کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی

ثبت نخلستان ۲۰۰ ساله دهسلم نهبندان در فهرست آثار طبیعی- ملی

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۱۱:۳۱:۱۰
کد خبر: ۴۲۱۱۸۶
ثبت نخلستان ۲۰۰ ساله دهسلم نهبندان در فهرست آثار طبیعی- ملی
کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی از ثبت نخلستان 200 ساله دهسلم نهبندان به شماره ثبت 312 در فهرست آثار طبیعی- ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل در این خصوص گفت: در این منطقه حدود 400 هکتار زیر کشت خرما است و زندگی مردم دهسلم مستقیماً به خرما و درخت آن مربوط می شود.

وی ادامه داد: شاخه های آن تیرانداز سقف خانه ها و یا سوخت زمستانیشان، برگ های بافته شده آن سبد، جارو، حصیر و زیرانداز و الیاف آن طناب و میوه آن قوت روزانه شان است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی تصریح کرد: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.

وی ادامه داد: این نخلستان با قدمت حدود 200 سال که چون نگینی سبز در دل بیابان می درخشد. روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان قرار داشته و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.

ملکوتی بیان داشت: طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، همه نهادها، ارگان ها و مردم باید در جهت حفظ و نگهداری آن بکوشند در این میان مانند همیشه نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است به گونه ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود

تاکنون از یک هزار و 200 اثر شناسایی شده در خراسان جنوبی حدود 800 اثر در فهرست آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز