معاون درمان با ارائه گزارشی از دستاوردهای برنامه تحول نظام سلامت خبر داد:

انجام ۳۵ میلیون ویزیت در کلینیک های ویژه / انتقال ۱۳۷۳ مجروح توسط اورژانس هوایی

۱۳۹۴/۰۶/۰۷ - ۱۵:۰۰:۵۳
کد خبر: ۳۱۲۴۳۰
معاون درمان با بیان این که اجرای برنامه تحول نظام سلامت سطح پوشش بیمه ای درمان را به 95 درصد رسانده است، گفت: اجرای این برنامه باعث شد تا 9 میلیون نفر که فاقد پوشش بیمه ای بودند، تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دکتر محمد آقاجانی در نشست خبری امروز، با اشاره به بهره مندی 9 میلیون نفر از خدمات بستری در بیمارستان ها در طی 14 ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت، افزود: میزان پرداختی بیماران در مناطق شهری از 37 درصد به 6 درصد و در مناطق روستایی و عشایر به 3 درصد کاهش یافت.

دکتر آقاجانی همچنین، به کاهش میزان ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان جهت تهیه دارو و ملزومات مصرفی اشاره کرد و افزود: با اجرای این طرح میزان ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان به 3 درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، میزان اقلام دارویی در بیمارستان به 190 درصد رسیده است و قیمت لوازم مصرفی و نوع خرید تجهیزات پزشکی حدود 42 درصد کاهش داشته است.

معاون درمان با اشاره به اجرای برنامه پزشکان مقیم در طرح تحول نظام سلامت، اظهار داشت: در 198 شهر در 406 بیمارستان، 7200 پزشک در 19 رشته مقیم شده اند که در حال حاضر در شب حدود 900 پزشک متخصص مقیم در بیمارستان ها حضور دارند.

دکتر آقاجانی همچنین، تعداد پزشکان متخصص مقیم در مناطق محروم به طور تمام وقت را با اجرای برنامه تحول نظام سلامت از 1400 به 3400 پزشک عنوان کرد و گفت: 4800 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص در 201 شهر محروم به صورت تمام وقت مقیم شدند.

وی در ادامه، ارتقای کیفیت ویزیت در خدمات سرپایی طی 14 ماه اجرای برنامه تحول نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در 596 کلینیک ویژه 11 هزار پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص حضور دارند که 35 میلیون بار ویزیت کرده اند.

برنامه ریزی برای راه اندازی 250 کلینیک تخصصی ویژه

به گفته دکتر آقاجانی، تاسیس  و راه اندازی 250 کلینیک تخصصی ویژه برنامه ریزی شده است که خدمات ارزان قیمت با پوشش بیمه ای ارائه می دهند.

معاون درمان همچنین، از کاهش میزان سزارین بعد از 20 سال در کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته میزان سزارین در کل کشور 5.5 درصد کاهش داشته که 548 هزار زایمان طبیعی در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت صورت گرفته است.

وی افزود: به منظور ارتقای کیفیت خدمات زایمان طبیعی، گسترش و راه اندازی 366 بلوک زایمانی برنامه ریزی شده و همچنین 1100 واحد اختصاصی زایمان طبیعی با هدف بهبود کیفیت خدمات، حفظ حریم شخصی مادر و کاهش میزان عفونت ها در نظر گرفته شده است.

به گفته دکتر آقاجانی، استان فارس بیشترین افزایش زایمان طبیعی و کاهش سزارین را داشته است.

نوسازی 30 هزار تخت بیمارستانی

معاون درمان در ادامه، با اشاره به نوسازی 30 هزار تخت از بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت در راستای برنامه هتلینگ طرح تحول سلامت، گفت: حدود 2100 متر مربع از بیمارستان ها در برنامه نوسازی بوده است که 1.4 درصد از آن تمام شده و 7 هزار متر مربع دیگر باقی مانده است.

دکتر آقاجانی با بیان این که حدود 2 هزار اتاق عمل در دستور کار نوسازی و تجهیز می باشد، افزود: در خصوص نوسازی و بازسازی تجهیزات پزشکی 1000 میلیارد تومان در سال گذشته هزینه شده و نوسازی 15هزار از تجهیزات پزشکی که از سال گذشته آغاز شده، امسال نیز به پایان می رسد.

معاون درمان همچنین، با اشاره به این که تعداد تخت بیمارستانی در بخش دولتی و خصوصی 1.5 تخت به ازای هزار نفر است، گفت: در بخش دولتی 1 تخت برای هزار نفر موجود می باشد.

کمبود 80 هزار تخت بیمارستانی در کشور

دکتر آقاجانی با بیان این که هدف وزارت بهداشت افزایش 80 هزار تخت بیمارستانی است، اظهار داشت: در حال حاضر دولت تنها پتانسیل افزایش 2 هزار تخت بیمارستانی در هر سال را دارد که برای رسیدن به 80 هزار تخت نیاز به 40 سال زمان است.

وی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت خیرین در افزایش تخت های بیمارستانی تاکید کرد و گفت: هزینه راه اندازی هر تخت بیمارستانی حدود 500 میلیارد تومان است و حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان برای راه اندازی 80 هزار تخت بیمارستان اعتبار نیاز است.

دکتر آقاجانی همچنین با تاکید بر ایجاد جاذبه سرمایه گذاری برای کمک به حوزه سلامت، نرخ خرید خدمت و تضمین خرید خدمت را مهمترین جاذبه های سرمایه گذاری عنوان کرد.

راه اندازی 17 پایگاه اورژانس هوایی و نیاز به 44 پایگاه دیگر

معاون درمان در ادامه به ارتقای خدمات اورژانس هوایی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 17 پایگاه هوایی اورژانس داریم که با توجه به پوشش جغرافیایی کشور نیازمند به 44 پایگاه است.

به گفته دکتر آقاجانی، 1373 بیمار اورژانسی و مجروح حوادث ترافیکی با 886 سورتی پرواز توسط 17 پایگاه اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان این که تامین بالگرد های اورژانس هوایی از طریق خرید خدمت از نیروهای مسلح بوده است، افزود: طی مذاکراتی با جمعیت هلال احمر خواستار بالگرد تخصصی از هلال احمر هستیم.

معاون درمان همچنین، تدوام برنامه های 8 گانه طرح تحول نظام سلامت و حفظ دستاوردهای این برنامه را مهمترین رسالت وزارت بهداشت در سال های آتی بیان کرد و گفت: مراقبت حاد از بیماران اورژانسی، گسترش و ایجاد 2 هزار تخت اورژانس بیمارستانی و توسعه 2400 تخت مراقبت های ویژه از برنامه های وزارت بهداشت در سال های بعد  است.

کمبود 5 هزار تخت ICU

به گفته وی، در حال حاضر در بخش ICU 5800 تخت داریم که حدود 5000 هزار تخت کمبود داریم.

دکتر آقاجانی همچنین، به ایجاد نظام درمان بیماری ها در آینده اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های ما بررسی بیماری های سکته های مغزی، قلبی، مجروحین ترافیکی و سرطان ها است که حدود 75 درصد از علت مرگ و میر در کشور را تشکیل می دهند.

وی افزود: نظام درمان یک باز آرایی در روش های درمانی برای این 4 بیماری انجام می دهد.

دکتر آقاجانی درمان سرپایی از طریق کلینیک های ویژه و اضافه شدن 250 کلینیک ویژه به 596 کلینیک ویژه دیگر را از برنامه های دیگر بیان کرد.

معاون درمان در ادامه در خصوص اصلاح اورژانس های بیمارستانی، گفت: در حدود یک ماه گذشته 15 اورژانس اصلی که بیشترین مراجعات را داشتند بررسی شدند که با این روش 21 اشکال در جهت اصلاح اورژانس ها شناسایی شد.

وی با اشاره به مشارکت دانشگاه علوم پزشکی مربوطه در آسیب شناسی و اصلاح اورژانس بیمارستانی، افزود: با بررسی در این اورژانس ها مشخص شد که نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و ساختمانی نیاز به اصلاح دارند.

به گفته وی، حدود 700 نفر کمبود نیروی انسانی شناسایی شدکه برای این 15 اورژانس 15 میلیارد تومان تجهیزات پزشکی و ساختمانی خریداری شد.

دکتر آقاجانی در ادامه به نظام ثبت مرگ مادران باردار در بیمارستان های تحت پوشش وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: کاهش مرگ مادران باردار به 19.6 در 100 هزار تولد زنده رسیده است که امیدواریم این درصد همچنان کاهش یابد.

به گفته وی،  برای هر مرگ مادر بارداری که در بیمارستان اتفاق می افتد کمیته ای نظر می دهد.

راه اندازی 169 مرکز تشخیص و درمان سرطان در دستور کار قرار دارد

معاون درمان همچنین، در خصوص خدمات سرپایی به بیماران سرطانی گفت: در حال حاضر 169 مرکز تشخیص و درمان زودرس سرطان مکان یابی و در حال راه اندازی است و بخشی از اعتبارات برای این کار به دانشگاه های علوم چزشکی کشور اختصاص داده شده هم داده شده و مقرر شد تمام دانشگاه های علوم پزشکی مکلف هستند تا 15 مهر ماه سال جاری راه اندازی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز