در نشست مطبوعاتی مدیران صنعت آب خراسان جنوبی مطرح شد

نگرانی از تأمین آب شرب شهرهای طبس و بیرجند/ ‌۶۲۵ کیلومتر شبکه آبرسانی خراسان جنوبی فرسوده است

۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۳:۰۸:۳۰
کد خبر: ۴۲۲۳۹۴
نگرانی از تأمین آب شرب شهرهای طبس و بیرجند/ ‌۶۲۵ کیلومتر شبکه آبرسانی خراسان جنوبی فرسوده است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر ‌625 کیلومتر شبکه آبرسانی شهری خراسان جنوبی فرسوده است و نیاز به اعتبارات برای بازسازی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از بیرجند، مهدی هاشمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری مدیران صنعت آب خراسان جنوبی، با گرامیداشت هفته صرفه جویی مصرف آب، اظهار داشت: شرکت آبفا در سطح 21 شهر خراسان جنوبی خدمات آب شرب را ارائه می‌دهد و در 4 شهر شبکه فاضلاب در دست احداث است.

وی با بیان اینکه شبکه فاضلاب در شهر بیرجند تکمیل شده است، افزود: در مجموع 172 هزار مشترک آب و فاضلاب شهری در خراسان جنوبی وجود دارد.

وی با بیان اینکه 147 هزار مشترک در بخش خانگی و 36 هزار در بخش غیرخانگی هستند، اذعان داشت: 395 هزار نفر از جمعیت استان معادل 99.85 درصد از مردم شهرها از آب شرب شهری بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با اشاره به وجود 81 درصد مشترکان خانگی در استان، گفت: 29.6 میلیون متر مکعب مصرف آب شهری در خراسان جنوبی است که 71 درصد این میزان را مشترکان خانگی مصرف می‌کنند.

*هیچ شهری در خراسان جنوبی با قطعی آب مواجه نیست

هاشمی متوسط مصرف بخش خانگی در خراسان جنوبی را 12.5 متر مکعب در روز عنوان کرد و افزود: با اطلاع‌رسانی در سطح مردم، برگزاری نشست‌ها با دهیاری‌ها و مشارکت رسانه‌ها منجر به این شده که در هیچ شهری با قطعی آب مواجه نشویم.

وی بیان داشت: در حال حاضر 2 هزار و 500 کیلومتر طول شبکه توزیع شهری و خطوط انتقال آب در 21 شهر استان است که سالیانه باید 2.5 درصد از طول شبکه اصلاح  و بازسازی شود اما با توجه به کمبود منابع مالی مقدور نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی از هدررفت 31.5 درصد آب در شبکه شهری خبر داد و تصریح کرد: با تعدیل فشار، نشت‌یابی و اصلاح شبکه‌های آب، این میزان هدررفت کاهش داشته و در سال 95 نیز تلاش می‌شود که روند افزایش هدررفت را به روند کاهشی تبدیل کنیم.

هاشمی با بیان اینکه 183 هزار آحاد مشترک آب و فاضلاب شهری در استان وجود دارد که 83 درصد آن‌ها خانگی هستند، گفت: 4 میلیارد و 600 میلیون تومان مجموع مطالبات این شرکت از مشترکان است که مشترکان خانگی 780 میلیون تومان پرداخت کرده‌اند.

وی از وصول مطالبات از بخش اداری ابراز نگرانی کرد و افزود: قیمت فروش و قیمت تمام شده هر متر مکعب آب نزدیک به 400 تومان تفاوت قیمت دارد در حالی که با عدم پرداخت قبوض مشترکان اداری سبب ایجاد مشکل در آبرسانی به مشترکان خانگی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با بیان اینکه آبفا متولی تامین آب در شهرها، آبفار متولی تامین آب در روستاها و آب منطقه‌ای متولی توزیع آب است، گفت: برنامه‌های مدیریت تقاضا در دستور کار قرار گرفته است.

هاشمی با اشاره به وجود 570 کیلومتر خطوط انتقال آب شهری در خراسان جنوبی، ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب شهری در تأمین آب شهرها افق 25 ساله دارد بنابراین نگرانی جدی در تأمین آب این استان وجود دارد.

وی تصریح کرد: سد نهرین طبس در سال آبی گذشته به دلیل نبود بارندگی خالی و یک سوم آب شرب شهرها از دسترس خارج شد اما با تدابیر اتخاذ شده تا این لحظه نیاز مردم طبس پاسخ داده شده است.

*مصرف آب در طبس بالاست

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی گفت: مصرف آب در طبس به دلیل شرایط اقلیمی بالا است به طوری که متوسط کشوری مصرف آب به ازای هر نفر در شبانه روز بین 200 تا 250 لیتر است که این رقم در طبس 500 لیتر است.

هاشمی افزود: برای آبرسانی به شهر بیرجند در میان مدت نیز طرح آبرسانی از دشت محمدیه در دست اقدام است.

وی بیان داشت: پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر از کیفیت و استانداردهای لازم را برای مصارف کشاورزی برخوردار است.

*انجام مطالعات جداسازی مصارف آب فضاهای سبز شهری در برخی شهرها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از شهرهای استان مطالعات طرح جداسازی فضاهای سبز شهری از شبکه‌های توزیع شهری انجام شده است.

هاشمی تأکید کرد: در سال گذشته در سطح شهرها 32 انشعاب فضای سبز از شبکه آب شهری جدا شده است.

وی ادامه داد: تامین آب شرب در شهر بشرویه با مشکل مواجه نیست اما طبق بررسی‌هایی که انجام شد فضای گلخانه‌ای در بشرویه توسعه یافته و فشاری بر روی شرکت‌های آب و فاضلاب وارد آمده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خراسان جنوبی با ابراز نگرانی از تأمین آب شرب امسال در طبس و بیرجند، گفت:  سرجمع اعتبارات مصوب ملی و استانی در خراسان جنوبی بیش از 45 میلیارد تومان بوده اما حدود 13 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

*استقرار سیستم کنترل از راه دور تأسیسات آب شرب استان

هاشمی با اشاره به وجود ‌625 کیلومتر شبکه آبرسانی فرسوده، خاطرنشان کرد: در سال 94، 17 مورد انشعاب غیر مجاز در مناطق شهری مشاهده شد.

وی یادآور شد: تاسیسات آب شرب در خراسان جنوبی پراکنده است بنابراین با استقرار سیستم کنترل از راه دور تاسیسات آب شرب مراقبت می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز