رئیس مرکز آمار ایران تاکید کرد:

تکلیف مرجعیت آماری کشور باید روشن شود

۱۳۹۴/۰۸/۰۵ - ۱۲:۴۳:۵۹
کد خبر: ۳۳۳۷۲۳
تکلیف مرجعیت آماری کشور باید روشن شود
رئیس مرکز آمار ایران با تاکید بر اینکه همه دستگاه های اجرایی باید برای تولید آمار و اطلاعات به مرکز آمار ایران کمک کنند، تصریح کرد: تکلیف مرجعیت آماری در کشور باید روشن شود.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا،  دکتر عادل آذر در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شده است ، افزود: قانون تکلیف را برای مرجعیت آماری به مرکز آمار ایران واگذار کرده است اما دستگاه های اجرایی همکاری نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه آمار بهترین سرمایه گذاری حاکمیتی و سبب نظم بخشی و ارتقاء زندگی مردم می شود ، گفت: یکی از مواردی که در پیش نویس لایحه برنامه ششم توسعه گنجانده شده و در ماده (54) قانون برنامه پنجم نیز آمده ، معرفی مرکز آمار به عنوان مرجع تولید و انتشار آمار در کشور است اما اجرای این قانون به حمایت عملیاتی نیاز دارد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: به دنبال انحصار نیستم اما نظام آماری نیمه متمرکز را دنبال می کنیم و برخی نهادها و دستگاه هایی که آمار تولید می کنند برای انتشار آن باید تأیید مرکز آمار ایران را داشته باشند.

عادل آذر با قدردانی از همکاری مردم در طرح های سرشماری گفت: با وجود این همکاری خوب مردمی ، برخی دستگاه ها برای همکاری با مرکز آمار ایران گروکشی می کنند و مانع شکل گیری نظام آمار ثبتی کشور هستند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم ارتقاء سواد آماری و اعتماد به آمارهای مرکز آمار ایران به عنوان آبرو و ویترین کشور افزود: نباید موقعی که مرکز آمار ایران شاخص آماری را منتشر می کند یک دستگاه دیگر در حاشیه آماری را به موازات مرکز آمار منتشر کند و سپس از مرکز آمار سوال کنند که چرا آمار متفاوت است در صورتی که آنها استانداردهای آماری را ندارند و باید مرکز آمار ایران مورد استناد و سند باشد.

وی همچنین با اشاره به موفقیت های مرکز آمار ایران و عقبه 50 سال تجربه کار آماری در این مرکز در تولید آمارها با سرعت و دقت مناسب گفت: در تولید شاخص های مهم آماری مانند نرخ تورم ، رشد اقتصادی و نرخ بیکاری از استانداردهای بین المللی جلوتر هستیم.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: طبق استانداردهای بین المللی نرخ تورم هر ماه سه روز بعد از پایان هر ماه اعلام می شود اما مرکز آمار ایران نرخ تورم را در روز اول ماه جدید منتشر می کند.

عادل آذر گفت : نرخ بیکاری نیز معمولاً 45 روز بعد از پایان هر فصل منتشر می شود اما در مرکز آمار ایران تا نهم ماه بعد از پایان هر فصل این آمار را تولید و منتشر می کنیم.

وی افزود: طبق استانداردها رشد اقتصادی نیز سه ماه بعد از پایان هر فصل منتشر می شود اما مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی فصل بهار را در اواخر مرداد ماه تقدیم دولت کرده است.

رئیس مرکز آمار ایران گفت: این موفقیت ها در حالی است که کل مجموعه دست اندرکاران نظام آماری کشور متشکل از نیروهای مرکز آمار و مراکز استان ها به 500 نفر نمی رسد و نیروی انسانی مراکز آمار در کشورهایی مانند ترکیه و کره جنوبی 2 هزار نفر و 2 هزار و 200 نفر است.

عادل آذر تاکید کرد: کارشناسان نظام آماری کشور به لحاظ فنی و علمی در سطح بالایی قرار دارند به طوری که هم اکنون فعالیت های منطقه ای در چارچوب سازمان اکو و سازمان های آماری آسیایی و حتی سازمان ملل با همکاری مرکز آمار ایران اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه تولید جدول داده - ستانده به عنوان یکی از مهم ترین تولیدات آماری طبق استانداردهای بین المللی بیش از یک سال و نیم تا دو سال زمان نیاز دارد ، افزود: با دستور و پیگیری آقای نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جداول داده - ستانده کشور در شش ماه تهیه شد و مبنای تحلیل در تدوین برنامه ششم توسعه قرار گرفت.

عادل آذر گفت : مرکز آمار ایران به قوی ترین زیرساخت شبکه فناوری اطلاعات و پردازش مجهز شده است به طوری که سرشماری کشاورزی در سال 93 با 7 هزار نیروی آمارگیر در سراسر کشور به صورت الکترونیکی انجام شد.

رئیس مرکز آمار ایران افزود: سرشماری نفوس و مسکن کشور که در آینده برگزار خواهد شد به بهره گیری از 25 هزار مأمور آمارگیر و به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد.

وی گفت: با توجه به توان بالای مرکز آمار ایران سازمان ملل متحد مأموریتی را در حوزه تولید حساب های ملی و اقماری به این مرکز واگذار کرد که بدون هزینه و با بهره گیری از اطلاعات موجود این آمار تولید و به دولت نیز ارائه شد که براساس این آمار سهم اقتصاد روستا 26 درصد شد.

همچنین در این مراسم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از سامانه حساب های ملی سال 2008 سازمان ملل متحد که با تلاش متخصصان مرکز آمار ایران تهیه شده است ،رونمایی شد و برترین های نظام آماری کشور تقدیر شدند.

مراسم روز ملی آمار و برنامه ریزی همزمان با پنجاهمین سال تاسیس این مرکز با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد.

در تقویم شمسی یکم آبان و در تقویم جهانی 20 اکتبر روز آمار و برنامه ریزی نامگذاری شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز