با هادی حیدری در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات:

کاریکاتور با کارتون متفاوت است

۱۳۹۴/۰۸/۲۲ - ۰۷:۰۰:۱۲
کد خبر: ۳۳۸۲۷۷
کاریکاتور با کارتون متفاوت است
کلاس اول راهنمایی بود که با دیدن مجله طنز و کاریکاتور در دست یکی از همکلاسی‌هایش، با هنر کاریکاتور آشنا شد. از این تاریخ بود که با ارسال آثارش به نشریات تخصصی این حوزه فعالیت خود را شروع کرد. سال ۱۳۷۳ بعد از چند مرحله ارسال کار‌هایش به مجله گل آقا از طرف این موسسه دعوت به همکاری شد و از‌‌‌‌ همان سال فعالیت مطبوعاتی خود را آغاز کرد.

هادی حیدری در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا از ویژگی های کاریکاتور و تفاوت هایش با کارتون سخن گفت که در ادامه می خوانید:

کارتون با کاریکاتور چه فرقی دارد؟

این دو با یکدیگر تفاوت دارند.کارتون در حقیقت به آثاری گفته می شود که دارای سوژه و ایده هستند و موضوعی را منتقل می کنند و حرف هایی برای گفتن دارد. ممکن است پرتره یک فرد هم باشد، منتهی می خواهد یک ایده را  بر اساس اتفاق منتقل کند، اما کاریکاتور صرفاً به یک پرتره چهره گفته می شود که دفرماسیون شده است ولی در ایران به همین کارتون ها، کاریکاتور گفته می شود که ما داریم سعی می کنیم فرق این دو را نشان دهیم و مخاطب همین سوال را بپرسد که فرق این دو چیست و به جواب برسد.

کارتون و کاریکاتور چه جایگاهی در مطبوعات ایران دارد؟

اگر بخواهیم مقایسه کنیم در طی بیست سال گذشته، کاریکاتور جایگاه قابل اعتنایی پیدا کرده است و به عنوان یک موضوع جدی به آن نگاه می شود. عنصری تأثیر گذار که ترکیبی از هنر و مفهوم است،کاریکاتور صرفا یک تصویر خنده دار نیست، البته باید گفت در این مدت هزینه های زیادی برای این هنر داده شده است و از این هنر برای بیان اعتقادات و نقد منصفانه استفاده می شود.

در هنگام خلق یک اثر به کلمه نفوذ فکر می کنید؟

به نفوذ در دل و جان مخاطب بله فکر می کنم، نفوذ مثبت و نه نفوذ منفی، ببینید یک زمانی شما می گویید شخصی پر نفوذ است کلامش ،منشش و حضورش می تواند در ذهن مخاطب تاثیربگذارد. اما نفوذ منفی، اگر یک جامعه که شامل افراد و شهروندانش است، اینقدر از لحاظ فکری ،اندیشه قوی باشد، در چارچوب هیچ فکر منفی و منحرفی نمی تواند نفوذ کند.به نظر من با ایمان ،اعتقاد و با تلاش می توان جامعه را ارتقاء داد.

یک سوژه باید چه ویژه گی های داشته باشد؟

سوژه باید حرفی برای گفتن داشته باشد تا بتوان واکنش نشان داد، چند وجهی و در حقیقت نشان دهنده جریانات باشد.باید ارزش خبری داشته باشد. ذهن و افکار عمومی را دربرگیرد. چه بسا یک کارتونیست با خلق یک اثر بتواند تاثیر مثبت داشته باشد و یک کارتونیست دیگر تاثیر منفی .

در حال حاضر کارتون و کاریکاتور در کدام فضاها (مجازی و نشریات مکتوب) اثر گذاری بیشتری دارند ؟

در عصر حاضر ما شاهد هستیم که دنیا به سمت رسانه های مجازی می رود، ما هم باید آماده باشیم برای رویارویی با یک همچین جهانی،خیلی غم انگیز است نشریات کاغذی ارزش خودش را از دست می دهند که یک واقعیتی است در دنیای رسانه ها زیرا رسانه های مجازی سهل الوصول تر و واکنش در آن ها آنی هستند و در لحظه ما شاهد بازخورد هستیم و نکته مهم این است که هر کس برای خودش رسانه ای دارد ولی هر کسی نمی تواند رسانه ای مکتوب مثل مجله و روزنامه داشته باشد شما می بینید که یک کارتون در دنیای مجازی اثر گذاری بسیاری دارد .باید خاطر نشان کرد کارتون هنری است که دیگران از آن سود می برند بنابراین به شکل مستقل خلق می شود و به شکلی دست به دست می گردد و اثر خودش را می گذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز