بازدید پیشکسوتان پزشکی از موزه تاریخ علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی

۱۳۹۴/۰۵/۳۰ - ۱۲:۵۴:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۹۷۲
بازدید پیشکسوتان پزشکی از موزه تاریخ علوم پزشکی و دانشکده علوم پزشکی
در آستانه روز پزشک جمعی از پیشکسوتان پزشکی کشور ، خبرنگاران و اعضای شورای شهر تهران از موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران و بخشهای مختلف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دیدن کردند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، این موزه در بنایی مربوط به دورة قاجاریه در تهران، با زیربنای حدود 2000 مترمربع در سال1380 به بهره‌برداری رسید و شامل بخش‌های ابزار و ادوات مرتبط با علوم پزشکی ، کتب خطی و اسناد پزشکی ، معرفی مشاهیر علوم پزشکی کشور،تاریخ پرستاری و مامایی ، تاریخ دامپزشکی ، تاریخ دندانپزشکی ، بخش طب گیاهی و سنتی و جنین‌شناسی است.

گفتنی ست ،بخش ابراز و ادوات موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران ،شامل اشیاء ‏دوره‌های پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی و ابراز و ادوات پزشکی مدرن است .‏

بخش دیرین انسان شناسی، به لحاظ غنای مواد، داده‌ها و جذابیت دارای اهمیت ویژه‌ای است. در این غرفه بخشی از روند تحول گونه ‏انسان در جهان و روند تحول ابزارهای سنگی در ایران، همراه با نمونه‌های متعددی از اسکلت و جمجمه که از حفاری‌های ‏نقاط مختلف ایران به دست آمده به نمایش در آمده است. ‏

به عنوان مثال‌ در این بخش جمجمه‌ای وجود دارد متعلق به دختری 13 ساله با قدمت حدود 4900 سال که بر اساس ‏مطالعات انجام شده از کهن‌ترین نمونه‌های جراحی در دنیای باستان است. این جمجمه توسط باستان‌شناسان ایتالیایی در ‏محوطه باستانی شهر سوخته در اطراف شهرستان زابل به دست آمده است. به دنبال مطالعات دیرین آسیب‌شناسی مشخص شدکه این فرد در دوران حیات دچار بیماری هیدروسفالی (جمع شدن آب درون جمجمه) بوده است و جراحان شهر ‏سوخته با وسایل در دسترس آن زمان که اغلب قطعات تراش خورده سنگ و شاید چند قطعه مفرغ بوده با ایجاد شکافی در ‏جمجمه، آب جمع شده را خارج ساخته‌اند. ‏

از دیگر نمونه‌های این غرفه اسکلت بسیار سالم مانده زن جوانی با قدمت حدود 5000 سال از محوطه شهر سوخته است و نیز ‏جسد پیر زنی حدوداً 70 - 65 ساله که توسط عوامل محیطی به صورت طبیعی مومیایی شده با قدمت حدود 800 سال که توسط ‏حفاران غیرمجاز از گورستان شهدای فهرج یزد کشف شده، در مورد دیگر جمجمه‌ای مربوط به کیدین هوتران پسر کورولوش از ‏پادشاهان عیلام جدید حدود (650 ق . م) که از قبری در روستای ارجان از توابع شهرستان بهبهان کشف شد.‏

دربخش‌های اسناد و نسخ خطی مجموعه‌ای از نسخ خطی در باب طب سنتی، مفردات و مرکبات، تشریح بیماریها، نسخه‌ها و ‏دستورالعمل‌ها موجود است. از جمله نسخ خطی ارزشمند این مجموعه نسخه‌ای از المنصوری تصنیف ابوبکر محمد بن ‏زکریای رازی است که قدیمی‌ترین نسخه خطی تاریخ‌دار از این کتاب است. این نسخه که تاریخ کتابت آن مورخ رجب ‏‏484 (هـ . ق) است به خط نسخ کهن نگاشته شده است.

بخش دواخانه نظامی در حدود سال‌های 1239 - 1233 (هـ . ش) توسط ارتش ایران طی حراجی که در کشور اطریش انجام ‏شده بود خریداری شد. این داروخانه اولین و تنها ‏داروخانه بوده است.

در بخش چشم پزشکی تاریخچه نخستین جراحیهای چشم ایران به چشم می خورد ‏

گسترش و ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی برای شناسایی، معرفی و انتقال میراث ارزشمند گذشتگان علوم مختلف پزشکی به نسل حاضر شناسایی، بررسی، گردآوری، مرمت و نگهداری آثار، ابزار و ادوات، مدارک و مستندات مربوط به علوم پزشکی از دوران قدیم تاکنون و ارائه آن به عموم از اهداف ایجاد این موزه است.

معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان متولی موزه تاریخ علوم پزشکی در دانشگاه امیدوار است با ‏حمایت و راهنمایی تمامی عناصر ذینفع در این اقدام ارزشمند فرهنگی در آینده‌ای نزدیک شاهد به ثمر رسیدن تلاش ‏دست‌اندرکاران و نیل به اهداف متعالی موزه باشد.

علاقه مندان برای بازدید از موزه ملی تاریخ علوم پزشکی ایران می توانند به خیابان کارگر شمالی, خیابان شانزدهم(فرشی مقدم), انتهای کوچه پارک علم و فناوری مراجعه کنند .

در ادامه برنامه امروز این گروه از بخشهای مختلف دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران دیدن کردند .

دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان قدیمی‌ترین مرکز آموزش عالی نوین و بزرگترین دانشگاه علوم پزشکی، میراث‌دار تاریخ پزشکی کشور است.

رئیس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران در باره گفت : پیش از تأسیس مدرسه دارالفنون، برای تحصیل طب در ایران برنامه مدونی وجود نداشت و علاقمندان به این رشته پس از طی مقدمات اولیه علوم در مطب پزشکان معروف به فراگیری قسمت‌های عملی طب می‌پرداختند.

امیر حسین امامی افزود :درسال 1228هجری شمسی (1849 میلادی )با تأسیس دارالفنون، طب بعنوان یکی از دروس اصلی آموزشی کلاس جداگانه‌ای را به خود اختصاص داد و اولین دوره فارغ‌التحصیلان کلاس طب در سال( 1235) شروع بکار کردند. مدرسه طب دارالفنون را شاید بتوان نخستین مدرسه عالی جدید ایران بشمار آورد. سال (1297) ، برای اولین بار رشته طب از دارالفنون جداشد و بصورت مدرسه مستقلی درآمد و رئیس و محل جداگانه‌ای به آن اختصاص یافت. در همان سال اوّلین بیمارستان زنان ایران رسماً افتتاح شد.

وی گفت :مدرسه داروسازی دارالفنون در سال (1301) ، مدرسه دندانسازی در سال (1307) به عنوان ضمیمه مدرسه عالی طب تأسیس شدند.

وی اضافه کرد : سال (1313)، مجلس شورای ملی اساسنامه تأسیس دانشگاه تهران را تصویب کرد و عملاً دانشگاه تهران با شش دانشکده (پزشکی، حقوق و علوم سیاسی، علوم، ادبیات، فنی، معقول و منقول) راه‌اندازی و کرسی‌های اصلی دانشکده پزشکی شامل کرسی پزشکی، کرسی داروسازی و کرسی دندانپزشکی معین شد.

امامی گفت :دانشکده پزشکی نخستین دانشکده دانشگاه از نظر انتقال به محل اصلی دانشگاه است ” پردیس مرکزی “ دانشگاه علوم پزشکی تهران مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین دانشکده‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و بهداشت کشور است.

وی افزود :دانشکده علوم پزشکی تهران سالانه بین 200 تا 300 دانشجو در رشته های مختلف پزشکی می پذیرد که برای ارتقای سطح آموزش انها نیاز به امکانات و تجهیزات آموزشی پیشرفته تر داریم .

دکتر امامی گفت ساختمان اینجا نیز باید حفظ و مرمت شود و با توجه به کلنگ پردیس پزشکی دانشگاه تهران در سال گذشته نیاز است تا با حمایت مسئولان در سطح ملی این دانشکده با ویژگیهای یک دانشکده پیشرفته مطابق با استانداردهای روز دنیا ساخته شود

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز