تصویربرداری ۳ بعدی نوین برای مطالعه حملات قلبی

۱۳۹۴/۰۷/۱۹ - ۱۵:۲۹:۴۲
کد خبر: ۳۲۸۵۷۸
محققان با استفاده از تصاویر 3 بعدی نانومقیاس دریافتند که پس از حمله قلبی، تعدادی از سلول‌ها که وجودشان برای انتقال هماهنگ سیگنال‌های الکتریکی ضروری است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، تحقیقات دکتر اشرف کیتمیتو و همکارانش از موسسه دانش‌های قلبی، عروقی از دانشگاه منچستر، اطلاعات جدیدی از علت عدم کارکرد صحیح برخی از سلول‌ها پس از حمله قلبی را فراهم می‌کند. با استفاده از یک نوع جدید میکروسکوپ الکترونی، دکتر کیتیمو و تیمش تصاویر 3 بعدی از سلول‌های قلب سالم را در مقیاس نانو گرفته‌اند که نشان می‌دهد قسمتی از ساختار آنها شبیه پره‌هایی بر روی چرخ قرار دارد. این پره‌ها که لوله T نامیده می‌شوند، یک سیگنال الکتریکی را از خارج سلول به داخل آن انتقال می‌دهند و برای انتقال هماهنگ سیگنال‌های الکتریکی ناگهانی از طریق سلول ضروری هستند تا سلول‌های قلب را قادر به تماس بنمایند و قلب بتواند خون را به قسمت‌های مختلف بدن پمپ کند. ولی پس از یک حمله قلبی، لوله‌های T در بسیاری از نواحی از بین می روند و سیگنال الکتریکی نمی‌تواند به‌درستی از طریق سلول‌ها حمل شود. لوله‌های T باقیمانده هم با یکدیگر جمع می‌شوند و ابرلوله‌های T بزرگ ولی منحرف‌شده را شکل می‌دهند.

این تحقیق مهم که توسط موسسه قلب انگلیس حمایت مالی می‌شد، بینش جدیدی نسبت به تغییرات ساختاری که می‌تواند به ایجاد ناتوانی قلبی و تپش‌های نامنظم و خطرناک قلب منجر شود، ایجاد می‌کند.

قدم بعدی یافتن دلیل ناتوانی پس از حمله قلبی و توسعه استراتژی‌هایی برای مداخله جهت متوقف‌کردن آن است. نزدیک 550 هزار نفر در انگلیس با ناتوانی‌های قلبی زندگی می‌کنند که در آن قلب به طور دائمی پس از یک حمله قلبی آسیب می‌بیند. در این ارتباط دکتر کیتیمو می‌گوید:« ما پیشرفت‌های بزرگی در درمان افراد پس از حمله قلبی داشته‌ایم و افراد بیشتری زنده می‌مانند ولی درمان‌ها تغییراتی در ساختار قلب ایجاد نمی‌کنند. ما برای نخستین بار توانستیم نانومعماری سلول‌های اطراف محل آسیب‌دیده را به صورت 3 بعدی مشاهده کنیم و تغییرات پس از حمله قلبی را نیز ببینیم. الگوی منظم لوله‌های T واقعا مهم است، چون به این معنی است که تمام قسمت‌های سلول قلب می‌توانند اطلاعات یکسانی را دریافت کنند و با هم منقبض شوند. ولی پس از حمله قلبی این ساختار منظم از بین می‌رود و قسمتی از سلول سیگنال را دریافت می‌کند و قسمت‌های دیگر دریافت نمی‌کنند. در حال حاضر ما می‌توانیم ببینیم چه اتفاقاتی می‌افتد، قدم بعدی یافتن این است که چرا و چگونه ما می‌توانیم برای جلوگیری از ایجاد ناتوانی قلبی مداخله کنیم.»

دکتر مایک ناپتون از موسسه سلامت انگلیس می‌گوید:« به دلیل گام‌های بلندی که تحقیقات ما برای درمان حملات قلبی برداشته‌است، از هر 10 نفر 7 نفر زنده می‌مانند.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز