ساخته شده توسط دانشجویان دانشگاه تهران ؛

خودروی خورشیدی «غزال ۳» نماینده دانشجویان ایران در مسابقات جهانی استرالیا

۱۳۹۴/۰۶/۳۰ - ۰۶:۰۱:۰۱
کد خبر: ۳۲۰۹۰۶
خودروی خورشیدی «غزال ۳» نماینده دانشجویان ایران در مسابقات جهانی استرالیا
سومین خودروی خورشیدی تیم دانشگاه تهران به مسابقات جهانی world solar challenge در کشور استرالیا منتقل شد . این خودرو در حالی راهی سفر شده است که دانشجویان سازنده آن که تنها نمایندگان ایران و البته خاورمیانه دراین مسابقات جهانی هستند هیچ حمایتی دریافت نکرده اند تا حدی که توان سفر به استرالیا را نیز ندارند .

به گزارش گروه جوان و جامعه خبرگزاری برنا، دانشجویان ایرانی همواره برای جامعه علمی - دانشگاهی و به طور کلی برای کشور ایران افتخارآفرین بوده اند. روزانه در سطح اخبار، خبرهایی از مدال‌ها ، افتخارات و حضور آن ها در جامعه بین المللی دیده  می شود و اینبار نیز گروهی از دانشجویان دانشگاه تهران در راه حضور در یک رقابت جهانی برای یک افتخارآفرینی دیگر هستند. تیم  سازنده سومین نسل از خودروهای خورشیدی راهی مسابقات جهانی world solar challenge  استرالیا  می شود تا خانواده دانشگاهی ایران، بار دیگر شاهد حضور نام جوانان ایرانی در یک رقابت بین المللی باشد.

ایمان وزوایی از اعضای تیم سازنده و اطلاعات تکمیلی نسل سوم خودروهای خورشیدی، در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی - فناوری خبرگزاری برنا  در رابطه با این مسابقات، گفت: «این مسابقات به مدت 20 سال است که هر 2 سال یکبار در سطح بین المللی برگزار می شود. یک مسابقه بین دانشگاهی  و درواقع حلقه ارتباط بین صنعت و دانشگاه است با هدف تجاری سازی این خودروها. در مسابقه امسال 40 تیم از 25 کشور دنیا حضور دارند.»

او قوی ترین رقیب‌های تیم ایران را اینطور برشمرد: «به نظر من قوی ترین رقیب تیم ایران، تیم هلند و تیم دانشگاه بوخوم  است ، چرا که تجربه بیشتری دارند و تعداد دفعات بیشتری در مسابقات شرکت کرده اند، قاعدتا بالاتر از ما هستند.»

وزوایی در رابطه با سابقه حضور کشور ایران در این مسابقات افزود: « کشور ایران چهارسال قبل یعنی در سال 2011 دوتیم در این مسابقات داشت، یکی تیم دانشگاه تهران و تیم دیگر، تیم دانشگاه قزوین بود اما امسال فقط یک تیم در این مسابقات حضور دارد و آن هم تیم  25 نفره دانشگاه تهران است.»

وی در خصوص حضور تیم‌های دیگری از آسیا و خاورمیانه  در این مسابقات ، توضیح داد: « قطعا تیم‌هایی از خاورمیانه و آسیا شرکت می کنند اما در کلاس خودروی نماینده ایران تا این لحظه، تیم ایران تنها شرکت کننده از خاورمیانه است. خودروی تیم ما در کلاس کروز ساخته شده ، چهارچرخ و دارای ظرفیت دو نفر سرنشین است.»

این دانشجوی جوان در رابطه با اعتباری که این مسابقه می تواند برای کشورمان به همراه داشته باشد، گفت: «اینکه یک تیم از دانشگاه ایران، همپای دانشگاه‌های دنیا در یک رقابت جهانی شرکت می کند به نظر من اتفاق خوبی است. اگر با توجه به هزینه ای که برای این طرح شده است، در مسابقه استرالیا بین ده کشور برتر باشیم، از نظر من به آن چیزی که میخواستیم رسیده ایم. هزینه ساخت  خودروی تیم ما، حدود 300 هزار دلار شد، در حالی که تیم دوم مسابقات در سال 2009، 4 میلیون دلار برای  ساخت خودری خود هزینه کرده بود. »

وزوایی در خصوص تیم شرکت کننده ایران دراین رقابت‌ها، افزود: «تیم اعزامی از ایران، یک تیم 25 نفره است، متشکل از دانشجوهای دانشکده‌های برق، مکانیک و هنرهای زیبا دانشگاه تهران به همراه 2 نفر استادان این دانشگاه.»

عضو تیم سازنده نسل سوم خودرهای خورشیدی، ایده  اولیه  تشکیل این تیم و ساخت این دست خودروها را اینطور توضیح داد: « این تیم به همت دکتر ابری نیا، استاد دانشگاه تشکیل شد و ایده اولیه مروبط به سال 1383 است که اولین خودروی خورشیدی با نام «غزال یک» ساخته شد، بعد از آن در سال 1388 «غزال دو» ساخته شد و از سال 1391 شروع کار«غزال 3» کلید خورد و امروز آماده مسابقه استرالیا است. اما از سال اول شروع فعالیت تیم‌های سازنده، به جز تیم سازنده «غزال 3» اعضای سایر این تیم‌ها ثابت نبودند و دانشجویانی از مقاطع مختلف دور هم جمع شده اند.»

ایمان وزوایی در رابطه با فعالیت تیم سازنده«غزال 3» افزود: « از ابتدای شروع ساخت این خودرو هدف ما حضور در مسابقه جهانی استرالیا بود، قرار بود برای مسابقه سال 2013 خودرو را بفرستیم اما آماده نشد و در نهایت امسال این اتفاق افتاد.»

وی  در رابطه با  ضرورت ساخت این دست خودروها، گفت: « طبیعت در مرحله ای قرار دارد که انرژی‌های فسیلی رو به اتمام است و با توجه به اینکه ایران، نرخ روز آفتابی بالایی دارد این نکته باعث می شود به این سمت برویم که از این سرمایه و پتانسیل استفاده کنیم به همین دلیل به سراغ ساخت این گروه از خودروها رفتیم.»

وزوایی برنامه بعدی این تیم بعد از مسابقات استرالیا را اینگونه  اعلام کرد: «بعد از مسابقات استرالیا، قرار است با خودروی خورشیدی خود، یک تور ایرانگردی از خزر تا خلیج فارس ترتیب دهیم ، درست مشابه همان مسیری که این خودرو در استرالیا طی کرده است وبعد ازآن هم اگر تامین مالی شود، به مسابقات شیلی، آفریقا جنوبی، امارات و ژاپن خواهیم رفت، اما متاسفانه برای انجام این پروژه مضیغه مالی فراوانی داشتیم که هنوز هم ادامه دارد، حتی تا این لحظه موفق به تامین بخشی از هزینه سفر به استرالیا نشدیم.

عضو تیم سازنده خودرو خورشیدی « غزال 3»، در خصوص ویژگی‌های این خودرو گفت: «تمامی خودروها باید بر اساس قوانین مسابقات ساخته شوند و به طورکلی قوانین حاکم بر مسابقات تایین کننده کیفیت و نحوه ساخت خودروهای حاضر در مسابقه است و غزال3 هم از این قاعده مستثنی نیست. بر اساس همین قوانین، این خودروی خورشیدی 550 کیلوگرم وزن دارد و روی آن 6 متر سلول خورشیدی نصب شده است. از لحاظ ظاهری نیز  متناسب با استاندارهای شهری ساخته شده است.»

ایمان وزوایی،  درخاتمه این گفت و گو پیش بینی خود از حضور این نوع  خودروها در سطح کشور را چنین بیان کرد: «به نظر من بیش از 20 سال زمان لازم است تا به مرحله ای برسیم که در خیابان شاهد تردد این دست از خودرها باشیم. در حال حاضر به دلیل اینکه هزینه  ساخت این خودروها بالا است  امکان تولید انبوه آن ها نیست، در قدم اول باید هزینه سلول‌های خورشیدی کاهش پیدا کند. تیم ما برای ساخت این ماشین برای هر متر مربع سلول خورشیدی، 5 هزار یورو هزینه کرد.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز