برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

۱۳۹۴/۰۷/۰۵ - ۱۴:۴۸:۳۶
کد خبر: ۳۲۳۵۷۳
برگزاری مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با حضور دکتر سید ضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی و دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در محل این پژوهشکده برگزار شد.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، در این مراسم دکتر احمدی با بیان اینکه ما در مرحله‌ای هستیم که نیازمندیم بازگشت مجدد یا رویکرد مجدد و نونگری به علوم انسانی داشته باشیم گفت: علوم انسانی در ایران از جایگاه تاریخی برخوردار است، بنابراین ما در این حوزه دارای سبک، فکر، آثار، نگرش و بینش هستیم، اما باید با نونگری به این حوزه، نقش آفرینی علوم انسانی در کشور را مورد توجه قرار دهیم.

وی با بیان اینکه نقش فرهنگ در توسعه پایدار نقشی جدی است افزود: تحول اقتصادی و فرهنگی دو مجموعه‌ای است که جامعه را به توسعه پایدار می‌رساند. بنابراین ما که در آستانه یک دگرگونی و نگرش دانش بنیان به مجموعه مدیریت، توسعه کلان و توسعه پایدار در کشور هستیم و باید به  موضوع فرهنگی و انسانی توجه جدی داشته باشیم.

دکتر احمدی با اشاره به بحث بار نگرش دینی و نگرش فرهنگی به معنی کلان تصریح کرد: طبیعی است جامعه ای که بخواهد رشد قطعی و جدی و مستمر داشته باشد باید نیروی انسانی آن جامعه از سطح آگاهی بالایی برخوردار باشد و پیوندهایی که در مجموعه اجزای آن جامعه باید ایجاد کنیم باید پیوندهایی علمی و بر مبنای اصول فرهنگی و دینی باشد.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: اگرجامعه ای بخواهد رشد قطعی، مستمر و جدی داشته باشد باید نیروی انسانی آن جامعه از سطح آگاهی بالایی برخوردار باشد، بنابراین باید پیوندهای علمی مبتنی بر اصول دینی و فرهنگی در کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های کشور در حد مطلوب است، افزود: البته این رشته ها باید بازنگری شوند و اقبال جامعه علمی به حوزه علوم انسانی نیز دگرگون شود که در این راستا نیازمند نگرشی نو هم در علوم انسانی و هم در حوزه های مدیریتی و افرادی که در این مجموعه مشغول فعالیتند هستیم.

دکتر احمدی تصریح کرد: علاوه بر اینکه علوم انسانی نگرش‌های نو و بنیادی را در کشور ایجاد می‌کند، باید آمیختگی با رفع نیازهای کشور را نیز مورد توجه داشته باشد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی می تواند این نقش را در جامعه ایفا کند.

وی افزود: در حال حاضر پژوهش در کشور در لایه‌های مختلف جامعه، بخصوص پژوهش در علوم انسانی دچار مشکلاتی است و برخی افراد پژوهش را امری لوکس می دانند و باید فرهنگ سازی شود که پژوهش امری واقعی و از لوازم توسعه است.

دکتر احمدی در خاتمه تصریح کرد: برای رفع مشکلات موجود در دانشگاه‌ها و جامعه باید علوم انسانی تقویت شود و کار علمی، تحقیقی، بررسی، پژوهشی، میدانی و تئوری صورت گیرد که پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به خوبی می تواند این نقش را در جامعه ایفا کند.

گفتنی است در این مراسم دکتر حسین ابراهیم آبادی گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ارائه کرد و دکتر حسین میرزایی به عنوان رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی آغاز به کار کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز