قنات زارچ یزد در راه جهانی شدن

۱۳۹۴/۰۴/۱۳ - ۱۰:۲۳:۱۳
کد خبر: ۲۹۶۹۲۰
قنات زارچ یزد در راه جهانی شدن
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: پرونده ثبت قنات زارچ در فهرست جهانی با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط این اداره کل به یونسکو ارسال خواهد شد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ،محمد مهدی شرافت اظهار کرد:قنات زارچ از مهمترین قنوات ساخت دست بشر است که با توجه به اهمیت این سازه طویل، با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی استان؛ قرار است پس از اقداماتی ازجمله مرمت ، احیاء و ساماندهی پایاب ها، مسیر قنات و تعدادی پاشیرهای آب انبارهای موجود در محور تعریف شده، پرونده ثبت آن در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شود.

وی افزود: «آسیاب وزیر» نیز در مسیر اصلی جوی قنات زارچ قرار گرفته و این آسیاب از سازه های منحصر به فرد احداث شده بر روی قنات زارچ است که در محله کوشکنوی یزد واقع شده و ورودی آن به صورت رمپ و در عمق حدود 30 متری از سطح زمین قرار گرفته و این رمپ با شیبی نسبتاً ملایم به تنوره و آسیاب منتهی می شود.

وی ادامه داد: با برنامه ریزی های صورت گرفته، پروژه مرمت، احیاء و ساماندهی قنات زارچ آغاز شده است که مسیر پیشنهادی و تعریف شده در این طرح از آسیاب وزیر تا مسجد جامع کبیر یزد را در بر می گیرد که در طول این مسیر تعداد 7 پایاب و 2 پا شیر از جمله پایاب های جوی کوشکنو، پایاب حاج عباس، پایاب میر عسکر شاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین طراز، مدرسه شاه کمالیه و مسجد جامع و پا شیرهای آب انبار جِن نُک و حسینیه شاه ابوالقاسم نیز مرمت و ساماندهی خواهد شد.

بر اساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، وی خاطرنشان کرد: در طرح تهیه شده درخصوص پروژه مرمت و ساماندهی قنات زارچ، نورپردازی مسیر پایاب ها و پاشیرها نیز در دستور کار معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد است که همین امر نیز می تواند امکان بازدید هر چه بهتر گردشگران و علاقه مندان این سازه عظیم را مهیا کند.

قنات تاریخی زارچ 16 تیر 1384 با شماره 14830 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

بخش زارچ که با قدمت بیش از سه هزار سال پس از یزد و میبد؛ کهن ترین منطقه در مرکز ایران محسوب می شود، در 15 کیلومتری غرب شهر یزد قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز