بازدید نمایندگان سازمان جهانی بهداشت از روند اجرای برنامه تحول نظام سلامت؛

اقدامات ایران در گسترش خدمات اولیه و بهداشتی چشمگیر و خلاقانه است

۱۳۹۴/۰۴/۲۳ - ۰۸:۴۴:۵۹
کد خبر: ۲۹۹۶۰۰
نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از روند اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید کردند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا، پس از بازدید تیم سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت از برنامه های تحول نظام سلامت، نشستی با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، معاونین درمان و جمعی از کارشناسان این حوزه در بیمارستان قائم(عج) برگزار شد.

دکتر جرج شیبر یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی  در این نشست با اشاره به اینکه این بازدید به منظور نقد و بررسی برنامه تحول نظام سلامت انجام شده است اظهار داشت: خلاقیتها و اقداماتی که در زمینه گسترش خدمات بهداشتی و درمانی در ایران شده است بسیار چشمگیر و خلاقانه است.

دکتر مارک باست یکی از نمایندگان سازمان بهداشت جهانی نیز در این نشست بر دسترسی به دارو و تجهیزات درمانی، افزایش دسترسی به حضور متخصص به صورت 24 ساعته، توسعه خدمات بهداشت روان و مراقبتهای مادر و کودک در راستای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی تاکید کرد.

دکتر مهرابی بهار رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز اظهار داشت: تا کنون اقدامات موثری در زمینه توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در استان خراسان صورت گرفته است اما برای رسیدن به چشم انداز و  اهداف برنامه ریزی شده فاصله زیادی داریم.

وی با ارائه گزارشی از روند توسعه شاخصهای سلامت، پوشش 97 درصدی واکسیناسیون، افزایش دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش تولید دارو در کشور و افزایش امید به زندگی به حدود 73 سال را از جمله موفقیتهای کسب شده در این زمینه عنوان کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  تاکید کرد: علاوه بر منابع مالی مناسب، برنامه ریزی اصولی و اجرای صحیح آن نقش موثری در دستیابی به اهداف دارد.

در ادامه این نشست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مناطق حاشیه شهر مشهد پرداخت.

دکتر حمید رضا بهرامی با اشاره به اینکه مشهد مقدس با دارا بودن یک میلیون و 137هزار نفر جمعیت حاشیه نشین رتبه نخست را به این لحاظ در کشور داراست اظهار داشت: در حال حاضر تمامی جمعیت حاشیه مشهد تحت پوشش خدمات مراقبت های اولیه سلامت قرار گرفته اند.

وی گفت: برنامه تامین مراقبتهای اولیه بهداشتی در حاشیه شهر مشهد  با مشارکت بخش غیردولتی در قالب راه اندازی 41 مرکز سلامت جامعه و 116 پایگاه سلامت با راهبرد خرید خدمت از بخش خصوصی از سال  93 پس از تامین فضای فیزیکی و تجهیز، آغاز شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هدف از اجرای برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت را ارتقاء شاخص های سلامت، افزایش رضایتمندی گیرندگان خدمت، عدالت در سلامت و بهبود کیفیت خدمات سلامت عنوان کرد و اظهار داشت: در قالب اجرای این برنامه  حدود  600 نیروی تخصصی در این برنامه شامل پزشک، پرستار، مدارک پزشکی، کارشناس مراقب سلامت، کارشناس تغذیه، روانشناس بالینی در حال ارائه خدمات به جمعیت زیر پوشش هستند.

وی  استقرار کامل نظام شبکه در حاشیه شهر جهت تامین مراقبتهای اولیه مبتنی بر خدمات فعال کارشناس مراقب سلامت ، مدیریت سلامت منطقه، جلب مشارکت مردمی، هماهنگی های بین بخشی ، توانمندسازی جمعیت تحت پوشش با آموزش و افزایش سواد سلامتی ،ارائه خدمات سرپایی پزشک به گروههای هدف براساس نظام ارجاع، آموزش سبک زندگی، مشاوره های روانشناسی، پیشگیری از سوء مصرف مواد و کاهش آسیب های اجتماعی ،آموزش صحیح تغذیه و اصلاح شیوه های نادرست تغذیه ای و پیشگیری از مشکلات مرتبط ( چاقی و بیماریهای قلب و عروق ) ، بیماریابی و مراقبت فعال جمعیت هدف تحت پوشش در جهت پیشگیری و کاهش هزینه های پرداختی مردم ، ثبت و گزارش دهی صحیح داده های آماری را از دیگر اهداف این برنامه برشمرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز