اقدامات پیشگیرانه، مهمترین رکن رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است

۱۳۹۴/۰۳/۲۳ - ۰۸:۵۸:۱۹
کد خبر: ۲۹۱۷۶۹
اقدامات پیشگیرانه، مهمترین رکن رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر است
یک استاد دانشگاه تهران اقدامات پیشگیرانه را مهمترین اصل در اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر دانست و گفت: این اقدامات باید با ‏هدف کاهش و از بین بردن عواملی باشد که در تکوین جرم موثر هستند.

به گزارش گروه آسیب های اجتماعی خبرگزاری برنا، گلنار ساسانی  با بیان این مطلب افزود: عدم داشتن پایگاه اجتماعی مشخص باعث می‌شود قشر نوجوان و جوان بی آنکه هدف و آرمانی را دنبال کنند، فریب جریان‌های انحرافی از جمله مافیای مواد مخدر را بخورند، اعتیاد آنان به مواد هم، ضربات سختی را به جامعه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه امروزه جمع کثیری از جرم‌ها در کشور درباره مواد مخدر و روان‌گردان‌ها است، اظهار داشت: افرادی که اعتیاد دارند در اثر خماری یا نئشگی دست به جرائم پر خطر و کم خطر بسیاری می‌زنند، این موضوع خود به یک معضل اساسی برای جامعه و خانواده ها تبدیل شده که نابودی آرامش، سرمایه و علم را به همراه دارد.

این جامعه‌شناس ادامه داد: باید این باور در میان تک تک مردم بوجود آید که هر عضو جامعه انسانی بعنوان عضو دارای حقوق، وظایفی را نیز در مقابله با اعتیاد بر عهده دارد باید از اعضای خانواده خود به خوبی مراقبت کند تا در دام مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی گرفتار نشود و نسبت به موادی که نوظهور هستند، آگاهی، هوشیاری و شناخت کافی داشته باشد، این مسئله موجب می‌شود تا فشاری مستقیم و غیر مستقیم بر تک تک اعضای جامعه بوجود نیاید.

ساسانی گفت: در پیشگیری اجتماعی باید تلاش شود با انجام برنامه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، رفاهی و نظایر آنها و درمان نارسایی‌های اجتماعی و بالا بردن ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی شرایط یک منطقه و نیز وضعیت مجرمان اعتلا یافته و این روند به کاهش میزان جرم منجر شود.
وی با تاکید بر اینکه پیشگیری جامعه‌مدار در مبارزه اجتماعی با اعتیاد باید مورد توجه نیز قرار گیرد، ادامه داد: اگر در محیط، عوامل جرم‌زا وجود داشته باشد، باید آنها را خنثی سازیم.

وی اضافه کرد: همچنین اگر فردی به هر دلیلی بزهکار شد، با مداخله زودرس بر روی وی و محیط پیرامونش جلوی مزمن شدن بزهکاری گرفته شود. ارتکاب هر جرم آثار و تبعات زیانباری را به مجرم و جامعه در بر داشته و لطمات زیادی را به شخص مجرم و هم به اعضاء جامعه وارد می‌کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اصل فراگیری سلامت اجتماعی، بیان کرد: وضع قوانین حمایتی کودکان، توجه ویژه به نقش پیشگیرانه آموزش و پرورش، ایجاد هماهنگی بین نهادهای خانه، مدرسه و غیره باید برای مقابله با اعتیاد ایجاد شوند.

ساسانی با اشاره به نقش مهم پلیس، نهادهای قضایی، مراکز مشاوره و مددکاری در امر مبارزه اجتماعی با مواد مخدر گفت: پیشگیری به معنای جلوگیری از وقوع یک اتفاق است که باید با مداخله مثبت و اندیشمندانه برای مقابله از دامن گیر شدن افراد جامعه به معضل اعتیاد به مواد مخدر صنعتی و شیمیایی جلوگیری شود.

وی افزود: همچنین ضروریست، اقداماتی که احتمال ابتلای افراد به اعتیاد را کاهش دهد و همین طور افزایش عواملی که افراد را از مصرف مواد مخدر محافظت کند، به کار گرفته شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ضرورت توجه ویژه به امر پیشگیری در نوجوانان دو چندان است، زیرا نوجوان به علت داشتن پنداره‌های افسانه ای درباره توانمندی‌های خود به دام اعتیاد گرفتار می‌شود.

ساسانی تصریح کرد: تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر نیازمند هدف اساسی است، مسوولان، دست‌اندرکاران امر باید جریانات انحرافی که به هر دلیلی در جامعه برای تخریب نسل جوان شکل می‌گیرند را سرکوب و خانواده ها را نسبت به این مساله هشیار کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز