نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه فناوری نانو:

بیش از یک دهه از حضور و فعالیت در عرصه نانو نمی‌گذرد ولی امروز جایگاهی داریم که تحسین برانگیز است

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۱۱:۲۱:۰۰
کد خبر: ۳۲۶۳۹۲
بیش از یک دهه از حضور و فعالیت در عرصه نانو نمی‌گذرد ولی امروز جایگاهی داریم که تحسین برانگیز است
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امروز در کشورهای دیگر علم و مقالات تولید می‌شود ولی تبدیل آن به فناوری مهم است بیش از یک دهه از حضور و فعالیت در عرصه نانو نمی‌گذرد ولی امروز جایگاهی داریم که تحسین برانگیز است.

به گزارش  گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام ابوترابی فرد، نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه فناوری نانو که امروز در نمایشگاه بین المللی برگزار شد با اشاره به واژه مردم سالاری گفت: این واژگان ارزشی دارند که در ایران اسلامی اگر تحقق نمی‌یافتند قطعا دستاوردهایی که در حال حاضر داریم نداشتیم. مردم سالاری در جمهوریت نظام در نقش مردم در شکل گیری نهادهای سیاسی تعریف شده و ایران در این عرصه دارای یک جایگاه فاخر در میان ملل جهان است.

 وی با اشاره به اینکه اسلامیت نظام در رکن کلیدی ولایت فقیه معنا یافته است گفت: این نظام اسلامی است چون عمود آن را ولایت فقیه یا‌‌ همان عدالت، فقاهت، علم، قدرت و صلاحیت و شایستگی برای مدیریت کشور تعیین می‌کند.

 نائب رئیس مجلس در ادامه تصریح کرد: ولایت فقیه‌‌ همان ولایت علم، عدالت، تدبیر به معنای واقعی کلمه است. این موتور حرکت کشور است و اگر جمهوری اسلامی ایران مردم سالاری نبود دفاع مقدس و این اقتدار سیاسی امروز وجود نداشت.

 وی با اشاره به اینکه مردم سالاری دین، توسعه علمی و رشد دانش کشور اولویت مهم ماست گفت: بالا‌ترین دستاورد حرکت پرشتاب علمی کشور است و در سایه این سرمایه بزرگ ما می‌توانیم به اقتدار و پیشرفت در سایر عرصه‌ها دست بیابیم.

 ابوترابی فرد در ادامه تاکید کرد: سکان دار انقلاب در راهبرد علمی خویش ایران را در ۵۰ سال آینده به عنوان یک مرجع علمی در جهان پیش روی تعریف می‌کند و این بیانگر این حقیقت است که اگر ما به این جایگاه دست نیابیم نمی‌توانیم ایران مقتدر را داشته باشیم.

 وی با اشاره به اینکه دشمن برای رسیدن به منافع نامشروع خود مرزی نمی‌شناسد تاکید کرد: دشمن از هر ابزاری استفاده می‌کند و قدرت‌های بالا ترحم ندارند ولی چرا در برابر ملت ایران تنها با زبان گفت‌وگو وارد بحث شدند زیرا ابزارهای دیگر ناکارآمدی خود را اثبات کرده و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران به آنان مجال استفاده از ابزار و قدرت نظامی را نداده است.

 نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این عمق نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در دنیا اسلام و فرا‌تر رفتن مرزهای ایران از جغرافیای کشور و قرار گرفتن در یک جغرافیای گسترده است که اجازه نمی‌دهد از ابزار نظامی برای اعمال نفوذ و قدرت استفاده کند.

 وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی راه را برای یک انقلاب و تفکر علمی در کشور هموار کرد، گفت: این مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران است امروز ۳. ۹۵ درصد مقالات ISI توسط ایرانیان عرضه می‌شود و در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال ۲۰۱۲، ۲۴ درصد رشد داشته‌ایم ما باید این راه را با شتاب بپیماییم و یکی از دستاوردهای مهم که در این عرصه در حوزه دانش به دست آورده‌ایم این است که ما در ایران همه تنگناهای فراروی فاصله تبدیل به فناوری را به میزان مطلوبی کاهش داده‌ایم.

 ابوترابی فرد اظهار داشت: امروز در کشورهای دیگر علم و مقالات تولید می‌شود ولی تبدیل آن به فناوری مهم است بیش از یک دهه از حضور و فعالیت در عرصه نانو نمی‌گذرد ولی امروز جایگاهی داریم که تحسین برانگیز است.

 وی به تجاری سازی فناوری تاکید کرد و افزود: تجاری سازی فناوری و خلق اقتصاد به معنای کلمه دانش بنیان کار سومی است که آغاز شده و از این بابت خوشحالیم.

 نائب رئیس مجلس شورای اسلامی به مذاکرات ۱+۵ اشاره کرد و گفت: ما برای ورود ۱+۵ در گفتگو دلایل فراوانی داریم آن‌ها تصمیم گرفتند که نقشه راه خود را تغییر دهند این بود که مشاهده کردند تحریم و فشار دستاوردی جز افزایش شتاب و حرکت ملت ایران و دانشمندان ایرانی به سوی تبدیل دانش به فناوری ندارد که این موضوع را حتی رئیس جمهور آمریکا و وزیر خارجه آمریکا اذعان کردند.

 وی با اشاره به نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی گفت: این نمایشگاه کار بسیار بزرگی بودو دقیقا به دلیل تحریم ما یک شاهکار را شاهد بودیم اما عموم کسانی که در این نمایشگاه حضور داشتند یک دغدغه داشتند و آن هم برداشتن تحریم‌ها بود و نگران بودند که با رفع تحریم‌ها نقشه راه تغییر کند امروز دانش و صنعت به دانشگاه فشار می‌آورد و مطالبه ساخت تجهیزات مورد نیاز را از دانشگاه دارد ولی فردا و پس از برداشتن تحریم‌ها دلارهای نفتی به غرب فشار می‌آورد که تجهیزات را به ما بفروشند ما باید این تهدید را تبدیل به فرصت کنیم.

 ابوترابی فرد تشریح کرد: برای استفاده از دانش و حرکت پرشتاب پیش روی همین تهدید خطرآفرین است ما باید با شتاب و سرعت، توسعه علمی کشور، تبدیل دانش به فناوری تجاری سازی علم را با تمام ظرفیت پیگیری و مدیریت کنیم برای تجاری سازی دانش راه‌های طولانی پیش روی داریم و باید همه ما دست به دست هم دهیم و اقتصاد دانش بنیان را خلق کنیم و ایران را به یک فرصت اقتصادی بزرگ تبدیل کنیم.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ایران به یک قدرت اقتصادی بر‌تر تبدیل نشود نمی‌تواند راه خودش را ادامه بدهد. ما قطعا باید یک اقتصاد بزرگ را داشته باشیم که این اقتصاد در گام اول در آسیا جزو چند کشور بر‌تر باشد و در گام بعدی در جهان و این در سایه اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود و پژوهشگران نقش مهم و کلیدی در این برنامه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز