وزیر بهداشت در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی:

تحول در آموزش علوم پزشکی از حلقه های اصلی طرح تحول سلامت است

۱۳۹۴/۰۶/۱۳ - ۱۶:۱۴:۱۴
کد خبر: ۳۱۴۴۲۴
وزیر بهداشت، در نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور، حوزه آموزش را از مهمترین حوزه های نظام سلامت کشور عنوان کرد و اظهار داشت : کلیه خدمات نظام سلامت متاثر از آموزش علوم پزشکی است چرا که چالش های آموزش علوم پزشکی مستقیما بر کیفیت خدمات ارائه شده در این نظام اثرگذار است.

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست روسای دانشگاههای علوم پزشکی کشور ، تحول در آموزش علوم پزشکی را از حلقه های اصلی طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت در تحول سایر حوزه ها جهت گیری رضایت مردم بوده و تحول نظام آموزش نیز در همین راستا صورت خواهد گرفت و اثرات آن بر خدمات سلامت قابل مشاهده خواهد بود.

وی با بین اینکه تحول آموزش گام چهارم طرح تحول سلامت است گفت کارهای بسیار ارزشمندی در حوزه آموزش بویژه در دوره مسئولیت دکتر لاریجانی صورت گرفته که جا دارد از ایشان و همکاران دست اندرکار این طرح ها تشکر شود. وزیر بهداشت یکی از مهمترین این اقدامات را طرح آمایش سرزمینی برشمرد و با تاکید بر لزوم نگاه جدی به این بخش گفت باید از رویکرد منطقه ای در آمایش پرهیز گردد و توسعه های آموزش پزشکی کشور کاملا در حیطه طرح آمایش سرزمینی صورت پذیرد.

دکتر هاشمی ارتقاء کیفیت در نظام سلامت، پیشگیری از گسترش های بی رویه و غیرهدفمند در نظام سلامت کشور را از مزایای آمایش سرزمینی برشمرد و گفت در نظر است ماموریت های محوله به مناطق کشور متناسب با ظرفیت های موجود به دانشگاهها واگذار گردد تا بار اضافی به هیچ یک از دانشگاهها تحمیل نشود.

دکتر هاشمی ساماندهی آموزش پزشکان عمومی را از برنامه هایی ذکر کرد که باید به آن توجه شود و گفت: درنظر است با ساز و کار خاصی کیفیت آموزش دوره پزشکی عمومی ارتقاء یابد.

دکتر هاشمی به بسته های تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت اجرای تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی مستلزم حمایت رئیس و هیأت رئیسه دانشگاهها می باشد.

وی استانداردسازی آزمون های ملی و تجدیدنظر درخصوص آزمون ها را از اهم این برنامه ها عنوان کرد و افزود: این حوزه در ارتقاء نظام سلامت کشور بسیار موثر است و باید به صورت خاص و با رویکرد ویژه به ارتقاء مهارتهای دانش آموختگان دانشگاهها ساماندهی شود.

وزیر بهداشت توجه به بومی گزینی را از برنامه های اصلی که می بایست به آن توجه شود برشمرد و اظهار داشت : ضروری است وضعیت افرادی که از سهمیه بومی در دوره های مختلف بهره مند شده اند به نحوی ساماندهی شود که بتوانند خدمات ارزشمندی را در مناطق ارائه نمایند.

دکتر هاشمی درخصوص افزایش ظرفیت رشته های علوم پزشکی در کلیه مقاطع گفت باتوجه به شرایط خاصی که در ظرفیت های ویژه وجود دارد، چنانچه این اقدام صورت نمی گرفت داوطلبانی که از سهمیه آزاد استفاده کرده اند آسیب جدی می دیدند، لذا سعی شده که با نگاهی عدالت محور، سهمیه آزاد به همان روال گذشته باقی بماند و کاهش نیابد.

وی افزود: باتوجه به سهمیه های ایجاد شده توسط مجلس شورای اسلامی، ضرورت دارد در مسیر کوتاه شدن مدت و حذف تدریجی خدمات طرح نیروی انسانی گام برداریم.

دکتر هاشمی تاکید کرد: باید برنامه ریزی مناسبی برای توسعه ارتباطات بین المللی در دانشگاهها صورت گیرد، خصوصا جا دارد تلاش های وسیعی برای آموزش دانشجویان مسلمان کشورهای منطقه صورت گیرد. لیکن باید طوری برنامه ریزی شود که دانشگاهها با هم رقابت نکنند و چند دانشگاه با یک کشور تفاهم نامه همکاری امضا ننمایند. وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تحول حوزه های بهداشت و درمان تا حدودی پیشرفت کرده است ،گفت: کار اصلی دانشگاهها در حال حاضر اجرای کارهای کلان و تحول در حوزه های آموزش و پژوهش است.

وی فعال شدن بخش خصوصی در حوزه آموزش علوم پزشکی را یکی از ماموریت های دانشگاهها عنوان کرد و گفت دانشگاهها می بایست با بهره گیری از نیروهای جوان در بخش دولتی و ایجاد فرصت های شغلی برای این عزیزان، با ساز و کار حمایتی ویژه، اساتید پیشکسوت حوزه را در راستای تاسیس دانشگاه و توسعه بخش خصوصی سوق داده و از گنجینه تجربیات ایشان در ارتقاء آموزش علوم پزشکیبه نحو مناسب بهره برداری نمایند.

دکتر هاشمی مجددا بر لزوم نظارت مستقیم روسای دانشگاهها بر اجرای طرح تحول آموزش در دانشگاه تاکید کرد و گفت: بدون شک حمایت مدیریت کلان دانشگاهها شرط اصلی برای اجرای اثربخش برنامه های تدوین شده در دانشگاهها خواهد بود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز