رئیس انجمن داروسازان خوزستان:

افزایش مالیات‌ بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است

۱۳۹۴/۰۵/۳۱ - ۱۲:۵۴:۲۲
کد خبر: ۳۱۰۲۲۹
افزایش مالیات‌ بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است
رئیس انجمن داروسازان خوزستان گفت: قراردادهای یک طرفه و ناعادلانه با سازمان‌های بیمه‌گر و مالیات‌های ناعادلانه و افزایشی بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است.
به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، دکتر 

منصور آرزومند اظهار کرد: داروسازان در زمینه‌های مختلفی همچون کارخانه داروسازی (صنعت ساخت و کنترل دارو)، واحدهای تهیه و تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، کارهای اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شرکت‌های پخش و توزیع دارو، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در مورد دارو و مسائل مرتبط و ارائه خدمات دارویی و مشاوره‌های دارویی در بیمارستان به بیماران بستری مشغول خدمت‌رسانی هستند.

وی اضافه کرد: داروخانه آخرین حلقه چرخه درمان و ملموس‌ترین نقش داروساز برای مردم است.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان با بیان اینکه بیش از 80 درصد فارغ‌التحصیلان داروسازی جذب داروخانه می‌شوند، افزود: داروساز در دسترس‌ترین عضو درمان و قابل اعتماد برای مردم بوده که برای گرفتن مشاوره و راهنمایی در مورد بیماری، نحوه پیگیری درمان و معرفی پزشک به وی مراجعه می‌شود.

آرزومند عنوان کرد: مهمترین مسئولیت‌های داروساز در داروخانه کنترل نسخ و تطبیق داروهای تجویز شده با سن و جنس بیمار، مشاوره به بیمار در حین ارائه نسخه از قبیل، نحوه، زمان و فاصله، مقدار و مدت مصرف دارو، عوارض ناخواسته و جانبی احتمالی، ادامه یا قطع دارو در صورت مشاهده نشانه‌های خاص، رژیم غذایی در دوره مصرف دارو، احتیاط در مصرف توام داروها، نحوه نگهداری داروها و غیره است.

وی تصریح کرد: بررسی موارد ابهام و در صورت لزوم جایگزینی اقلام در نسخ تجویزی پس از مشاوره با پزشک معالج، عرضه داروهای بدون نسخه (OTC) و ارائه راهنمایی دارویی برای استفاده از آنها، نظارت بر شرایط نگهداری داروها، شکل ظاهری، کیفیت فیزیکی، تاریخ مصرف، نحوه تدارک و عرضه داروها، ساخت و بسته‌بندی مناسب داروهای ترکیبی، راهنمایی مراجعان در ارتباط با مراقبت‌های اولیه بهداشتی، اعلام مشکلات مشاهده شده در داروها برابر الگوی تعیین شده از سوی اداره کل دارو و نظارت بر اجرای فراخوان جمع آوری داروها (recall) نیز از جمله وظایف دیگر داروساز است.

آرزومند اضافه کرد: جالب است بدانید با تمام مسئولیت‌ها و کار علمی و حرفه‌ای که داروساز انجام می‌دهد، خدمات داروساز جزو خدمات درمانی محسوب نمی‌شود و تعرفه خدمات دارویی که به تازگی در کتاب ارزش‌های نسبی (cpt) برای ارائه خدمات فوق در نظر گرفته شده، بسیار ناچیز بوده و مورد اعتراض داروسازان قرار گرفته است، اما در عین حال هر از گاهی مورد هجوم و اعتراض ناعادلانه و غیرکارشناسی افراد، ارگان‌ها و نشریات مختلف قرار می‌گیرند.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: مهمترین مطالبه داروسازان در این زمینه پذیرش این تعرفه توسط سازمان‌های بیمه‌گر و واقعی شدن مقدار آن متناسب با مسئولیت‌های یک داروساز در قبال نسخه تجویزی است که علاوه بر آن داروسازان با مشکلات متعددی مواجه شده و مرتب به چالش کشیده می‌شوند.

آرزومند به مشکلات و چالش‌های داروسازان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: قراردادهای یک طرفه و ناعادلانه با سازمان‌های بیمه‌گر، عدم الزام آنها به پرداخت مطالبات داروخانه‌ها در یک بازه زمانی مشخص، منطقی و عدم پرداخت دیرکرد در تاخیرهای شش ماهه آنها در پرداخت مطالبات که اقتصاد داروخانه را شکننده و ضعیف می‌کند، سود یا مارژین پایین دارو و بعضی اقلام مصرفی (برخی داروهای خاص با سود کمتر از 18 درصد)، مالیات‌های ناعادلانه و افزایشی بدون توجه به سود پایین از مهمترین مشکلات داروسازان است.

وی افزود: همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر و هزینه‌های پرسنلی و جاری داروخانه و عدم توجه به اقتصاد داروخانه‌ها با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت به ویژه در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک و ابلاغ  آیین‌نامه جدید تاسیس داروخانه‌ها که بعضی از ضوابط آن احتیاج به اصلاح دارد نیز از جمله دیگر مشکلات داروسازان بوده که نیازمند توجه و رسیدگی از سوی مسئولان مرتبط است.

رئیس انجمن داروسازان خوزستان خاطرنشان کرد: افزایش پذیرش دانشجو در رشته داروسازی بدون توجه به فرصت‌های شغلی مورد نیاز و مشکلات آینده شغلی داروسازان، مسائل و مشکلات دائمی با شهرداری، عدم همکاری شرکت‌های توزیع دارو در زمینه سررسید تسویه فاکتورها با توجه به تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها و توزیع نامناسب برخی اقلام در کمبودهای دوره‌ای نیز از مشکلات پیش روی جامعه داروسازی به‌ویژه در سطح استان خوزستان است.

وی گفت: با این حال داروسازان این پتانسیل را دارند که در هر جایگاهی که دارو تجویز و مصرف می‌شود به ایفای نقش پرداخته و به منطقی‌تر شدن مصرف دارو در فرآیند درمان بیماران کمک کنند.

وی تاکید کرد: هنوز ما داروسازان با عشق و علاقه، با وجود تمام مصائب و مشکلات، در رفع دردهای بیماران می‌کوشیم و تمام دلخوشی‌مان لبخند از سر رضایت بیمار و دعای خیری است که بدرقه راهمان می‌کنند.

گفتنی است: داروسازان با توجه به دانش و اطلاعات علمی و توانایی‌های ذاتی و اکتسابی خود در زمینه مدیریت موثر منابع، اعم از منابع انسانی، فیزیکی، مالی و همچنین اطلاعات در حوزه‌های مختلفی مشغول فعالیت و خدمت‌رسانی هستند.

پنجم شهریورماه جاری سالروز بزرگداشت مقام علمی زکریای رازی‌ست که به‌عنوان روز داروساز در کشورمان نامگذاری شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز