رستمی در مراسم اختتامیه گردهمایی مسئولان امور جوانان سراسر کشور :

عدم حضور دختران در فضای اجتماعی یک خطر است/ باید خودباوری را به جامعه جوان برگردانیم

۱۳۹۴/۰۵/۰۸ - ۱۳:۱۱:۲۵
کد خبر: ۳۰۳۷۸۰
عدم حضور دختران در فضای اجتماعی یک خطر است/ باید خودباوری را به جامعه جوان برگردانیم
معاون ساماندهی امور جوانان در اختتامیه گردهمایی مسئولان امور جوانان سراسر کشور گفت:نباید تصور کنیم موضوع جوانان با برداشته شدن تحریم ها به یکباره تغییر می کند ولی کمک کنیم فضای به وجود آمده امیدوارکننده و با نشاط برای مشارکت حداکثری جوانان باشد.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، امروز معاون ساماندهی امور جوانان در آخرین روز گردهمایی مسئولان امور جوانان سراسر کشور که در شهرکرد برپا بود در جمع معاونان جوانان ادارات کل ورزش و جوانان وجوانان فعال عضو سازمان های مردم نهاد استان چهارمحال و بختیاری گفت :  اهدافی را از برگزاری این  گردهمایی داشتیم. هدف اول این بود که سیاست ها و برنامه های جدید حوزه معاونت امور ساماندهی جوانان را اطلاع دهیم و به چالش و  نقد و بررسی بگذاریم .هدف دوم ایجاد همگرایی بین دانسته ها و تجربه های علمی و ملموس معاونان جوانان ادارات کل در استان ها  بین آنچه که ما به عنوان سیاست گذاری کلان در ستاد دنبال می کنیم بود .هدف سوم و اصلی ایجاد حرکت و انگیزه برای یک هم افزایی بین استان ها بود. توجه به تجارب متعدد ارزشمندی که در استان ها شکل گرفته و به اشتراک گذاشته نمی شود از نکات مهمی بود که مدنظر داشتیم .

وی با تاکید براینکه وقتی معاونت ساماندهی امور جوانان در جمع جوانان را برعهده گرفتم دنبال هیچ کاری نبودم جز  به سامان رساندن  شرایط جوانان و بیشتر از همه سعی  داشتم از عملکردهای نمایشی دوری کنم گفت : تلاش می کنم برای کار انجام نشده تبلیغ نکنم. به دنبال این هستم که از شتابزدگی در رسیدن به برنامه ها پیشگیری کنم اما در عین حال از اتلاف وقت هم جلوگیری کنم. به لحاظ ذاتی و تجربی انسان تنبلی نیستم و هرگز غر نمی زنم،به دنبال این هستم با فشارهای زیادی که در این مسوولیت است تنبلی بر من حاکم نشود.

رستمی با گفتن از اینکه تلاش دارم از هر گونه غیرواقع نگری در حوزه جوانان جلوگیری  کرده و از دروغ پردازی ها که تصویر غلطی در حوزه جوانان ایجاد می کند جلوگیری کنم گفت :« برای اینکه علمکرد خود را مثبت جلوه دهم دنبال  آمار بیهوده درست کردن نیستم.»

وی  پس از گفتن کارهایی که قصد دارد از آنها دور باشد به گفتن کارهایی پرداخت که تصمیم دارد تلاش کند  شکل گرفته و اجرایی شود که چنین آنها را برشمرد : اول اینکه بدون استراتژی حرکت نکنم ، حتما دارای برنامه باشم. دوم در استراتژی با بدنه کارشناسی و استانی و مدیران استان هماهنگ باشم. مشارکت حداکثری بخش عمومی و خصوصی را فراهم کنم. به مهمترین عنصر یعنی تولید فکر و تولید گزارش های راهبردی برای دولت بپردازم. این سه  کاری است که تعهد کردم انجام دهم. اما تردید ندارم امکان دستیابی به این ها وجود ندارد  مگر با کمک تک به تک  شما( معاونان جوانان ادارات استان ها)  که در صحنه عمل در استان ها و شهرها درگیر موضوعات جوانان هستید. یک رابطه هدفمند و مستمر و با رفاقت را باید با هم شکل دهیم تا بتوانیم کارها را پیش ببریم. امیدوارم این مشارکت باعث شکل گیری مدیریت جدید در حوزه جوانان شود.
 

معاون ساماندهی امور  جوانان در ادامه  مروری به نکات اصلی که حاصل این گردهمایی بود  داشت تا با گفتن از آنها تاکیدی بر اجرایی شدن آنها داشته باشد وی در این رابطه گفت :نکته اول این است که توقعات اندازه داشته باشیم، درست است تحریم ها برداشته خواهد شد اما، ما نباید تصور کنیم موضوع جوانان با برداشتن تحریم ها یکباره تغییر کند. کمک کنیم فضای به وجود آمده فضای امیدوارکننده و بانشاط برای مشارکت حداکثری جوانان باشد.جلسه ای را دیروز با سمن های استان ها داشتیم یکی از بهترین جلسات این سه روز بود. از تمامی عزیزان در استان ها خواهش می کنم هر مسوولی که در سطح ملی وارد می شود تلاش کنید حتما یک جلسه ای را با سمن ها برایشان فراهم کنیم. هرچقدر سمن ها حضور پیدا کنند و از زبان خودشان به مسوولان موضوعات را انتقال دهند دستیابی به نتایج راحت تر خواهد بود.نکته بعدی دیداری بود که در روستاهای اطراف اینجا داشتیم. جوانان روستایی بسیار  پرتوان هستند اما از آنها  غفلت شده است ،از مسئولان خواهش می کنم بازدید حضوری داشته باشید ، سمن های جوانان روستایی را بسیار جدی بگیرید .مبحت بعدی که مورد توجه است این است که دختران جوان هیچ کجا حضور ندارند. سرنوشت کشور به دختران جوانی که قرار است مادر شوند وابسته است. این عدم مشارکت  در فضای اجتماعی یک خطر است، از همه  خواهش می کنم که سمن های دختران جوان را بسیار جدی بگیرید به خصوص آن هایی که به اشتغال دختران جوان می پردازند. مشارکت دختران جوان را حتما فراهم کنید.

وی با گفتن اینکه هر برنامه ای را در سطح استانی و ملی می خواهید برگزار کنید به شکل مسابقاتی برگزار کنید که جوانان در آن مشارکت داشته باشند گفت : بحث های مختلف را به مسابقه بگذارید تا جوانان احساس کنند توانمندی خود را می توانند در جایی ارایه دهند. مهمترین انتظار من از استان ها کارهای اجرایی نیست، انتظار دارم تولید محتوا و گزارش های راهبردی در حوزه جوانان در استان ها انجام شود و ماهی یک بار حداقل یک گزارش تولیدی داشته باشید. باید دست ما از نظر محتوا و تحلیل در حوزه جوانان پر باشد. آینده اجتماعی ایران در دست فضای مجازی است. فضای مجازی برای ما اولویت است. حضور در شبکه های اجتماعی برای ما مهم است.  در استان حداقل ماهی یک کمپین در رسانه ها ایجاد کنید مثل کمپین کاهش اعتیاد، کمک به یک هنرمند در استان یا هر کمپینی که مربوط به جوانان باشد. مشارکتی ایجاد کنید که هدفمند برای جوانان باشد. جوانان زیادی در استان هستند که در تولید این شبکه ها توانمند هستند. اپلیکیشن های موبایل برای ما بسیار مهم است. راه اندازی شبکه های اجتماعی اختصاصی داخلی از دغدغه های مقام معظم رهبری است و جزو سیاست های ششم توسعه اعلام شده است .

محمد رضا رستمی موضوع بعدی مدنظر در حوزه جوانان را توجه به منزلت اجتماعی آنها  و پرهیز از نگاه ترحمی به آن ها عنوان کرد و گفت :  باید امید و خودباری را به جامعه جوان برگردانیم.اجازه نداریم با اقدامات ندانسته  ناامیدی در جامعه جوان گسترش دهیم. ناامیدی قطعا پایان زندگی افراد را  رقم می زند و افسردگی و انواع بیماری ها را ایجاد می کند . ضمن اینکه کمک می کنیم جوان ها دیده شوند و رشد کنند حواسمان به پرهیز از نگاه ترحمی به آنها هم باید باشد ، به جای اینکه به جوان ها نان دهیم باید  نان درآوردن را به آن ها یاد دهیم، خودباوری و عزت را از آن ها نگیریم.ما نیازمند بازگشت اعتماد به جوانان هستیم ،با رونمایی از پورتال اوقات فراغت این کار را انجام دادیم. با اعتماد کردن به یک سمن و باور اینکه  می تواند  پورتال ملی  راه اندازی کند که انجام هم داد و نشان داد که می شود به جوانان اعتماد کرد ، اگر در همه زمینه ها این اعتماد باز گردد مطمئنا کارها با کیفیت خوبی انجام خواهد شد.

رستمی با بیان اینکه باید توانمندسازی خودمان و همکارانمان در استان ها را جدی بگیریم افزود :در موضوع جوانان باید به تفاهم دست پیدا کنیم و از موضوعات جدید جوانان آگاه شویم. از شما می خواهم  موضوعاتی که مطرح شد را به بدنه کارشناسی خودتان در شهرستان ها منتقل کنید و بگذارید این همگرایی در همه سطوح اتفاق بیافتد.در حوزه  فعالیت جوانان جذب اسپانسر سخت بوده است ،طرح های ملی که ما معرفی می کنیم هر استانی که موفق شود برای طرح ملی از اسپانسر های ملی خودش استفاده کند ضمن اینکه این اسپانسر در سطح ملی و استانی معرفی خواهد شد علاوه بر آن هر منبعی که جذب کنید پنجاه درصدش برای خودتان و به معاونت های اداره کل های استانی و پنجاه درصدش هم به خود اسپانسرها اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی با اعلام اینکه  برنامه گردهمایی آینده ما در پاییز و اگر تمامی شرایطش فراهم باشد در یکی از استان های جنوبی برگزار خواهد شد گفت :  این روند را تکرار کنیم ،گفته های خود را  مرور کنیم و عملکرد خود را بررسی کنیم  تا  بتوانیم به واقعیت تعهدهایی که به هم می دهیم نزدیک تر شویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز