استاندار خراسان جنوبی:

نهادها از ردیف بودجه پژوهشی به تدوین دانشنامه دفاع مقدس کمک کنند

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۸:۰۲:۵۸
کد خبر: ۴۸۲۲۶۶
نهادها از ردیف بودجه پژوهشی به تدوین دانشنامه دفاع مقدس کمک کنند
استاندار خراسان جنوبی، گفت: نهادهای مختلف از ردیف بودجه پژوهشی خود می توانند به تدوین دانشنامه دفاع مقدس در استان کمک کنند، زیرا چاپ دانشنامه دفاع مقدس به عنوان یک کار فرهنگی و پژوهشی ارزشمند برای منطقه بسیار مهم است.

به گزارش خبرگزاری برنا،سید علی اکبر پرویزی،شامگاه یکشنبه در دومین جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان افزود: برای چاپ و کاغذ مورد نیاز دانشنامه، می توان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک گرفت اما برای سایر هزینه های این کار فرهنگی باید دستگاه ها همکاری کنند.
وی همچنین تشکیل گروه فنی و کارشناسی برای فراهم کردن زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در محل مسجد شکر واقع در صحرای طبس و ارائه گزارش دقیقی از میزان بودجه مورد نیاز و چگونگی تامین برق و آب را مهمترین راهکار بیان کرد.
مسجد شکر در 130کیلومتری جنوب شهر طبس در محور طبس - یزد قرار دارد.
به گفته وی اگر تامین برق از طریق نیروگاه های آفتابی امکان پذیر باشد نیمی از هزینه را وزارت نیرو پرداخت می کند و برای تامین آب هم باید به فکر راهکار کارشناسی شده برای انتقال آب از مناطق همجوار بود.
پرویزی ادامه داد: تاسیس باغ موزه دفاع مقدس در استان باید هرچه سریعتر انجام شود و استانداری و شهرداری با تعامل هم می توانند بخشی از مشکل پیش رو را حل کنند.
همچنین مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان جنوبی، گفت: تدوین دانشنامه دفاع مقدس در استان نیازمند همکاری و همراهی همه دستگاه ها و نهادهاست و در غیر این صورت اجرای این پروژه فرهنگی امکان پذیر نخواهد بود.
سرهنگ پاسدار علی قاسمی افزود: ایجاد دانشنامه دفاع مقدس در استان امری ارزشی است و رشادت های رزمندگان استان را در هشت سال دفاع مقدس به رشته تحریر خواهد کشید.
به گفته وی در این ارتباط شورای برنامه ریزی و هیئت علمی ایجاد شده است حتی در همه شهرستان ها شورای برنامه ریزی فعال شدد و در حال حاضر اولین جلد با 300 مدخل آماده چاپ است.
 قاسمی کمبود اعتبار را دلیل اصلی تاخیر در چاپ دانشنامه دانست و ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار استانی از محل ردیف های فرهنگی بتوان هر چه زودتر دانشنامه چاپ شود.
مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان، اعتبار لازم برای چاپ اولین جلد از دانشنامه دفاع مقدس را 1.5میلیارد ریال ذکر کرد و یادآور شد: سعی بر این خواهد بود که جلد اول دانشنامه در سال 95 چاپ شود.
** کمبود آب و برق مشکل سرمایه گذاری در محل مسجد شکر طبس
قاسمی در ادامه کمبود و نبود زیرساخت های آب و برق در مسجد شکر« محل سقوط هواپیماهای آمریکایی در اثر توفان شن در صحرای طبس» را مشکل اصلی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این منطقه دانست و افزود: با توجه به اینکه این منطقه به پایگاه بین راهی تبدیل شده است، باید همه دستگاه های مربوط در تجهیز آن تلاش کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر سالانه 250 تا 300 هزار نفر در این محل توقف و از بقایای هواپیماهای آمریکایی دیدن می کنند که حضور این تعداد مسافر بین راهی، مسلما نیازمند تجهیزات مورد نیاز در این منطقه خواهد بود.
به گفته وی با توجه به اینکه بخش خصوصی در این منطقه حاضر به سرمایه گذاری و احداث رستوران و پمپ بنزین است اما مشکل کمبود آب و برق مناسب باعث شده که این امر به تاخیر بیفتد و امید است با همکاری نهادهای مربوط، آب و برق مورد نیاز این منطقه تامین شود.
وی اظهار کرد: در ارتباط با احداث باغ موزه دفاع مقدس هم جزو اولین استان های پذیرنده ولی آخرین استان تکمیل کننده هستیم.
وی عنوان کرد: احداث باغ موزه دفاع مقدس در هر استان نشانگر فرهنگ جهادی هر منطقه است که امیدواریم همکاری لازم هم استانی و هم در کلان کشوری انجام شود تا این باغ موزه هم به سر انجام برسد.
معاون پژوهشی اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان جنوبی خرداد ماه امسال گفته بود: پیشینه تهیه دانشنامه دفاع مقدس مربوط به دستور مقام معظم رهبری در سال 1378به نیروهای مسلح است.
به گفته قاسمی حدود 80 درصد کار جمع آوری اسناد انجام شده و پروسه جمع آوری اسناد در شهرستانهای تابعه استان در دست اجراست.
وی از تشکیل گروه های کاری تخصصی در این ارتباط خبر داده بود و گفت: دانشنامه دفاع مقدس مربوط به استان در سه جلد و به مدت سه سال تهیه و تدوین می شود.
وی مجموعه اعتبار مورد نیاز در این رابطه را سه میلیارد ریال ذکر کرده بود.
به گفته قاسمی دایره المعارف دفاع مقدس کشور 14جلد است که سه جلد آن نوشته شده است.
به گفته وی تاکنون استان های خورستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی گام هایی را برای تهیه دانشنامه دفاع مقدس آغاز کرده اند و استان های دیگر تاکنون در جمع بندی های خود به مرحله نهایی دست نیافته اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز