کشف چند اثر تاریخی ۹هزار ساله در کاوش‌های باستان شناسی در جیرفت

۱۳۹۴/۰۶/۱۱ - ۰۹:۳۰:۲۸
کد خبر: ۳۱۳۷۰۹
کشف چند اثر تاریخی ۹هزار ساله در کاوش‌های باستان شناسی در جیرفت
دومین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه تاریخی اسفندقه جیرفت به کشف خشت های سیگاری و چندین اثر دیگر از جمله سنگ چخماق منجر شد .

به گزارش گروه جوان وجامعه خبرگزاری برنا، نادر علیداد سلیمانی سرپرست گروه باستان شناسی پیش از تاریخ محوطه تاریخی اسفندقه با اعلام این خبر گفت :هیأت باستان شناسی با هدف شناخت بیشتر آثار معماری به عنوان بقایای کهن ترین استقرار های دایم شناخته شده در شرق ایران اقدام به گسترش کارگاه فصل نخست کرد .

او با اشاره به شناسایی مجموعه ارزشمندی از معماری دوره نوسنگی، افزود:بر اساس کاوش های صورت گرفته خشت های سیگاری به طول نیم متر که در خمیره آنها از خرده های گیاهی (کاه )استفاده شده است و ملات گل رس مصالح به کار رفته در بناهای معماری کشف شد .

به گفته او این فضاها راست گوشه بوده و در تزیین سطح داخلی تعدادی از دیوارها از گل اخری قرمز رنگ استفاده شده است .

این باستان شناس همچنین اظهار داشت:نکته مهم تر اینکه با توجه به یافته های فرهنگی هنگام کاوش درون این فضاهای استقراری و همچنین سکوسازی صورت گرفته و تزیین آن با گل اخری بیانگر اینست که این فضاها جنبه آیینی داشته و حکم معبد داشته اند .

سلیمانی مهمترین یافته های دومین فصل کاوش در محوطه تاریخی اسفندقه را افزون بر مجموعه ارزشمند معماری ، تیغه ها و زیر تیغه های از جنس سنگ ابسیدین و سنگ چخماق اعلام کرد که با مهارت و استادی کم نظیری ساخته شده اند .

او افزود :وجود گونه های در خور توجهی از توکن (ابزار شمارشی )، مهره ها ، مته، پیکرک های انسانی به دست آمده از درون فضای آیینی در خور تأمل است .

این باستان شناس درادامه تصریح کرد :بر پایه آزمایش های صورت گرفته بر روی زغال های به دست آمده از کاوش ، این استقرارها متعلق به اواخر هزاره هفتم پیش از میلاد و دوره نوسنگی معرف استقرار های دایم دوره نوسنگی در جنوب شرق ایران است.

او افزود:دشت اسفندقه با وسعتی افزون بر 300کیلومتر مربع در 70کیلومتری غرب دشت جیرفت در جنوب استان کرمان قرار دارد و بر پایه پژوهش های باستان شناسی صورت گرفته نخستین استقرارهای دایم در دوره نوسنگی دراین بخش از جنوب شرق ایران شکل گرفته است .

در فصل نخست کاوش که تیرماه سال گذشته صورت گرفت افزون بر تعیین عرصه و حریم تپه باستانی گاوکشی ، یک کارگاه و سه گمانه با هدف شناخت لایه های فرهنگی تپه حفر شد .

کاوش درکارگاه مرکزی تپه افزون بر داده های فرهنگی چون گونه های سفال، توکن ها و ابزار سنگی ، مجموعه ارزشمندی از آثار معماری به همراه داشت .

مجوز دومین فصل کاوش های باستان شناسی محوطه پیش از تاریخ اسفندقه که در تیر و مرداد سالجاری صورت گرفت توسط رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده بود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز