معاون درمان در همایش کشوری ارتقای اطلاعات سلامت عنوان کرد:

تجهیز بیش از ۵۴۰ بیمارستان دولتی به سیستم ارائه اطلاعات سلامت

۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۴:۰۴:۵۳
کد خبر: ۲۸۸۳۸۵
تجهیز بیش از ۵۴۰ بیمارستان دولتی به سیستم ارائه اطلاعات سلامت
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در زمان شروع طرح تحول سلامت، تنها 90 بیمارستان به سیستم ارائه اطلاعات و انتقال آن به سامانه سپاس مجهز بودند که در حال حاضر بیش از 540 بیمارستان دولتی به این سیستم مجهز شده‌اند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا؛ محمد آقاجانی در چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت که صبح امروز در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: زمانی که از توسعه در عرصه سلامت صحبت می‌کنیم، همواره توجه به زیرساختها مطرح است و سیستم اطلاعات سلامت مهمترین زیرساخت تحول در این حوزه است.

وی گفت: زمانی که دولت یازدهم شروع به کار کرد، مردم در حوزه سلامت با مشکلات و بحران های زیادی در عرصه دارو و درمان مواجه بودند که با توجه مقام معظم رهبری، رییس جمهور و تلاش و همت وزیر بهداشت، گام های موثری برای کاهش دغدغه های مردم در حوزه سلامت برداشته شد.

وی افزود: طرح تحول سلامت با حدود 6 ماه مطالعه از اردیبهشت ماه سال 93 آغاز شد و توانست با حمایت دولت، مجلس، مردم و ارائه دهندگان خدمات موفق شود بخشی از درد و آلام مردم را کم کند و این اقدام باعث افزایش اعتماد عمومی و به تبع آن ایجاد یک سرمایه اجتماعی برای دولت و حاکمیت شد.

 آقاجانی با اشاره به اینکه همکاران در حوزه فن آوری اطلاعات وزارت بهداشت برای برطرف کردن مشکلات ثبت اطلاعات، یک برنامه ریزی 5 ساله داشتند، افزود خوشبختانه با عزم جهادی و جدیت در اجرای برنامه‌های طرح تحول این زمان به کمتر از یک سال کاهش پیدا کرد .

معاون درمان با بیان این که هنوز در برخی از بخش ها مشکلاتی داریم، گفت: به عنوان نمونه مشکلات سخت افزاری و نیروی انسانی به طور نسبی وجود دارد اما از نظر نرم افزاری کماکان مشکلات زیادی وجود دارد که برنامه ریزی را دشوار می کند.

وی با اشاره به تاریخچه تکامل سیستم اطلاعات بیمارستانی در دنیا یادآور شد: انواع نرم افزارهای موجود عمدتاً برای محاسبه خدمات صورت گرفته در بیمارستانها کاربرد دارد و در آنها کمتر موضوعاتی مربوط به پرونده سلامت وجود دارد.

 آقاجانی افزود: در زمینه نقص دانش فنی و نبود استانداردهای ملی می توان به سادگی با طراحی یک سامانه ملی برای انتقال اطلاعات، شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به جایگاه تشکیلاتی حوزه مدارک پزشکی و نوع ارتباط آن با پرسنل افزود: متاسفانه عمده افرادی که در بیمارستانها اطلاعات را در پرونده های کاغذی یا سیستم اتوماسیون وارد می کنند، منشی بخشها هستند و ارتباط آنها با حوزه مدارک پزشکی تعریف نشده است که در این زمینه نیاز به بازنگری داریم.

دکتر آقاجانی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بیمارستانها را یک طرح تحول بزرگ در حوزه ساختار مدیریت دانست و بیان داشت در این طرح مبنای درآمد، عملکرد و درآمد بخشهاست و وصل شدن درآمد کارکنان به درآمد بخشها یعنی اینکه به ثبت خدمات نیاز جدی داریم و واحد مدارک پزشکی نقشی به مراتب تأثیرگذارتر ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌های مدیریت اطلاعات حوزه پذیرش است و باید سعی شود به اولین برخورد با مردم؛ به نوع برخورد، سرعت و دقت ثبت اطلاعات توجه شود.

 آقاجانی برنامه ریزی در حوزه های ملی در زمینه مبارزه با بیماریها را مهم ارزیابی کرد و گفت: در برنامه ریزی های حوزه سلامت، ثبت دقیق تشخیص بیماری ها یک نقش محوری دارد.

وی در ادامه ضمن تشریح برنامه های حوزه معاونت درمان به اجرای 38 برنامه در سال جاری توسط این معاونت اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در تشخیص و درمان بیماری ها، بیش از 75 درصد علل مرگ و میر بیماری هایی مانند سکته مغزی، سکته قلبی، حوادث ترافیکی و سرطان هستند.

وی افزود: اگر ثبت دقیق اطلاعات به خوبی انجام نشود مجبوریم برای برنامه ریزی ها به تخمین و محاسبات آماری روی بیاوریم که می تواند برنامه ریزی ها را با مشکل مواجه کند. بنابراین در حال اجرای یک برنامه ریزی با الگوی ملی در زمینه بیماری ها هستیم.

 آقاجانی در پایان با تأکید بر این که سالانه 8 میلیون نفر از مردم در بیمارستانهای دولتی بستری می شوند، یادآور شد: اهمیت مدارک پزشکی در بیمارستانها می تواند از حقوق مردم و نیز حقوق ارائه دهندگان خدمت محافظت و صیانت کند. به عبارت دیگر اهمیت مدارک پزشکی به نوعی بازوی مراجع قضایی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز