مرگ ۴۰۰ هزارنفر در جاده های کشور

۱۳۹۴/۰۲/۲۷ - ۱۴:۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۸۵۶۱۹
مرگ ۴۰۰ هزارنفر در جاده های کشور
آمار تصادفات جاده‌ای در ایران آن‌قدر بالاست که حتی تعدادی از مسافران هواپیما هم در سانحه رانندگی کشته میشوند!این که گفته شد طنز نیست همین چند وقت پیش در جاده های شمالی کشور رخ داد ، مسافران از هواپیما و پروازش جا ماندند یعنی شرایط برای پرواز مناسب نبود ، با اتوبوس مسافران را بر می گرداندند که حادثه چپ کردن اتوبوس رخ داد و تعداد زیادی کشته و مجروح به جا گذاشت . هنوز این حادثه از پرخواننده ترین حوادث رانندگی سال محسوب بود و شاید می توان گفت هست که تقویم به روزهای تعطیلات آخر هفته این هفته رسید ،تعطیلات عید مبعث و حضور پررنگ هموطنان در جاده های کشور ، شمالی ها به جنوب می رفتند ، جنوبی ها به شمال ، این میان عده ای به پایتخت می آمدند ، عده ای به شرق ، و تعدادی هم به غرب و مرکز کشور و این میان حوادث هم یک به یک شکل گرفته و خبر رخ دادنشان در رسانه ها پخش می شد.حوادثی که رنگ شاد روزهای تعطیلی عید را به رنگ های تیره و خاکستری تبدیل می کرد. دراین گزارش نگاهی به حوادث رخ داده دراین روزها داریم و در ادامه توجه ای به آمار تصادفات و نظر کارشناسان در مورد اینکه چرا اینهمه تصادف و چرا رخدادها درسی برای دقت و مراقبت نمی شود .

این گزارش را از نگاه به یکی از حوادث امروز شروع کنیم و اتفاقی که همین چند ساعت پیش در جاده تهران –کرج رخ داد،  تصادف دودستگاه خودرو در بزرگراه آزادگان جان مرد 53 ساله را گرفت.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، این خبر را سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران به خبرنگار برنا گفت و در توضیح گفت :« ساعت 5:38 دقیقه صبح امروز27 ماجرای تصادف دو خودروی پژو در مسیر غرب به شرق تهران – کرج، نرسیده به آزادگان به سازمان آتش نشانی مخابره شد.

خیلی زود ایستگاه 76 آتش نشانی در محل حاضر متوجه شدن  که خودروی پژو 405 در کنارحاشیه بزرگراه متوقف و راننده آن  در کنار خودرو ایستاده بوده که خودروی پژو آردی به سرعت زیاد  با پژو و راننده برخورد کرده است.

آتش نشانان دراقدامات ابتدایی پی بردند که راننده 53 ساله در این برخورد به کام مرگ فرو رفته است وبرای  کمک به زن گرفتار شده در خودروی پژو 405 وارد عمل شدند.

ماموران پس از رهایی  زن 50 ساله را در اختیار امدادگران اورژانس قرار دادند.

سید جلال ملکی در پایان گفت:این عملیات ساعت 6:03 دقیقه به پایان رسید»

این خبر در حالی از سوی سخنگوی آتش نشانی تهران گفته شد که این روزها تعطیل سخنگوهای آتش نشانی هاو پلیس راه کشور بی  سخن از تصادف و خبر های مرگ و مجروحیت های زیاد نبودند که از نمونه آنها می توان به تصادف های  رانندگی در جاده گیلان که یک کشته و 49 مجروح بر جا گذاشت اشاره کرد.   

این خبر را رییس پلیس راه گیلان اعلام کرد و در مورد چگونه رخ دادن این تصادفات نیز اینگونه توضیح داد :«براثر برخورد یک پراید با عابرپیاده در جاده آستانه اشرفیه به لاهیجان مردی 77 ساله کشته شد،توجه نکردن راننده پراید به جلو  علت این تصادف بود این حادثه در حالی رخ داد که در .

در تعطیلات گذشته 39مورد تصادف دیگر در جاده های گیلان رخ داد که  49 نفر در این تصادفات مجروح شدند»

هنوز از اعلام این خبر نگذشته بود که یک خبر مهم تصادفی بر روی خط رسانه ها آمد ، مهم از آن جهت که فرد فوت شده در این تصادف مسند دار بود ، خبر اینگونه از شهر ماهشهردر کل ایران پخش شد :« رییس دادگستری آبادان درگذشت » سر تیتر خبر این بود و درادامه توضیح :« بامداد امروز در ده کیلومتری جاده ماهشهر خودرو حسینی فرد ، رییس دادگستری آبادان از جاده منحرف شده و از کنترل خارج و واژگون شد ، دراین حادثه رییس دادگستری آبادان در دم جان باخت.در همین راستا بعد نیز اشاره ای نیز به جاده ماهشهر داشته باشیم و اینکه جاده ماهشهر- آبادان جاده ای کم عرض با ترافیک سنگین تردد خودروهای سبک و سنگین است که همواه تصادفات مرگبار در آن رخ می دهد و هنوز فکری به حال بهبود آن نشده است .

درگیر خبر تصادف مرگبار و جان سپردن رییس دادگستری آبادان بودن اخبار تصادفات را از مقابل چشم می گذراند که دراین میان چشم روی مرگ  یک سرباز در اثر تصادف متوقف شد. سربازی که در روز 25 اردیبهشت زیر چرخ های خودرو سانتافه در میدان پاسداران شهر همدان جان سپرد . راننده خودرو دختری جوان بود که جز این سرباز جوان ،پیرمردی را هم به شدت مجروح کرد که همکنون  مجروح دوم در بیمارستان است .

خبر تصادفات مرگبار به این خبرها ختم نشد ، حادثه بعد تصادفی آتیشین بود که ساعت 8 و 18  دقیقه روز پنجشنبه رخ داد ، در نزدیکی روستای چاهک گناهوه ، سرنشینان پژو پارس ، مرد و همسرش و فرزندش در جاده در حال حرکت بودند که ناگهان خودرو از مسیر خود خارج شد ، آتش گرفت ، هر سه دو نفر سوختن و یک نفر به شدت مجروح شد...

این اخبار گزیده ای از اخبار تصادفات 48 ساعت گذشته در جاده های کشور بود ،تصادفات این چند روز به این چند حادثه ختم نمی شود و این سوانح را نمی توان از دردناک ترین ها دانست که تلخ تر از این حوادث نیز رخ داده است ، چنانچه نگاه به این اخبار و آمار پزشکی قانونی کشور نشان می دهد درتنها در دو دهه گذشته  از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۹۳ بیش از ۴۰۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند.

 در جدیدترین آمارهای این سازمان در سال گذشته حدود ۱۷ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مجروح بر اثر تصادفات رانندگی ثبت شده است.

آمار بالای تصادفات این سوال را ایجاد می کند که چرا و چه می شود که اینگونه رخ می دهد و جان ها از دست می رود و مال ها نابود می شود .

بر اساس اعلام  کمیسیون ایمنی راه های کشور با اساس آمارها و نگاه به دلایل تصادفات  اعلام کرده است: ۳۰.۸ درصد تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو (عدم رعایت فاصله با اتومبیل جلویی)، ۲۵.۲ درصد انحراف به چپ، ۲۲.۶ درصد سرعت غیر مجاز، ۹ درصد عدم توانایی کنترل وسیله، ۵.۶ درصد عدم رعایت حق تقدم و ۶.۸ درصد سایر موارد است. این آمار نشان می دهد که خطای راننده یا همان خطای انسانی دلیل اصلی تصادفات را به خود اختصاص داده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز