صنعت ساختمان بیش از سایر صنایع استعداد تبلور یافتن اقتصاد مقاومتی را دارد

۱۳۹۵/۰۸/۱۹ - ۰۸:۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۸۰۳۲۰
صنعت ساختمان بیش از سایر صنایع استعداد تبلور یافتن اقتصاد مقاومتی را دارد
سرپرست حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: می توان ادعا کرد ،صنعت ساختمان چه بسا بیش از سایر صنایع استعداد تبلور یافتن اقتصاد مقاومتی را در خود دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا،محمد فرهادی روز سه شنبه در همایش فرصت ها و چالش های اجرای مقررات ملی ساختمان در بیرجند با اشاره به تاثیر اجرای مقررات ملی بر اقتصاد مقاومتی افزود: در حوزه ساختمان و مسکن که یکی از پایه های توسعه اقتصادی است رویکرد اقتصاد مقاومتی بسیاری از مشکلات موجود را رفع می کند.
وی گفت: نمود اقتصاد مقاومتی قبل از هرجا در زیرمجموعه های گستره اقتصاد شامل تولید، صنعت و خدمات نمایان می شود.
وی بیان کرد: ترکیب کلمه اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری به کار گرفته شد با توجه به تحولات و رویدادهای جاری در تحریم های ناعادلانه علیه ایران، این نگاه ویژه، ادبیات اقتصادی را با راهبردی هوشمندانه روبه رو ساخت تا کشور در برابر مصایب و مشکلات به وجود آمده نفوذ ناپذیر باشد.
به گزارش ایرنا، فرهادی اظهار کرد: آنچه در این میان ضرورت دارد نگاه به توان داخلی با دانش و تفکر و سرمایه خودی و با اتکا به کار و همت مضاعف است.
وی یادآور شد: کشور ایران با سابقه دیرینه تاریخی و تمدنی همواره از ظرفیت های بالای معماری، مهندسی و شهرسازی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: پیاده سازی اقتصادی که در عین پویا بودن به هیج جا وابسته نیست و در آن سرمایه های داخلی به مطلوب ترین شکل به کار گرفته می شود می تواند در گستره صنعت ساخت نمود پیدا کند و نخستین خشت های بنای شکوهمند اقتصاد مقاومتی در عرصه ساخت و ساز محقق شود.
سرپرست حوزه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری اظهار کرد: حدود 120 صنعت دیگر ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان دارد.
فرهادی افزود: موضوعاتی از جمله تولید مصالح کیفی و با استاندارد های علمی روز ضمن بهینه کاوی روش ها و تکنولوژی های روز دنیا، انجام عملیات ساخت و ساز طبق برنامه ها و آیین نامه های لحاظ شده در مقررات ملی که به صورت مستمر بهسازی و بازبینی می شود و در نهایت رسیدن به شکوفایی این صنعت جایگاه مطمینی برای تبلور یافتن اقتصاد مقاومتی است.
وی بیان کرد: موضوعاتی از قبیل اشتغال فزاینده و مولد، بکار گیری نیروهای توانمند داخلی، اجرای طرح های مبتنی بر فرهنگ اصیل بومی و ایرانی و استفاده از فناوری های نوین روز همچنین به کارگیری ظرفیت های شرکت های دانش بنیان می تواند صنعت ساختمان را با یک تحول خیره کننده متناسب با نیاز کوتاه مدت و بلندمدت روبه رو سازد.
وی عنوان کرد: از برنامه های منطبق بر رویکرد اقتصاد مقاومتی در حوزه ساختمان می توان به مقوله هایی از جمله استفاده صحیح از فناوری های نوین ساختمان با توجه به کاهش شدت مصرف این حرفه و تاکید بر استانداردهای مصرف انرژی، نظارت بر تولید محصولات و مصالح جدید ساختمانی، اتکا بر پتانسیل های بیمه کیفیت ساختمان و ... اشاره کرد.
مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: بازار مسکن تاثیر مستقیمی بر حوزه ساخت و ساز دارد و بدون رونق و اشتیاق به معاملات به این بازار عملا هر تلاشی در حیطه توسعه صنعت ساختمان بدون نتیجه و حتی زیان آور خواهد بود.
فرهادی ادامه داد: از سوی دیگر رشد و توسعه صنعت ساختمان با اتکا بر مولفه های اقتصاد مقاومتی منوط به گرمی و رونق بازار مسکن خواهد بود این امر در شرایطی امکان پذیر است که دهک های کم درآمد نیز امکان انجام معامله مسکن را داشته باشند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این در حالی است که طی چند سال اخیر رکود سنگینی بر صنعت ساختمان حاکم شده که امیدواریم با تدابیر دولت مردان بتوانیم این بحران را پشت سر بگذاریم.
فرهادی بیان کرد: با توجه به اینکه 30 درصد تولید ملی کشور در بخش مسکن شکل می گیرد توجه ویژه به ابعاد اقتصاد مقاومتی اهمیت زیادی دارد.
وی تاکید کرد: با در پیش گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی هم روند رشد و توسعه اقتصادی افزایش خواهد یافت و هم معضل نداشتن مسکن حل می شود.
وی با بیان اینکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در حوزه مسکن ساختمان قبل از هر چیز نیاز به شناخت بسترها و زمینه های تحقق این اقتصاد است، اظهار کرد: ساختمان سازی نماد فرهنگ، اقتصاد و مدیریت و رفاه یک کشور بوده و بنابراین فرهنگ سازی در زمینه اصول ساخت و ساز لازم است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز