از سوی ستاد توسعه فناوری وصنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

نخستین پنل خبرگی نقشه راه فناوری دریایی کشور برگزار شد

۱۳۹۴/۰۴/۲۴ - ۱۶:۰۲:۱۵
کد خبر: ۳۰۰۱۴۶
نخستین پنل خبرگی نقشه راه فناوری دریایی کشور برگزار شد
نخستین پنل خبرگی در راستای تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور در حوزه "مواد جدید و تولید" برگزار شد.

به گزارش خبرنگارعلمی و فناوری خبرگزاری برنا، در این جلسه که با حضور دبیر ستاد فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی و نمایندگانی از ندسا، نداجا، سازمان صنایع دریایی، شرکت های خصوصی و همچنین اساتید دانشگاهی برگزار شد حاضران به بیان نقطه نظرات خود و تحلیل در خصوص موضوع پنل خبرگی پرداختند.

دکتر محمد سعید سیف دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این جلسه با اشاره به اهمیت استفاده از همه ظرفیت های ساحلی کشور گفت: امروزه توسعه اقتصادی و فرهنگی به عنوان اهرم های موثر در دستیابی به امنیت پایدار بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در این میان اقتصاد دریا و سواحل که مرزهای آبی کشور را تشکیل میدهند از جایگاه ویژهای برخوردارند، از این رو استفاده مطلوب و مناسب از کلیه ظرفیت های ساحلی کشور باید به عنوان یک ضرورت مورد توجه قرار گیرد این مهم زمانی محقق خواهد شد که نسبت به توسعه زیرساخت ها و ایجاد شبکه مدرن حمل و نقل دریایی اقدام کرد.

وی با ذکر اهمیت تدوین نقشه راه فناوری در حوزه دریا گفت: نقشه راه فناوری های دریایی می تواند به عنوان راهنمایی در جهت استفاده بهینه از منابع و زیرساخت های موجود به منظور توسعه فناوری های اولویت دار در این حوزه باشد.

سیف با بیان این مطلب که کشورهای پیشرو همواره مسیر پیشرفت خود را بر اساس یک نقشه راه ترسیم می کنند بر لزوم تدوین آن در حوزه دریا تاکید کرد و شناسایی فناوری های اولویت دار و دارای مزیت و همچنین برنامه ریزی صحیح و یکپارچه به منظور توسعه این فناوری ها را از اهداف اصلی تدوین نقشه راه فناوری های دریایی کشور برشمرد.

دبیر ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در ادامه با تشریح روند اجرای طرح تدوین نقشه راه فناوری های دریایی گفت: در این راستا دبیرخانه ستاد با همکاری سازمان های دریایی اولویت ها و فناوری های کلیدی را شناسایی و با دسته بندی این فناوری ها در 9 حوزه "طراحی، پردازش و مدلسازی" ، "مواد جدید و تولید"، "سیستم رانش"، "تجهیزات مخابراتی"، "ابزار دقیق و تجهیزات اندازه گیری"، "سازه های دریایی"، "فناوری های زیرسطحی"، "ایمنی و استانداردسازی"، و " سایر تجهیزات و تاسیسات دریایی" نسخه اولیه نقشه راه تدوین کرده است.

سیف در ادامه با بیان این مطلب که نسخه اولیه نقشه راه فناوری های دریایی در حوزه های ذکر شده با توجه به نیاز سازمان ها و اولویت های آن ها ترسیم شده است گفت: به منظور تهیه نقشه راهی منسجم و یکپارچه نیاز به برگزاری پنل های خبرگی در حوزه های 9 گانه فوق احساس می شود.

وی در این خصوص اضافه کرد: هدف از برگزاری پنل های خبرگی در هرکدام از این حوزه ها این است که فناوری های معرفی شده از طرف سازمان ها مورد تحلیل و بررسی بیشتری قرار گیرد تا درنهایت نقشه راهی یکپارچه و معتبری تهیه شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری ها و صنایع دانش بنیان دریایی معاونت علمی در ادامه گفت: از پاییز سال 93 ترسیم نقشه راه فناوری های دریایی کشور در ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی آغاز شده است و فاز نهایی این پروژه شامل بررسی اولویت های فناورانه سازمان ها در حوزه های مختلف و زمان بندی دست یابی به فناوری های اولویت دار است که در این راستا ستاد اقدام به برگزاری پانل های خبرگی در حوزه های مختلف فناوری های دریایی کرده است.

بنا بر این گزارش در طی برگزاری این پنل تخصصی، متخصصان حاضر، به تجزیه و تحلیل فناوری های دریایی در حوزه "مواد جدید و تولید" پرداختند و نسخه اولیه نقشه راه فناوری های دریایی در حوزه مواد جدید و تولید تهیه شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز