‌شوند به مدت اتمام پروژه مکلف به ارایه خدمات هستند تا مالک یا کارفرما مجبور نباشد سر یک سال ناظر یا مهندس جدید را به کار بگیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: شهرداری تهران نیز مکلف شد برای ساختمان‌ها براساس مساحت تعداد طبقات و پیچیدگی‌های سازه‌ای و براساس زمان اعتبار متفاوت پروانه‌ها را صادر کند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: هم اکنون پروانه‌ها 24 ماهه یا 48ماهه صادر می‌شود در صورتی که اگر پروژه‌ای 5 سال طول بکشد باید 5 سال هم زمان داشته باشد. بنابراین تصمیم گرفته شد مهندس باید به موجب دریافت، خدمات ارایه کند.

سالاری تأکید کرد:مدل دو مرحله‌ای صدور پروانه برای ساختمان‌ها تا تابستان در کمیته 5 نفره بررسی شده و به وزیر راه وشهرسازی ارایه خواهد شد تا نهایتا در دولت مورد تصویب قرار گیرد.

وی بیان داشت: فرایند صدور پروانه در کشور ما در مقایسه با 189 کشور رتبه 172 را دارد که این وضعیت بسیار بسیار وحشتناک است.

سالاری تصریح کرد: قطعاً با مدل جدید و فرآیند صدور پروانه‌ها شاهد رونق ساخت‌وساز در شهر تهران خواهیم بود چرا که سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز با سایر کسب و کارها متفاوت است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان گفت: در حال حاضر فرایند صدور پروانه در کشور ما حدود 6 ماه است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز