وزیر آموزش و پرورش :

سال گذشته ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزه داشتیم/ اینکه می‌گویند آموزش و پرورش به اصل ۳۰ توجه ندارد یک سخن نادرست است/ دولت یازدهم دولت تقویت بخش غیر دولتی است

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۱:۳۲:۰۲
کد خبر: ۳۱۰۲۰۰
سال گذشته ۱۱۰ مدرسه تک دانش آموزه داشتیم/ اینکه می‌گویند آموزش و پرورش به اصل ۳۰ توجه ندارد یک سخن نادرست است/ دولت یازدهم دولت تقویت بخش غیر دولتی  است
دکتر علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش دوره آموزشی بررسی جایگاه مشارکت های مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با رویکرد سند تحول بنیادین گفت: دولت یازدهم سیاست دولت تقویت بخش غیردولتی و استفاده از توان و اقدامات بخش غیردولتی است. اگر در عمل ضعف هایی هم در کار است به پای کمبود امکانات و مشکلات بگذارید.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا ، وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه در آستانه برنامه ششم توسعه هستیم و همانطور که قبلا ارایه شد و در سیاست های ابلاغی مقام معظم تاکید شد، سند تحول نظام آموزش و پرورش مبنای عمل ماست گفت : این گرد همایی به نقش بخش غیردولتی می پردازد در راستای سند تحول بنیادین و امید داریم خروجی این گردهمایی جای پایی در برنامه ششم توسعه داشته باشد و سال های 95 تا 99 شاهد توسعه بیشتر و حضور بالاتر مردم در فرایند تعلیم و تربیت باشیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت:  سیاست پنج گانه ای که آموزش و پرورش در دولت یازدهم اعلام کرده است عبارت است از ساماندهی و به سازی منابع انسانی، توسعه مشارکت آموزش و پرورش، ارتقای مدیریت آموزشگاهی و تمرکز زدایی در آموزش و پرورش است. سیاست پنج گانه مدیریتی در دولت یازدهم در بحث آموزش و پرورش است.

وی افزود: احساس ما این است که استفاده از سرمایه های ملی در اجرای اصل 30 قانون اساسی و توسعه آموزش و ایجاد عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی برای همه یک تکلیف باشد. حق نداریم از سرمایه های ملی استفاده نکنیم. حضور بخش غیردولتی در کنار بخش دولتی می تواند عامل ارتقا و ارایه الگوهای خوبی برای نظام تعلیم و تربیت شود. مدارس غیردولتی می توانند کمک کنند از سرمایه های ملی بهره ببریم. اگر مدرسه ای صندلی خالی و امکانات اضافه بر دانش آموزان دارد این برای کشور به لحاظ مالی سرمایه است و باید از آن استفاده شود. همچنین استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز می تواند کمک زیادی در این زمینه باشد. تعداد زیادی از فارغ التحصیلان در مدارس غیردولتی مشغول فعالیت هستند که این نه تنها به کمک آموزش و پرورش آمده است بلکه به کمک اشتغال زایی هم آمده است؛ البته موانعی هم در پیش روست که به تدریج باید رفع شود. آموزش از راه دور به عنوان یک حرکت تکمیلی است و امیدواریم در تقویت آموزش از راه دور به  فناوری های نوین مجهز شویم ؛ یکی از خواسته های موسسان آموزش از راه دور ،برطرف کردن مشکلات آن هاست که لازمه اش در درجه اول دقت خود این موسسان است.

وی با بیان این که قانون شوراها به عنوان یک قانون مترقی هنوز ظرفیت های فراوانی برای کار دارد افزود : تا امروز به همت استانداران دولت یازدهم و به طبع آن فرمانداران و شوراهای آموزش و پرورش از رونق بالایی برخوردار بوده است . شوراهای آموزش و پرورش ظرفیت های فراوانی را در مواد قانونی دارد که می تواند بسیاری از خلا های ما را رفع کند و از طریق آن ها توانسته ایم از امکانات شهرداری ها و سایر نهادها استفاده های خوبی داشته باشیم.

وی چنین ادامه داد :همچنین با عقد تفاهم نامه با دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد موفق شده ایم  منابع خوبی برای آموزش و پرورش جذب کنیم. خیران مدرسه ساز و مدرسه یار کمک های بسیاری  ارایه کرده اند. امروزه دو میلیون و صدهزار دانش آموز در مدارس خیرساز مشغول تحصیل هستند. این ها ظرفیت هایی است که بخش غیردولتی به امکانات آموزش و پرورش اضافه کرده است. توسعه بخش غیردولتی به معنای نفی و نقض اصل 30 قانون اساسی نیست بلکه در کمک به آن است.

فانی با گفتن ازاینکه  می گویند آموزش  و پرورش به اصل 30 توجه ندارد گفت : این سخن  است ، برعکس در راستای توسعه عدالت آموزشی بیش از سایر دولت ها اقدام شده است. سال تحصیلی گذشته در سطح کشور 110 مدرسه تک دانش آموزه داشتیم که این برای دولت و جمهوری اسلامی افتخار است ،به همین دلیل است که در پروژه جهانی آموزش برای همه ،کشور ایران یکی از موفق های دنیاست. تلاش ما بر این بوده است اصل 30 که یک اصل مترقی در اصول قانون است به خوبی اجرا شود و توسعه مدیریتی و استفاده از توان مردم در آموزش نه تنها مغایر آن نیست بلکه به کمک اصل 30 آمده است.

فانی افزود: سال گذشته هم در دوره ابتدایی، هم متوسطه اول، هم متوسطه دوم و پیش دبستانی شاهد رشد تحت پوشش دانش آموزان بودیم که این حاصل سیاست های درست آموزش و پرورش است. موسسان مدارس غیردولتی برای ارتقای کیفیت مدارس در بعضی مناطق که مدارس غیردولتی کیفیت لازم را ندارند کمک کنند و با همت موسسان و شورای آن ها انتظار داریم روز به روز شاهد افزایش کیفیت باشیم. قانون مدارس غیردولتی در کمیسیون فرهنگی مجلس در دست بررسی است و با توجه به اینکه مجلس یک بار آن را تصویب کرده است امیدواریم روند آن با سرعت انجام شود. سیاست ما در محدود کردن مدارس خاص است. وقتی در منطقه ای مدرسه ای با عنوان خاص تاسیس می شود نمی شود ظرف یک سال آن را تعطیل کرد اما جهتگیری ما در راستای محدود کردن مدارس خاص و تقویت مدارس عادی و رسیدگی بیشتر به مدارس غیردولتی است. امیدواریم در این دولت با توجه به دیدگاه های رییس جمهوری و اعضای دولت بتوانیم در توسعه بخش غیردولتی بیش از پیش موفق باشیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز