پرویز افشار:

ایران در حوزه درمان اعتیاد، جزء کشورهای پیشرو است

۱۳۹۴/۰۸/۰۳ - ۱۱:۲۰:۴۹
کد خبر: ۳۳۳۰۳۵
ایران در حوزه درمان اعتیاد، جزء کشورهای پیشرو است
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکتهای مردمی ستاد ‏مبارزه با مواد مخدر گفت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه درمان اعتیاد با فعالیت 7 هزار مرکز درمانی، جزء کشورهای پیشرو و پیشتاز است.

به گزارش گروه خبر اجتماعی خبرگزاری برنا، دکتر پرویز افشار ضمن قدردانی از مجموعه دستگاه‌های عضو شورای ‏هماهنگی استان به دلیل پیگیری و جدیت و احساس مسئولیت آنان در پیگیری مسئله اعتیاد ‏و مواد مخدر اظهار داشت: کرمانشاه با سابقه بیش از دو دهه تلاش و فعالیت ‏مجدانه در بحث اعتیاد جزء استان‌های پیشرو و پیشکسوت در زمینه درمان و مسائل بهداشتی است که در همین راستا خیلی از اقدامات و ارزنده و راه کارها و شیوه های درست کاهش آلودگی ‏و مبارزه از این استان به سایر استانها تسریع پیدا کرده است .

وی با اشاره به وضعیت اسفناک عدم امنیت داخلی و ‏خارجی اکثر کشورهای همجوار در خاورمیانه؛ جمهوری اسلامی ایران را مرکز امنیت و ثبات در ‏منطقه عنوان کرد و گفت: همجواری با بزرگترین تولید کننده مواد مخدر سنتی در دنیا و حفظ ‏مرزها در چنین شرایطی به تدبیر و توان نظامی بالایی نیاز دارد که به همت مرزداران غیور ما این ‏امنیت تضمین شده است. ‏

معاون کاهش تقاضای ستاد، تجارت مواد مخدر را یک مولفه پرسود و یک واقعیت مسلم بین المللی غیر قابل ‏انکار عنوان کرد ‏و با اشاره به آمار 240 میلون نفر معتاد به مواد مخدر در دنیا گفت: سهم جمهوری ‏اسلامی ایران از این آسیب، یک میلیون و سیصد و بیست و پنج هزار نفر است که حدود سه درصد جمعیت کشور در طیف سنی 15 تا 65 سال را به خود اختصاص داده که البته به این تعداد باید افرادی را که تفننی مصرف می‌کنند، افزود.

افشار در ادامه، مبارزه متوازن و همه جانبه و حمایت و اهتمام هرسه قوه را در این مسئله جزء اهداف و ‏سیاست‌های کلی مبارزه بیان کرد ‏و گفت: تعداد زندانیان جرائم مواد مخدر 40 درصد و تعداد زندانیانی که به طور غیر مستقیم ‏با جرائم مواد مخدر درارتباط هستند، 60 درصد است.

وی در بحث نظام پیشگیرانه و میزان تاثیرگذاری آن در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ‏توانمندسازی اقشار جامعه اظهار داشت: متاسفانه کشور ما در بکارگیری این نظام آموزشی ‏بسیار دیر اقدام کرده ضمن اینکه گلوگاه‌های خوبی را در این مسیر داشتیم که نتوانستیم به ‏خوبی آنها را حفظ کنیم اما هدف ما در سال‌های اخیر تحول نظام آموزشی و احیاء این گلوگاه‌هاست و انصافاً در بحث درمان با داشتن 7 هزار مرکز درمانی جزء کشورهای پیشرو و پیشتاز هستیم.

دکتر افشار، جمهوری اسلامی ایران را در بحث درمان و کاهش آسیب با داشتن 7 هزار مرکز ‏درمانی که 88 درصد آنها را بخش خصوصی و مردم هدایت می‌کنند جزء کشورهای پیشرو و پیشتاز ‏دراین راه معرفی کرد.

وی یکی از اقدامات ارزنده در حوزه مقابله را کنترل شدید مرزها جهت جلوگیری از ورود ‏پیش سازها بیان کرد و گفت: با همکاری وزارت بهداشت، گمرک، وزارت اطلاعات و سایر ‏دستگاه‌های امنیتی و مقابله توانستیم تا حد زیادی از ورود پیش سازها و حتی ورود بیش از ‏نیاز دارویی برخی ترکیبات دارویی که بیشتر در مصرف داروهای سرماخوردگی استفاده میشود ‏جلوگیری کنیم .

باید به بنیان‌های ‏مالی قاچاقچیان مواد مخدر ضربه وارد شود

همچنین در این جلسه اسداله هادی‌نژاد معاون مقابله و امور بین الملل ضربه زدن به بنیان‌های ‏مالی قاچاقچیان و سوداگران مواد مخدر را یکی از راه کارهای اساسی و ملموس در مسیر مبارزه ‏عنوان کرد و خواستار برخورد جدی و شدید قضات در رسیدگی به پرونده های مواد مخدر ‏خصوصاً شناسایی و توقیف اموال قاچقچیان شد.

170 کشور دنیا درگیر معضل اعتیاد هستند

علی شمشیری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با ارائه گزارشی از عملکرد شورای ‏هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان و کمیته‌های تخصصی در شش ماهه اول سال94 و مقایسه ‏آن با سال گذشته و قدردانی از اهتمام و تلاش بی شائبه استاندار سابق و همراهی و همکاری و ‏تعامل خوب تمامی دستگا های عضو شورا اظهار داشت: اقدامات و موفقیت‌های کسب شده ‏هر چند در مقابل آسیب و معضلی که بیش از 6 هزار سال از عمر آن می‌گذرد و امروزه هم ‏گریبانگیر کشور ما و بیش از 170 کشور دیگر است، کافی نمی‌باشد ولی نباید منکر تلاش و ‏کوشش شبانه‌روزی و از همه مهمتر همدلی و وفاق و هماهنگی تمام اعضاء محترم شورا و روسای ‏کمیته های تخصصی و فرماندان محترم شهرستانهای تابعه باشیم. ‏

وی با بیان مشکلات سالهای گذشته در خصوص عدم ‏شفافیت بر نحوه پرداخت و نظارت بر هزینه و عملکرد دستگاه‌ها گفت: خوشبختانه در دولت ‏تدبیر و امید شاهد برطرف شدن این موضوع و پرداخت بخشی از اعتبارات به استانها براساس ‏تفاهم نامه‌های انعقادی بین ستاد و وزارتخانه های عضو می‌باشیم که این امر باعث نظارت دقیق ‏دبیرخانه استان بر نحوه عملکرد و هزینه ها شده است.

وی همچنین با اشاره به سوابق درخشان و تجارب ارزنده دکتر رازانی استاندار جدید کرمانشاه و ‏مناصب کلان مدیریتی و شناخت ایشان از منطقه و استان اظهار امیدواری کرد که به امید خدا ‏و رهنمودهای سازنده ایشان و پیگریهای مجدانه سایر اعضاء بتوانیم شاهد تحولات چشمگیری ‏دراستان باشیم. ‏

در پایان این جلسه دکتر افشار با قرائت ابلاغیه جناب آقای دکتر فضلی وزیر محترم کشور و ‏دبیر کل ستاد ؛ دکتر اسداله رازانی را به عنوان رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ‏استان کرمانشاه منصوب و خواستار تدوین برنامه هایی در راستای پیشگیری و کاهش اعتیاد شد.‏

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز