معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی :

برداشته شدن تحریم ها تاثیر بزرگی در رشد علمی کشور می گذارد

۱۳۹۴/۰۴/۲۹ - ۰۹:۵۷:۴۰
کد خبر: ۳۰۰۸۱۲
برداشته شدن تحریم ها تاثیر بزرگی در رشد علمی کشور می گذارد
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برداشته شدن تحریم ها می تواند تاثیر بزرگی در رشد علمی کشور داشته باشد. البته پژوهشگران ما هیچ گاه متکی به شرایط نبوده اند و همیشه تلاش خود را برای پیشرفت در زمینه های علمی و اعتلای کشور در این زمینه داشته اند.

به گزارش خبرنگار آموزش خبرگزاری برنا ، ابراهیم واشقانی فراهانی در ارتباط با پیروزی هسته ای و برداشته شدن تحریم ها به ایسکانیوز گفت: بحث تحریم ها همانطور که آثارش را در همه جنبه های زندگی در کشور ما داشته است بر روی پیشرفت علمی هم طبعات خود را گذاشته بود. قطعا امید می رود با برداشته شدن این تحریم ها پژوهشگران ما بتوانند با سرعت بیشتری مسیری را که پیش بینی شده است طی کنند.

وی در ادامه گفت: از مهمترین نکاتی که در این زمینه می توان به آن اشاره کرد، موضوع خرید مواد و دستگاه های آزمایشگاهی است که مواد را به هرسختی و با هزینه های بالا از منابع دست دوم تامین می کردیم. برخی از این مواد نه تنها دارای کیفیت لازم نبود و نیاز ما را تامین نمی کرد بلکه باعث می شد نتایج نادرستی را در پژوهش ها به دست آوریم و این موضوع راه را برای ما طولانی تر می کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی افزود : از طرفی بخش بزرگی از کار تحقیقاتی بحث دستگاه است. بسیاری از رشته های آزمایشگاهی وابسته به وجود دستگاه های مجهز و به روز هستند. دستگاههایی که ما در کشور از شرکت های مختلف خریداری می کردیم نیاز به تعمیرات و قطعات جدید دارند که ما از این موضوع محروم بودیم. این در حالی است که دستگاه های جدید و مدرن می توانند نتایج خیلی بهتری را در پژوهش ها به پژوهشگر دهند که ما از این موضوع هم محروم بودیم. قطعا با برداشته شدن این تحریم ها این نکات که مانع پیشرفت علمی ما بوده است برداشته می شود.

واشقانی ادامه داد: موضوع بعد در مسئله وجود تحریم ها بحث دسترسی به منابع الکترونیکی است. پژوهشگران باید بتوانند از آخرین یافته های علمی دیگر پژوهشگران دنیا مطلع باشند و خود این موضوع در تحقیقات و پژوهش های پژوهشگر بسیار حائز اهمیت است. در این مورد هم باز با منابع مشکل داشتیم که حاضر به فروش این منابع نبودند و یا اگر هم حاضر به اینکار می شدند مشکل چگونگی انتقال ارز برای ما وجود داشت که ان شاالله این مشکلات هم برطرف خواهد شد.

وی افزود: مشکل دیگر که در کشور ما در زمینه علمی وجود داشت تبادلات علمی بود که مهمترین موضوع در این زمینه در ارتباط با صدور ویزا برای محققان کشور بود که امیدوار هستیم با بهبود روابط بین الملل این موضوع هم برای محققان ما دردسرساز نشود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: نکته دیگر که در موضع تحریم ها برای محققان وجود داشت، به دلیل دشمنی که با کشور ما وجود دارد و با این تحریم ها هم تشدید شد، این موضع بود که نشریات و پایگاهها علمی خیلی علاقه مند نبودند مقالات علمی محققان کشور ما را چاپ کنند و یا به بهانه های مختلف مقالات را بدون داوری رد می کردند. در بعضی موارد حتی پیش آمده بود که اگر مقاله ای از لحاظ داوری هم تایید می شد و پذیرش می گرفت به دلیل اینکه هزینه های نشریه و یا پایگاه علمی از کشور های تحریم کنند تامین می شد حاضر به چاپ مقالات علمی ما نبودند.

وی در ادامه به موضوع مهاجرت پژوهشگران به کشور های خارجی اشاره کرد و ادامه داد: همیشه نبود امکانات زمینه پژوهش و تحقیق را سخت میکند. قطعا اگر شرایط مناسب در کشور برای محقق فراهم نشود انگیزه رفتن از کشور برای بهره مندی از امکانات به روز برای او به وجود می آورد. اگر همه این موضوعات حل شود قطعا انگیزه ماندن پژوهشگران برای ماندن و خدمت به کشور خود بالا خواهد رفت.

واشقانی فراهانی در پایان گفت: در مجموع اگر تحریم ها برداشته شود می تواند تاثیر بزرگی در رشد علمی کشور داشته باشد. البته پژوهشگران ما هیچ گاه متکی به شرایط نبوده اند و همیشه تلاش خود را برای پیشرفت در زمینه های علمی داشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز