در فصل زمستان کاکوتی را فراموش نکنیم

۱۳۹۵/۰۹/۰۷ - ۰۹:۴۳:۴۲
کد خبر: ۴۸۷۱۰۸
مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: از کاکوتی کوهی در سرماخوردگی، زکام، سرفه و ناراحتی‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا،محسن پویان  اظهارکرد: کاکوتی گیاهی متعلق به خانواده نعناع است که ارتفاع آن به 10 تا 12 سانتی‌متر می‌رسد که برگ‌های آن بیضی نوک تیز و گل‌ها بنفش رنگ است.

وی با اشاره به اینکه در کاکوتی اسانس روغنی فرار وجود دارد، افزود: برگ، گل‌ها و دانه‌های این گیاه در طب‌گیاهی مورد استفاده قرار دارد. 

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان ادامه داد: درگیاه درمانی ایران از کاکوتی به عنوان بادشکن، تقویت کننده معده، ضدعفونی کننده، ضد اسهال و استفراغ، تسکین دردهای عادت ماهانه و رفع حالت چنگ زدن معده استفاده می‌شود.

پویان تصریح کرد: پودر دانه آن با دوغ تب بر بوده و برای رفع اسهال مورد استفاده قرار گرفته و برگ و گل‌های این گیاه برای تقویت نیروی جنسی کاربرد دارد. 

وی با اشاره به اینکه این گیاه بیشتر در کوهپایه‌ها می‌روید، تاکیدکرد: مناطق شوسف، خراشاد، سرچاه تازیان، مسیر بیرجند به قاین، منطقه القورات، جلگه ماژان، اطراف نهبندان، درمیان، سرایان، سه قلعه، آیسک و نقاط دیگر از جمله رویشگاه‌های این گیاه است.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان یادآور شد: کاکوتی کوهی نیز از خانواده نعناع بوده و در گویش محلی به "آویشن کوهی" مشهور است.

پویان تصریح کرد: از نظر شیمی و مواد متشکله بسیار نزدیک به کاکوتی معمولی و گیاهی خوشبو و معطر و در مصارف غذایی و طعم دهنده نیز بسیار مفید است. 

وی با اشاره به اینکه از این گیاه نیز در موارد سرماخوردگی، زکام، سرفه و ناراحتی‌های دستگاه تنفس استفاده می‌شود، افزود: آویشن کوهی گیاهی آرامبخش بوده و مصرف آن قبل از خواب باعث خواب آرام و راحت می‌شود.

مدیر پروژه دهکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی استان ادامه داد: برای تنظیم اعمال گوارشی نیز موثر بوده و برای کاهش عوارض سرماخوردگی و زکام نیز از دم‌کرده آن استفاده می‌شود.

پویان خاطرنشان کرد: این گیاه نیز در ارتفاعات شمال و غربی بیرجند، فردوس، و درمیان و شمال آیسک، قاین و سرایان می‌روید.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز