اوحدی:

تعداد جانباختگان ایرانی به ۱۳۰ رسید/ اجازه حضور مسوولان اجرایی ایرانی در بیمارستان ها صادر شد

۱۳۹۴/۰۷/۰۲ - ۲۱:۵۵:۵۹
کد خبر: ۳۲۲۴۹۹
تعداد جانباختگان ایرانی به ۱۳۰ رسید/ اجازه حضور مسوولان اجرایی ایرانی در بیمارستان ها صادر شد
رییس سازمان حج و زیارت لحظاتی پیش اعلام کرد: آمار کشته شدگان کشورها براساس اطلاعات رسمی، 1000 نفر و به صورت غیررسمی 1300 نفر عنوان شده است. همچنین تعداد مجروحان این حادثه 2000 نفر است.

به گزارش خبرگزاری برنا،سعید اوحدی گفت:: براین اساس شمار جانباختگان ایرانی 130 نفر است و 60 نفر از زائران ایرانی زخمی شده‌اند که خوشبختانه 55 نفر از آنها مشکل خاصی ندارند و تا یکی دو روز آینده از بیمارستان مرخص می‌شوند، اما 5 نفر دیگر از زائران مجروح باید روند درمانی طولانی‌تری را طی کنند.

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد:بی‌مسوولیتی عوامل دولتی در حوزه اجرایی منجر به از دست رفتن این تعداد زائر در این روز شده است.

اوحدی افزود: از ساعت 4 به وقت عربستان اجازه ورود عوامل اجرایی ایران داده نمی‌شد تا اینکه ساعت 8 شب با حضور مسوولان عربستان در محل و قانع کردن آنها به مسوولان اجرایی ایران اجازه داده شد تا بیمارستان‌ها را برای پیدا کردن اجساد احتمالی زائران ایرانی بررسی کنند.

او با اشاره به تشکیل 5 کمیته در عربستان برای این بررسی اظهار کرد: دو شرکت هواپیمایی ماهان و ایران ایر نیز به سازمان حج و زیارت اعلام آمادگی کرده‌اند تا اجساد جانباختگان از هفته آینده به کشور منتقل کنند.

 همچنین برخی مقامات کشوری اعلام کردند که در ساعات آینده و در اولین فرصت مراحل قانونی لازم برای انجام یک پرواز اختصاصی به مکه مکرمه و انتقال پیکر کشته شدگان از آن کشور انجام می‌شود.

اوحدی همچنین اظهار کرد، در اولین روز از برگزاری مراسم رمی جمرات که زائران از تمام کشورها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت 9 صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: بعثه مقام معظم رهبری به همراه مرکز پزشکی حج و زیارت برای امدادرسانی به زائران ایرانی در حال تلاش هستند، اما امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز