چمران:

اجازه دهندگان ساخت در حریم رودخانه ها مجرمند

۱۳۹۴/۰۶/۱۴ - ۱۲:۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۶۷۹
اجازه دهندگان ساخت در حریم رودخانه ها مجرمند
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها باید جرم تلقی شود، گفت: افرادی هم که اجازه ساخت در حریم رودخانه ها را می دهند، مجرمند و باید خیلی شفاف و علنی به همه مردم اعلام شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، مهدی چمران در جلسه شورای شهرستان تهران بر ضرورت اصلاح قانون ساخت و ساز در حریم رودخانه ها و نیز توجه به روستاها تاکید کرد.

چمران در این جلسه گفت: ساخت و ساز در حریم رودخانه ها قاعدتا نمی بایست صورت گیرد و ساخت و ساز در این محدوده ها باید جرم تلقی شود.

وی ادامه داد : من این موضوع را بارها بیان کردم و امیدوارم روند اصلاح قانون در مجلس شورای اسلامی شدت بگیرد و دیگر شاهد صدور اجازه ساخت و ساز در حریم رودخانه ها نباشیم.

وی ادامه داد : البته این قانون مشکلاتی هم دارد، چرا که بسیاری از روستاها، خود در آن حریم بزرگ واقع شده اند و به فاصله چند متر از رودخانه‌ها خانه‌های روستایی وجود دارد که از قدیم ساخته شده و فضای باز ندارند که 150 متر به عقب بروند.

چمران افزود: این موضوع عملا روستایی ها را دچار مشکل کرده و باید برای حل این مشکل، قانونی را تدوین کنند که متناسب با شرایط محلی باشد. جایی که 150 متر فضا وجود داشته باشد، مشکلی نخواهد بود، ولی جایی که تنگه رودخانه هست یا حتی لوله کشی گاز از شانه جاده انجام می شود، باید تمهیدات خاصی در قانون اندیشیده شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: به هر صورت آنچه واضح و مبرهن است این است که هیچ ساخت و ساز جدیدی نباید در حریم رودخانه ها انجام شود و باید این مهم جرم تلقی شود. کسانی هم که اجازه چنین ساخت و ساز هایی را می دهند نیز مجرمند و باید شفاف و علنی و عیان به مردم معرفی شوند.

چمران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع لزوم توجه به روستاها تاکید کرد و گفت: باید شرایط و زمینه هایی فراهم شود تا خود روستاییان بتوانند روستای خود را اداره کنند و در این راه باید به شوراهای روستاها اختیار داده شود و این موضوع هم باید در چهارچوب و ضوابط قانونی کشور جا بیافتد که روستاییان خود می توانند برای خود تصمیم بگیرند که این امر برای کشور هم سودمند خواهد بود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: توجه به روستاها موجبات رشد و توسعه کشور را فراهم می آورد و من به جد تاکید می کنم که روستاهای ما زمینه توسعه کشور است و حتی زمینه توسعه شهر ها نیز می باشد.

وی اظهار داشت : اگر روستاهای ما آباد نشوند، یک روستایی اشتغال و درامد نداشته باشد به شهر می آید و یا در اطراف آن به صورت غیر قانونی ساکن می شود و جمعیت حاشیه نشین را به وجود می آورد. حال واضح است که حاشیه نشینی چه مشکلاتی را برای شهر و خود افراد حاشیه نشین به وجود می آورد. ساختمان هایی که هیچگونه ضوابط ایمنی در آنان رعایت نشده و محل هایی که امنیت اجتماعی هم ندارند.

 

چمران افزود: از طرفی عدم توجه به روستاییان موجب ازمحلال کشاورزی خواهد شد و به اقتصاد ما ضربه می زند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مهاجرت بی رویه روستاییان گفت: زمانی گفته می شد برای روستاها مدارس ساخته شود تا نیازی به طی مسافت طولانی آنان به شهر ها نشود اما امروزه می بینیم که مدارس در روستاها وجود دارند اما تک دانش اموزانی در آن حضور می یابند. بنابراین باید شرایطی را برای این عزیزان فراهم آورد تا بتوانند نیاز های خود را برطرف کنند.

وی با اشاره به مشکلات روستاها نیز گفت: بخشی از این عزیزان در تامین آب برای محصولات خود دچار مشکل هستند و وزارت جهاد کشاورزی بایستی به خصوص سیستم های آبیاری مدرن را در اختیارشان بگذارد .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز